close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Premacy: snelheidspuls premacy

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Voor een oude cruisecontrol die ik heb ingebouwd ben ik op zoek naar de snelheids puls draad.

Waar kan ik die vinden?

Of zou ik misschien gebruik kunnen maken van een abs- sensor?

Bedankt alvast!

Geplaatst door

forte (60)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt drie mogelijkheden, n.l. Sensor op de bak, stekker op tellerpaneel en in de stekker op de motormanagement computer. Voor de juiste kleurcode kan je het best even bellen met John Gold in Almere. Geweldig bedrijf en zal je zonder meer helpen (is mijn ervaring)
Succes Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

Ja, bedankt!

ik heb inmiddels een pulsdraad van snelheidsmeter gevonden en aangesloten. Helaas werkt de cruisecontrol niet, ik ben bang dat de benodigde spanning (12v) niet hoog genoeg genoeg is. Ik meet slechts 4 volt zoals werd vermeld.

Het betreft nl. een oude cc (bj. plm. 1990) die was aangesloten destijds op de ontsteking.
Deze cc (merk onbekend) is zeer zeker van hetzelfde merk als Carpoint EC-1000 gezien de gelijkenis met de draadkleuren, alleen een ouder type.

In deze handleiding worden er 2 verschillende draden voor pulsen gebruikt t.w.:

1: (gele draad) voor pulsen snelheidsgerelateerd (versnellingsbak 3-polig aansl.of snelheidsmeteraansl. of radio (blauwe draad) aansl.)

OF

2 :( 1 zwarte draad met aardmantel en blauwe binnendraad) voor toerengerelateerd (ontsteking -pool) of apart met magneet sensor(accessoir).

Mijn (oude) cc heeft alleen de optie 2.

Ik ga nu eerst testen met aansl. op de ontsteking, mocht dit werken dan probeer ik wel een signaalversterker te maken voor de(inmiddels gevonden) 4-volt puls voor de snelheidsgerelateerde werking.

Tot nader bericht!

forte 60

12 jaar

Je hebt het over een gele draad en een zwarte met metalen ommanteling en blauwe kern. Zit in de gele draad een verdikking???Dit is dan een weerstandje. Dit is volgens mij een cruise control van John Gold. De GELE draad gaat naar de MIN van de bobine en de BLAUWE draad aan het SNELHEIDSSIGNAAL de ommanteling hoeft niet aan massa. Het is of/of, dus niet beide. In de praktijk komt het er op neer dat je de gele draad 10 cm vanaf de stekker af moet knippen en afisoleren en de blauwe op de pulsdraad. Dit is over het algemeen bij Mazda een lichtgroene draad met rode bies.Net als bij de laatste 626 zal hij wel in een grote(zwarte????) stekker midden op de bodem onder het dashboard/kachel zitten. De voorkeur is de blauwe draad daar hij dan op snelheid reageert. Bij de gele reageert hij op motortoerental.(vandaar of/of). Vergeet niet de bruine draden op de draad van het remlicht goed aan te sluiten.Als het een hangeschakelde auto is MOET je ook een koppelingsschakelaar monteren!!!!!!!! De originele schakelaar kan je er niet voor gebruiken dus kan je het best de universele van John Gold gebruiken.Even een beugeltje maken en met dubbelzijdig tape monteren.Doe je deze schakelaar niet monteren dan kan je de motor opblazen.
O.K., doe er je voordeel mee en succes
Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

Ja inderdaad Vutter,

mijn fout. Dat eindstukje gele draad met 2 aparte amp's had ik er al afgeknipt en dacht dat de weerstand slechts een las was en de twee amp's stekkers die eraan zaten waren destijds toch afgestopt. Die heb ik toch niet nodig omdat ik geen aparte pulsgever heb.

Maar goed dat je snel reageerde , anders had ik hem vandaag nog zonder weerstand aangesloten met de evt. gevolgen.

Ik ga hem nu aansluiten en dan hoor je nog wel.

Overigens, ik had deze cc op mijn oude mazda 626 zonder koppelingsschakelaar en inderdaads soms joeg hij het toerental wel op maar dit was niet extreem en de cc schakeklde dan onmiddelijk af (beveiliging?).

forte 60

12 jaar

De gele draad moet je NIET gebruiken,maar alleen de blauwe op de snelheidsimpuls. En dan ook een koppelingsschakelaar!!!!!!! De situatie welke jij beschrijft zal geweest zijn met de gele draad aangesloten en de blauwe niet. Hou je aan mijn beschrijving, dan kan er weinig/niets fout gaan.
Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

voor alle duidelijkheid:

ik heb geen aparte gele draad, dit stukje gele draad (plm 10 cm) zat met een weerstand vast (verlengd) aan de zwarte (met blauwe kerndraad).

En deze heb ik inmiddels aangesloten op een min-pool van een van mijn twee bobine's.

Helaas , hij doet nog steeds niets.

Ik heb nog wel de rempedaalaansluiting omgedraaid tegen beter weten in, zonder resultaat.

Ik kan alleen nog proberen om zonder de weerstand (in stukje gele draad) de blauwe kerndraad (zwarte ommanteling en aardmantel) aan te sluiten aan de minpool van de Bobine.

Maar of dit zo verstandig is?

Ik kan hem misschien beter helemaal eruit halen om hem goed te kunnen doormeten.

Of heb je misschien nog andere suggesties?

forte 60

12 jaar

Gele draad NIET gebruiken,Blauwe draad op de speedsensordraad van de auto (lichtgroen met rode streep, bv. op tellerpaneel)),plus over contact,massa, 2 bruine draden in serie op de voedingsdraad van de remlichten(polariteit gevoelig)Meer in pricipe niet.Als je denkt dat dit niet lukt dan niet aan beginnen,maar een vakman nemen.
Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.