close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 6: Roetfilter DPF probleem.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: RF 2.0 89Kw

Beste.

Probleem met deze auto, waar het bloed zo onderhand uit begint te lopen.

DPF lampje brandt, en eigenaar krijgt hem niet meer geregenereerd op de normale manier. Begint te knipperen, en gaat in noodloop, gasgeven tot 2200 mogelijk, geen pit meer .

Naar garage gereden en daar zijn, zoals hier op de site ook te lezen is, diverse testen etc. gedaan

- Olie ververst
- DPF geregenereerd
- PCM update uitgevoerd
- Servicewaarden gereset
- EGR gereinigd ( + Resetten ???) staat wazig op de factuur.
- Injectoren opnieuw ingeleerd
- Schijnbaar ook een dikke proefrit.

Klant komt auto halen, en lampje begint na 5 kilometer weer te branden.

Weer aan de kast, geen afwijkingen kunnen vinden. Na veel geharrewar en poespas zou de achterste o2 sensor wel eens de boosdoener kunnen zijn ???? Kosten inclusief montage een krappe 1000 euro, en geen garantie dat het dan opgelost is.

Heeft iemand dit hier al eens aan de hand gehad ???? Wat zou er aan de hand KUNNEN zijn. O2 sensor is besteld via een onderdelenleverancier, maar ergens iets fout gegaan, en een temperatuursensor geleverd.

Luchtmassameter is al eens vervangen. Klant heeft zelf al eens hoger olieverbruik gecontstateerd op de voorgeschreven olie, heeft hierop iets dikkere olie gebruikt bij volgende beurt. Heeft nu weer de normale voorgeschreven olie erinzitten ( 5W40 DPF)

Verdenk zelf een te ver vervuild roetfilter, waardoor regeneratie onder de auto niet meer afdoende is, en dus extern uitgebrand zou moeten worden. Wat zijn de kosten van zoiets ????

Die o2 senser, wat doet die ?????, normaliter heb je toch genoeg aan de aanwezige temperatuursensoren en de differentiaaldrukmeting ??????

Exacte foutcode van eerste garagebezoek is niet meer te achterhalen. Als het goed is kan ik komend weekeind de huidige foutcode eruithalen.

Elke vorm van bijdrage is welkom.

Groeten Marcel

Geplaatst door

hellbat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

welke olie heeft de klant toen gebruikt? door gebruik te make dan andere olie die is voorgeschreven kan het roetfilter defect raken. en waarop baseer je dat die sensor defect is, heb je de waarde gecontroleerd met datalogger?

riennoot 0
badge

12 jaar

Welke olie precies weet ik niet, maar was in elk geval niet specifiek geschikt voor een DPF. Daarom ook mijn vermoeden dat hij onder de auto misschien niet meer te regenereren valt. Wat kost dan uitbranden zoals ze dat bij oa Opel doen. ( Firma Buchlï ???/)

Officiele Mazdagarage kwam met de O2 sensor, maar geen garantie dat het daarmee ook opgelost is. Dure gok voor een krappe 1000 euro.

Zelf nog niet meet de PC erin geweest, gaat komende week gebeuren als het goed is. Heb ook hier en daar wat meer info opgedaan. Er wordt schijnbaar een differentiaal drukmeting gedaan om mate van verstopping door de DPF vast te stellen. Maar wat doen die O2 sensoren. Meten die het resultaat voor/na DPF ?????? Zou er dan een foutmelding zoals bij een gewone kat kunnen komen ( Onvoldoende werking ????) Ik neem aan dat de diesel zelf geen O2 signaal nodig heeft om iets bij te regelen. ( zoals bij benzine de Lambda).


Ikzelf ben nog niet aan de auto bezig geweest, is via/via een kennis van me. Kwam naar me toe met bovenstaand verhaal, en vroeg me of ik eens kon uitzoeken wat er aan de hand is of kan zijn. Echter heb ik pas 1 maal met een zelfregenererende roetfilter te maken gehad, en probeer vergelijkingen te zoeken hoe en in welke mate die systemen afwijken of overeenkomen. De vorige zaten namelijk geen O2 sensoren in, enkel een paar warmtesensoren.

hellbat 0
badge

12 jaar

die sensor die jij bedoelt heet een lucht/brandstofsensor. is makkelijk te testen indien je in bezit ben van een mazdatestapperatuur. selecteer de volgende pid's: rijsnelheid, motortoerental en stroom lucht/brandstofsensor. laat bij 3.000 rpm de motor decelereren door het gaspedaal helemaal los te laten en controleer of de stroom tijdens het decelereren 0,25 mA is.

dat niet de juiste olie is gebruikt kan betekenen dat je roetfilter onherstelbaar kapot is mar kan jij mischien de juiste foutcode nog even vermelden, dan kan ik er waarschijnlijk nog beter helpen. laten we eerst mar ff proberen of dat het mischien heel simpel te verhelpen voordat je het filter laat reinigen of dingen gaat vervangen.

gr Rien

riennoot 0
badge

12 jaar

Ik heb zelf een Texa. Dus niet mazdaspecifiek.

Als het systeem mazda in dusverre ondersteunt, kan ik gegeven waardes wel selecteren, dus Fingers crossed. Ga er vandeweek langs om foutcode's uit te lezen, en tegelijk zal ik proberen bovenstaande test uit te voeren.

Nog even een detail van belang denk ik, ik neem aan dat bij deze test de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn ?????

Groeten Marcel.

hellbat 0
badge

12 jaar

ik zie het er niet bij staan mar ik weet haast zeker dat die test op bedrijfstemperatuur altijd goed is

riennoot 0
badge

12 jaar

Met de PC in de auto geweest, kan er helaas niet zo diep inkomen met de Texa als ik had gehoopt. Blijft een beetje oppervlakkige waardes uitlezen, foutcodes uitlezen/resetten etc.

Foutcodes die erinstonden

P0030, Verwarming Lambdasonde bank 1 sensor 1
P0133 Lambdasonde Bank 1 sensor 1, trage werking
P0154 Lamdasonde Bank 2 sensor 1, ( Omschrijving "Niet ingeschakeld", raar, dit zou een sensor van een V motor moeten zijn."
P242F Dieselpartikelfilter hoog asgehalte.

Foutcodes resetten, alle code's gaan weg, behalve de P242F, Duidelijk, want moet nog geregenereerd worden.

Gereden met eigenaar, van de waarde's die ik kan uitlezen, geen afwijkingen gezien ( Temp. Lmm, Throttle, Motorbelasting etc, allemaal normale waarde's Behalve dat motorbelasting niet aan de 100% kan komen in verband met noodloop.)

Rijstijl van de man is vlot, komt ruim boven de 2000 toeren ( regeneratiegrens volgens instructieboekje) maar niet afraggend. Houdt tijdens lange stukken motortoerental rond 2200/2300 omdat dan "De motor het soepelste loopt" Volgens eigen zeggen.

Na proefrit foutcode's weer uitlezen,
P0030 en P0133 zijn weer terug. Dus probleem voorste o2 sensor ( Verklaart nog steeds niet foutcode p0154 )
DPF lamp knippert, en MIL brandt de gehele weg. Motor loopt op zich soepel, maar merkt wel dat het gehele vermogen er niet uitkomt ivm noodloop.

Het olieverhaal, er heeft ongeveer 6 maanden en 10.000Km "Gewone Kroon Asyntho 5w30" ingezeten, die is er nu uit en vervangen door voorgescreven LSP/DPF olie.

Graag advies,
Voorste O2 moet onderzocht en eventueel vervangen worden uiteraard, maar is dan de roetfilter nog geforceerd te regenereren door de garage ?????
Waar komt foutcode P0154 vandaan ??????

Waarom zegt de garage dat de ACHTERSTE o2 sensor vervangen moet worden ????????

Als door de verkeerde olie de DPF inderdaad overleden is, kan hij dan gereanimeerd worden door extern schoonbranden, of moet hij dan echt vervangen worden ????? Kosten ?????

Een heel verhaal, alvast bedankt voor het meedenken.

hellbat 0
badge

12 jaar

Tja, een beetje Babylonische spraak verwarring helpt niet echt.
Als je met EOBD de ecu uit leest, wat zegt deze dan over welke O2 sensors er aanwezig zijn?
En wat voor signalen geven die? (Volts of mili-amperes zeggen niet zoveel, equivalence factor (lambda getal) wel).
Kloppen die waardes een beetje? Stationair, deellast, vollast? En eigenlijk gedurende de regeneratie.
Die laatste zal wel moeilijk worden.

Gezien de prijs denk ik dat de achterste O2 sensor een gecombineerde Wideband lambda sensor + Nox sensor is, inclusief een regelkast. Klopt dat?

oldford 0
badge

12 jaar

Hoi,

heb je die test nog kunne doen die ik je voorgeschreven had? of kan je deze waarde niet controleren?

ik heb je foutcode's nagekeken en heb ze ff hieronder beschreven

P0030-Storing in regelcircuit verwarming lucht/brandstofsensor
P0133-Storing in circuit lucht/brandstofsensor
P0154-Geen activiteit gesignaleerd in circuit lucht/brandstofsensor

nu zie je dat al je foutcode's naar je lucht/brandstofsensor wijzen en daar zal je het in moeten gaan zoeken. aansturing of sensor zelf en daar kan die test die ik je beschreef bij helpen.

P242F-Roetfilter verstopt

is gewoon mogelijk om te regeneren met behulp van de testkast en als dat niet lukt moet de procedure gevolgt worden van roetfilter vervangen maar daarbij laat je gewoon het oude filter zitten en zo kan je de PCM foppen en lukt meestal het regeneren wel.

behalve als je filter echt kapot is zal het vervangen moeten worden. en dat sluit ik niet uit omdat de verkeerde olie is gebruikt. roetfilter olie is een low saps olie en dat heeft een roetfilter echt nodig.

mar ik zou zeggen probeer eerst dat regeneren;)

succes!

Groeten Rien

riennoot 0
badge

12 jaar

Dat is net de pest, die gegevens kan ik niet aan. Alle wat met de DPF te maken heeft, wordt niet weergegeven, enkel de foutcode's.

Die foutcode's, de P0154, verwijst die ook naar de eerste O2 sensor dan ?????, Er stond toch duidelijk bij BANK 2, Sensor 1, dus................

Ik zal eerst de eerste O2 sensor controleren, vermoed wel degelijk dat deze defect is. Indien deze zijn werk niet/nauwelijks doet kan dit natuurlijk ook tot teveel roetuitstoot leiden, waardoor de filter vroegtijdig moet gaan regenereren.

Trouwens, ik weet niet eens zeker of er wel 2 onder zitten. Ik zal hem eens op de put gaan zetten. Ik moet toch die sensor gaan doormeten.

hellbat 0
badge

12 jaar

Ik weet niet hoe jij aan de gegevens komt die bij die foutcodes horen maar dat zal waarschijnlijk komen dat jij universeel uitleesapperatuur gebruikt. ik denk dat je daarom de verkeerde kant opgestuurd word. ik heb gebruik gemaakt van het werkplaatshandboek van Mazda en daarbij werd dus richting de lucht/brandstofsensor gestuurd. daarbij zou mischien het verstopte/defecte roetfilter mischien wel een rol in kunnen spelen.

ik heb ook nog ff de gebruikte olie gegoogled om de specificatie te bekijken maar deze olie is totaal niet geschikt voor deze motor. de olie voor deze motor moet voldoen aan: JASO DL-1. bijv. ELVADO LSP 5W30

riennoot 0
badge

12 jaar

Probleem opgelost, maar niet gevonden !!!!!!!!!

In overleg met de eigenaar, en omdat de kans groot was dat de filter zelf toch defect was geraakt, is deze zelf op zoek gegaan naar een sloopexemplaar. Na een paar pogingen kon hij er 1 op de kop tikken, compleet met sensoren en al bijgeleverd voor een leuk bedrag.

Na toezending thuis, bleek er aan die filter gerommeld te zijn. De Lambda zat er ogenschijnlijk nog origineel in, maar de 3 temperatuursensoren waren afgeknipt en de kabels zaten in een kunstof kastje. Hierin zaten waarschijnlijk weerstanden, maar ik heb het kastje niet opengehad. De filter zelf bleek opengeslepen en dichtgelast geweest, dus waarschijnlijk leeg.

In overleg hebben we besloten dit ding in zijn geheel te monteren, dus AS-IS, gewoon erondergebouwd, en kijken hoe het afloopt. Erger als nu kon het toch nooit worden.

Geloof het of niet, na starten waren de meldingen weg, auto rijdt en trekt als vanouds, en eigenaar is blij.

Hopelijk blijft het zo, oplossing is dus niet gevonden, maar naar alle waarschijnlijkheid dus gewoon roetfilter defect.

hellbat 0
badge

12 jaar

Heb precies hetzelfde gehad, echt van alles aangedaan, zelfs de dealer kwam er niet meer uit!!

Maar heb het gevonden!!! Bleek dat de vorige eigenaar zijn garage 2 slangen op de DPF hadden verwisseld na het reinigen, ga maar zoeken....

Glen 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.