Hallo,
Wij hebben een Mazda 323 binnen 1.5cc van 86, met 100dkm, is zeer goed onderhouden, komt net uit de showroom (oudere man respect lol)
die is nu heel moeilijk te starten, we krijgen hem wel met wat moeite gestart maar draaid dan niet goed, te veel benzine.
Het oliepeil stijgt door benzine die erbij komt, als je door de carburator kijkt kan je op de bodem van de inlaatcollector een plas benzine zien liggen.
Dus het is duidelijk dat er ergens in de carburator iets fout is.
We kunnen niet goed achterhalen hoe/waar dit door komt, carburator al eens gedemonteerd en schoongemaakt, vlotter en afsluitnaald werken ook goed.
Heeft er iemand ervaringen wat dit kan zijn?
Alvast bedankt.
Mvg, Tom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja hoor, lekker ouderwets nog zo'n carburateur. Alleen is deze niet het probleem. En beetje brandstof wat je ziet in het spruitstuk is normaal, maar niet het stijgen van het oliepeil. Gezien de leeftijd van de auto is de BENZINEPOMP het probleem. De inwendige afdichting of pompmembraam in de pomp is verdroogd/versleten/gescheurd waardoor de benzine via de aansluiting op de motor(in dit geval de kop) in het carter gepompd wordt en zo het oliepeil doet stijgen. Dus gewoon de benzinepomp vernieuwen(met de isolatiepakking en gewone pakking).De pomp is niet te repareren.
Maar nu het belangrijkste:TAP EERST/ONDERTUSSEN DE MOTOROLIE AF EN VERVANG HET OLIEFILTER!!!!!!!Er kan een dusdanige hoeveelheid brandstof in de olie zitten dat als de motor maar iets warm is er al een zogenaamde carterexplosie kan plaatsvinden. Onderschat de gevolgen hiervan niet. Het carter explodeerd echt met de stukken metaal alle kanten op.Gat in motorkap niet leuk.
O.K. doe je voordeel ermee en succes.
M.V.G. Vutter
Idd Vutter, ouderwets lol, en idd we hebben onmiddellijk de olie ververst ivm brand gevaar.
We hebben de benzinepomp nagekeken maar geen lekage,
Het is echt via de carburator dat er teveel benzine in komt, als je door de carburator kijkt is het veel te veel, kan nooit goed vernevelen.
Maar we raken er ook niet wat er juist in de carburator fout loopt. We hebben hem al een aantal keren gedemonteerd maar zonder resultaat.
Telkens als je start staat de bodem van de inlaat vol met benzine.
Niemand?
Mvg, Tom.
Vernieuw eerst de benzinepomp, omdat alleen via de pomp brandstof in het carter kan komen. Als je de motor afzet "snottert"deze even na wat benzine in het spruitstuk tot gevolg heeft.Voor 99,9% brandstofpomp!!!!!!!!!!!!!!
Trouwens als je de gasklep opent met stilstaande motor wordt er direkt brandfstof ingespoten door de acceleratiepomp.Vernieuwen dus de pomp
Een mechanische pomp kan nooit meer brandstofdruk geven dan de spanning van de veer achter het membraam,daar kan dus niks vanzelf aan veranderen.
Wat een oorzaak kan zijn dat de caburateur overloopt is een te zware vlotter (volgelopen met brandstof), te hoog vlotternivo, of een niet afdichtende vlotterpen in de zitting.
In de aanhef van 11 februari schrijft TDG dat de carburateur O.K. is en noemt hierbij spceciaal de vlotter en vlotternaald.Wie ben ik om daar aan te twijfelen. Ook wordt er niet over een overlopende carburateur gesproken, maar brandstof in het inlaatspruitstuk. Ik heb niet gesproken over een brandstofpomp met te weinig druk, maar over een inwendig lekkende pomp(nagenoeg oncontroleerbaar). Ook een niet goed functionerende automatische choke kan een oorzaak zijn.Maar O.K. als er "technicie"zijn die met met opmerkingen welke nergens op slaan en het probleem niet goed lezen houd het voor mij op.Ik probeer met ruim 45 jaar ervaring te helpen, maar zie van dit probleem verder af.
Vutter
Vutters idee lijkt me ergens wel logisch, als carburateur in orde is blijft de brandstofpomp over.
Het membraan kan inderdaad van ouderdom gaan lekken.
Benzine is in de loop van tijd van samenstelling veranderd en niet alle kunststof of rubber delen van oudere auto,s kan hiertegen.
Meet direkt de pompdruk op de uitgang van de benzinepomp, valt de druk weg lekt de pomp inwendig .
Simpel te controleren.
Vutter laat je niet kisten, hoop je spoedig weer terug te zien op dit forum niet iedereen is vertrouwd met de oude techniek.
Stam zelf nog uit Fiat 500/600 tijdperk.
Gerard.
Ik herrinner mij nog uit mijn tijd dat ik in de garage werkte (mazda) dat dit inderdaad voorkwam dat de mecanische pomp lekte maar dan lekte hij ook uitwendig, ook steeg het olie peil wel , wij hadden de membraam opvoorraad er zat dan een scheurtje in.
Het was een mooie tijd toen, dan kon je nog iets repareren, maar zit er in deze carburateur geen kijkglas dan kun je zien of het nivo goede staat, dit had mazda wel, vutter je ziet het nog niet zo verkeerd,maar tegen woordig heeft men het enkel maar over foutcode's
Goh, Gerard en Jan. Dat er toch nog gelijkdenkenden zijn op deze site. Dat doet een mens goed ook eens wat anders te horen dan de wartaal van die betweters. Als je in de jaren 60 van een LTS af kwam kon je een auto repareren in de ruimste zin van het woord.Kop-, bak-,cardan-,of remrevisie geen probleem. Als ze tegenwoordig van een MTS afkomen durf je ze nog geen wiel te laten wisselen, want gegarandeerd zitten de wielmoeren verkeerd i.v.m. de "stroomlijn". 10 x dezelfde band laten repareren en dan zelf maar de spijker eruit halen (Commentaar van ja maar dit is een binnenband), dimlicht defect,lamp vervangen,brandt niet,als je geluk heb zekering controleren,brandt nog niet,nu is het moeilijk,maar dat de k...... vergeten is de stekker erop te doen!!!!!!Dit zijn enige voorbeelden van de huidige generaties monteur(een enkeling daar gelaten) uit de praktijk. Je durf toch over een paar jaar je auto niet meer naar de garage te brengen.Moest er even uit en hoop dan ook dat het blijft staan.
M.V.G. Vutter
Het lijkt erop dat er inwendig in de carburator iets mis was waarschijnlijk door corrosie en/of ouderdom, we weten niet juist wat, in ieder geval leverde hij veel te veel benzine. Er was idd een kijkglas Jan, en het niveau bleef altijd net iets boven de helft staan, toevoer en afsluitnaald werkten, ook hebben we retour gecontroleerd.
We hebben een caburateur gevonden bij de afbraak, deze gemonteerd en blijkt nu goed te lopen.
Probleem opgelost,
Dank voor de info,
Mvg, Tom.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar