Ik dacht van de week even makkelijk de remschijven te kunnen wisselen, nu blijkt echter de schijf achter de centrale wielmoer te zitten.
Die grote moer die ingeslagen wordt en vaak met 160-200N.m vast gezet wordt.
Nu is mijn vraag is het goed mogelijk om de oude wiellagers die nu nog prima zijn terug te zetten, aangezien deze voor de schijf zitten. Ze komen namelijk samen met de remschijf van de auto af.
heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als volgens jouw beoordeling de wiel lagers nog in perfecte conditie zijn , kun je ze terug zetten in je nieuwe remschijf ,
Mits je de "gebruikte" lagers van voldoende (en goed) lagervet voorziet , grote kans dat de rubberen keer-ringen de transplantatie niet overleven,
deze zou je dus het beste kunnen vernieuwen .
Alhoewel ik samen met de nieuwe remschijven ook de lagers zou vernieuwen ,heb je er voorlopig geen omkijken meer naar . (maar das mijn mening).
Ja inderdaad, ik had het flauwe vermoeden dat lagers namelijk kort geleden vervangen waren door de vorige eigenaar. Ik ga er gewoon mee aan de slag ik heb nieuwe inslagmoeren (bij)besteld. en dan zie ik wel welk vet raden jullie aan?
12 jaar
Je kunt het beste ff bij de goede automaterialen shop kijken voor een pot lagervet , ik gebruik meestal SKF lagervet ,
zorg ook dat je een tube/potje kopervet in huis hebt , om de geleiding pennen van je remklauw mee in te smeren zodat de remklauw zijn werk kan en blijft doen,
ook de contactvlakken van de remblokken voorzien van wat kopervet , daar waar de remblokken in de remklauw liggen (wrijvingsvlak)
(dus NIET het remvlak van de blokken).
Ik neem aan dat je de remblokken ook vernieuwd ?
succes
in 1986 hebben ze speciaal voor deze auto een apparaat gemaakt om de schijven op de auto af te draaien en deze problemen te voorkomen
12 jaar
ja hartstikke bedankt voor jullie reacties, ja het verhaal met het kopervet was mij duidelijk. Maar ondertussen zijn er zoveel types kogellager vet op de markt da ik me afvroeg wat geschikt was voor een oudere auto i.v.m keerringen enz. Ik had vandaag een oud monteur van mazda gesproken en die zei dat het wel te doen was eventueel waren de keerringen los te verkrijgen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar het af draaien van de remschijven, want daar mee maak je ze alleen maar dunner...na mijn idee is dat alleen om kromme schijven weer gangbaar te maken.
12 jaar
Bij het afdraaien van de remschijven wordt er idd een fraktie van de dikte van de remschijf afgehaald om ze weer goed te krijgen (dit is echter minimaal),
afdraaien is alleen mogelijk als de dikte van de remschijf ruim voldoende is en de "schade" niet extreem groot is.
afdraaien van de remschijven is normaal alleen nodig/zinvol als de remschijven krom zijn of een ruw oppervlakte hebben gekregen of als er variatie zit in de dikte
over de hele schijf gezien.
succes met je klus .
Je schrijft helaas niet waarom je de schijven wilt vervangen. Als ze krom of geroest zijn en nog voldoende dik laat ze dan OP de auto afdraaien. Bij het verwijderen om ze los af te draaien sla je ze geheid krom. Worden dan recht afgedraaid, maar de spanning zit er nog in en één keer goed warm en ze zijn weer krom. Dus eigenlijk altijd/liever vervangen bij verwijdering. De oude lagers weer gebruiken geeft een risico, maar dat neem je vrijwillig. Ik zou in ieder geval wel de keerring vervangen.Het gebruik van koperhoudend vet is eigenlijk achterhaald en officieel niet meer toegestaan (zware metalen).Keramisch vet is een goede en nog betere vervanger.
Opm. Haal de lager-binnenring van de naafflens af en plaats deze in het lagerdeel wat nog in de naaf zit. (let op vuil!!!). Ook de remtangen even wat extra aandacht geven. Verwijder de geleidebussen (zitten vaak muurvast) en dan de rubbers uit de ogen halen. Alle roest e.d. uit de ogen verwijderen, pennen schoonmaken, enz (eventueel een reparatiesetje bij kapotte rubbers).De rubbers en de bussen smeren/invetten met lithiumvet of vaseline.Een ander vet kan de rubbers aantasten/oplossen.LET HIER OP!!!!!
Het weer terug zetten van de flens(vergeet niet eerst de remschijf te monteren!!!!) is een gevoelskwestie en je moet met twee man zijn.Hou met twee handen de schijf vast en voel of alles goed en recht in/op het lager draagt en ook blijft dragen. De ander houdt een stempel oid. op het hart en slaat met een zware hamer het geheel in de naaf totdat je hem met de naafmoer verder aan kan trekken. Vooraf de spiebanen (astap en flens) schoonmaken/uitkrabben en invetten kan ook een boel problemen voorkomen.
Doe je voordeel met deze gegevens
Vutter
bedankt voor de goede adviezen, ik heb zeker gebruikt en de juiste vetten en gereedschappen gebruikt. ik heb de naaf met remschijven goed kunnen monteren. Ik heb het wegens tijdgebrek nog niet helemaal af kunnen maken. De zuigers van de remklauwen zijn gangbaar gemaakt en opnieuw ingevet met ATE en de geleiderbussen heb ik nog niet allemaal gangbaar gekregen. helaas enkel alleen de bovenste bussen van de klauwen. De onderste willen alleen bewegen met kracht van een tang helaas. Dus hier moet ik aankomende zondag weer mee verder, gelukkig heb ik de auto niet nodig gehad deze week.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar