Mazda 323: startmotor maakt een gierend geluid

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5i

Ik heb sinds enige maanden het probleem dat bij een koude start de motor een gierend geluid maakt, net of de V snaar niet goed gespannen is.
Doordat ik direct aan de V snaar dacht heb ik deze (alle 2) vernieuwd maar het probleem blijft zich voordoen.
En dan m.n. bij koud weer, want ik hoor het niet altijd.
Ik heb geprobeerd of het geluid reageert op het aanzetten van de verlichting (dynamo) en tevens aan het stuur gedraaid om de stuur-bekrachtgings pomp te laten werken, maar het geluid blijft gelijk.
Het duurt ook niet zo lang, maar lang genoeg om je te schamen voor de buren als je de straat uit rijdt.
Zou het misschien de startmotor kunnen zijn.
Zo ja kan ik die zelf vervangen, want volgens mij is die bij deze motor goed verstopt.
Ik hoor graag jullie reacties.

ronaldw48

Geplaatst door ronaldw48 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ga ervanuit dat je bedoelt direct na de koude start ipv tijdens het starten???


Als de motor gestart is behoort de startmotor niet meer te werken. Hij kan alleen maar geluid maken als hij mee blijft draaien..

Het kan een keerring zijn (piepen/ janken of zelfs schreeuwen , of een lager( geluid welk bij verhogen van het toerental steeds hoger wordt.
Keerringen en lagers zitten in alle mee draaiende delen, zoals, waterpomp, dynamo, aircopomp ,stuurbekrachtigingspomp en span- of geleiderrollen rollen.

Door de motor tijdelijk zonder snaar te laten draaien kun je al behoorlijk wat onderdelen als oorzaak van het geluid buitensluiten.

ronaldw48 (0), 12 jaar geleden

Het probleem is alleen dat het geluid zich niet altijd laat horen.
Dus ik kan de V snaren demonteren en geen lawaai horen, maar dan zegt dit nog niets.
Kan de startmotor, als die blijft hangen, niet zo'n gierend geluid veroorzaken?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, maar het geluid is best wel hard, vooral als dan ook nog gas geeft. En als hij terugspringt is het ook direct weg...

De duidelijkste manier om te weten dat het de startmotor is?? is als volgt..

Start demotor en houdt de vancsleutel daarna nog een paar tellen in de startpositie.. Dus vasthouden en niet opnieuw starten bij lopende motor..

Ook de koppeling of het vliegwiel kan geluid maken.. Wat natuurlijk niet hoort .

ronaldw48 (0), 12 jaar geleden

Als ik de sleutel vast houdt tijdens starten, moet ik dan dat geluid horen?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, nadat de motor aangeslagen is.. (zelfstandig draait)

ronaldw48 (0), 11 jaar geleden

De startmotor is het niet, als ik de sleutel vast houd dan hoor ik absoluut niet het geluid.
De reden dat ik zo lang niets van me heb laten horen is dat het geluid was weggebleven.
Helaas hoor ik het nu weer bij koude motor (maar niet altijd)
Hoe kan ik dit het beste stap voor stap aanpakken?
Ik wil dit graag zelf oplossen, zonder al te hoge zoekkosten door de garage.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Lastig. Als je het geluid niet direct kunt loxaliseren?? moet je gaan uitsluiten'.

eerst een lijstje met onderelen welke geluid kunnen maken, dirsct na het aanslaan bij koude motor en koud weer...Willekeurige volgorde..

1.Dynamo..2 Waterpomp. 3 Stuurbekrachtigingspomp. 4 Riem spanner. 5 airco pomp. 6 krukas poulie.7 Druklager. 8 vliegwiel. 9. Versnellingsbak..10. Aandrijfas

11. krukas keerringen voor en achter. 12 nokkenas keerring voor en (misschien) achter. 13 nokkenas op klepstoter..

1,2,3,4,5.9. 11.12. In Deze de meeste delen zitten lagers met keerringen.. Als een lager stuk is hoor je een geluid wat steeds harder en hoger wordt, naarmate je meer toeren draait. De keerringen erin kunnen allemaal gaan piepen ongeacht de kwaliteit van het lager.. Door siliconenspray op de as te spuiten zal het geluid (tijdelijk) weg zijn. Voor achter kun je horen als je onder de motorkap luistert.
10. Zolang de auto niet rijdt kun je nooit de aandrijfassen horen...
6 Zet met een krijtje een streep van uit het hart van de bevestigings bout tot aan de buitenkant van de poulie.. Als later blijkt dat de krijtstreep verschoven is tov zichzelf slipt de pouly ergens..

7.8 Als het geluid verandert als de koppeling wordt ingetrapt?? moet je je aandacht eerst op dele delen richten,

. dit is een metaalachtig geluid wat duidt op een beschadigde nokkenas of klepstoter. (meestal zal je dit geluid ook gaan horen bij warme motor. Dit geluid gaat op en neer.. 1 keer per 2 omwenteling van de motor zal het geluid maximaal een halve omwenteling duren..

Janken is meestal kunstof. dus riem of keerring. Piepen is meestal kontakt tussen een draaiend en stilstaand metalen deel..

ronaldw48 (0), 11 jaar geleden

Bedankt Cor, ik ga er mee aan de gang.
Geef me wel even de tijd, voordat er antwoord komt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.