auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: Starten met koude motor

Bouwjaar: 2001

Mijn Mazda 323 2.0 DiTd start niet meer goed met koude motor. Gloeibougie's zijn goed en krijgen ook spanning. Doorstarten heeft ook geen zin. Na enige pogingen pakt hij wel. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Geplaatst door

Hans3944 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Hans

IDM relais hapert af en toe (ook wel SPV relais genoemd). zit in hoofdzekeringskast onder motorkap (naast de groene)

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Kan het iets te maken hebben met de start onderbreker? Ik heb ook wel eenst dat de de start motor alleen een klik geeft alsof de accu leeg is. Dan na een paar keer proberen pakt hij wel. Heel vreemd.

Wat is eigenlijk de funktie van het IDM relais?

Hans3944 0

18 jaar

Hallo Hans

Zo te zien heb je twee problemen.
1e: het startprobleem wat jij hebt (met die klik) zit in de startmotor,( laten repareren of een ruilstarter)
2e: Het slecht aanslaan van de motor zit voor 99,9% in het boven genoemd relais.

Als je een probleem met de startonderbreker (oftewel immobilizer genoemd) zou hebben dan gaat jouw controlelampje op het dashboard knipperen tijdens starten.

De functie van het "IDM relais" is: de IDM module van voeding voorzien........en de IDM module maakt van 12V---300V en met 300V wordt de brandstofdoseerklep aangestuurd.

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Het probleem met mijn start motor is niet zo groot, dit gebeurd maar eens in de twee maanden. Maar hoe is het mogelijk dat de IDM relais (doseerklep) alleen lijkt te weigeren als de motor koud is? Dit is een electronisch onderdeel en kan deze ook gaan weigeren bij een draaiende motor?

Gr Hans

Hans3944 0

18 jaar

Hallo Hans

Een relais is een electrisch onderdeel en kun je vergelijken met contactpuntjes van een oude auto/bromfiets, door de hoge stroom krijg je vonkvorming en dus een overgangsweerstand tussen de contactpuntjes waardoor ze af en toe geen contact meer maken, en dat veroorzaakt jouw probleem.
Meestal heb je dit probleem alleen bij de koude start, maar kan zich ook voordoen tijdens rijden!!!!!

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Hallo Jack,

Met het relai is niets aan de hand. De stuurstroom van het relai is niet aanwezig als de motor niet wil aanslaan. Het relai welke ik bedoel zit dus boven de groene, en deze geeft normaal, waneer ingeschakeld, gewoon 12v door en heeft maar 4 aansluitingen. Weet jij mischien waar dit relai zijn stuurstroom van krijgt? Komt deze vanaf de brandstof pomp en kan het zijn dat hier iets is wat hapert?
Is er mischien ergens een electrisch schema te verkrijgen van het start systeem?

Gr. Hans

Hans3944 0

18 jaar

Hallo Hans

Heb je het schema nog nodig???

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.