Mazda 323: Start niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: ditd

Mijn auto start niet meer. Ik zie tijdens het starten de riemen van de airco wel rond gaan maar niet heel erg snel. Het geluid dat ik hoor is ook onregelmatig; of zou dat komen dat doordat de startmotor steeds door de compressie moet duwen?
Kan ik door uitlezen nog iets te weten komen?

Nico8119

Geplaatst door Nico8119 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik heb de auto inmiddels uitgelezen:
foutcode 0216: regeling inspuitmoment

Ik heb e.e.a. rond de pomp doorgemeten. Alles zit binnen de specificaties van de vraagbaak behalve de timing regelklep (19 Ohm in plaats van 9 tot 13 Ohm). Nu zit ik met een dilemma: een complete tweedehands pomp kopen of alleen een timing regelklep. Beiden zijn even duur. Als het de timing klep niet is, dan kan ik van een tweedehands pomp nog meer onderdelen wisselen.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

hoe ist gekome? is hij afgeslagen tijdens rijden of deed hij het van de een op andere dag niet meer?

dat je accu in prima staat is, is eerste vereiste denk ik. en kan je mischien beetje contactspay in de inlaat spuiten en zo kijken of je hem an de praat krijg? wees er wel voorzichtig mee.

gr. Rien

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Rien,
De auto is gisteravond geparkeerd en vanochtend start 'ie niet meer. De accu is een jaar of 6 oud maar het is wel een 100Ah model. Vanwege de foutcode die er nu in staat denk ik dat het toch iets ernstigers is dan de accu.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

ik bedoelde niet dat je accu kapot is mar dat hij wel voldoende geladen moet zijn om de auto an gang te krijgen.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Er is gisteren enkele tientallen kilometers met de auto gereden en het klinkt echt niet alsof de startmotor problemen heeft om de motor rond te draaien. Het is geen sjoege---sjoege---sjoege geluid; het is constant ni-ni-ni-ni-ni-ni.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

[quote=riennoot]en kan je mischien beetje contactspay in de inlaat spuiten en zo kijken of je hem an de praat krijg? wees er wel voorzichtig mee.
gr. Rien[/quote]
Ik heb wat inlaatreiniger (ook brandbaar) bij het luchtfilter naar binnen gespoten maar dat doet helemaal niets. Ik hoor tijdens het starten ook een tik bij (ik denk) iedere omwenteling.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

als je motor daar niet mee aanslaat zou er dus motorisch iets niet in orde zijn bijv. geen compressie. mar ik denk dat je het dichter bij de motor in moet spuiten en tijdens het starten inspuiten.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Mja, toch zitten de foutcode P0216 en het tikken me niet lekker. Ik heb de auto toevallig een paar weken geleden uitgelezen vanwege af en toe inhouden en toen zat er geen enkele foutmelding in. Ik ga morgen eerst eens kijken of de distributie nog op tijd staat.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik heb de bovenste distributiekap inmiddels los en de riem is staat niet gespannen. Ik denk dat de hydraulische spanner stuk is. Ik heb via Ebay voor 250 eurootjes een nieuwe riem, rollen en spanner gevonden en besteld. Ik neem de waterpomp ook meteen maar mee. Wat ik me wel afvraag: zitten er bij een waterpomp altijd nieuwe pakkingen of moet ik die apart kopen?

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

je verkijkt je heel gauw dat de distributieriem niet gespannen staat. draai hem eens een paar keer rond en kijk dan hoe die staat. controleer of die dan op tijd staat, dalijk zit je geld uit te geven aan dingen die niet nodig zijn.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik begrijp wat je bedoelt. Een strak gespannen snaar kun je altijd wel een paar mm indrukken. Bij mijn auto is de riem echt helemaal slap. Een centimeter op en neer kost geen enkele kracht. Je kunt evengoed gelijk hebben maar de riem, hydraulische spanner en de waterpomp zaten er toch al aan te komen. Sterker nog, ik denk dat de huidige spanner vanuit de fabriek gemonteerd is en ze staan er om bekend dat ze niet het eeuwige leven hebben (de auto heeft 285000 km gereden). Als ik de boel nu toch open heb liggen dan kan ik het meteen meenemen.

Ik moet zowieso eerst wachten tot ik de onderdelen binnen heb en dat zal vanwege de Hemelvaart wel ergens eind volgende week worden.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Update: omdat ik morgen de spullen eindelijk binnen krijg heb ik de boel alvast verder uit elkaar gehaald. Ik ben niet blij.

Toen ik de kappen van de distributieriem los had zag ik dat de tanden van de riem weg waren rond de krukaspoelie en een stuk ervoor. Ik heb het kleppendeksel losgehaald. Hier heb ik geen schade kunnen ontdekken. Omdat alles van tijd stond heb ik de inspuitpomp, nokkenas en krukas weer op tijd gezet. De inspuitpomp heb ik met een ratel+dop op tijd gezet. De pomp door de inspuitmomenten heen trekken vergde wel wat kracht maar niet overdreven veel.

In de nokkenas kon ik ook flinke compressiemomenten voelen. Ik kon het wiel van de nokkenas niet met de hand ronddraaien dus heb ik een dop met ratel gebruikt. Op het moment dat de nokkenas stuitte heb ik de krukas weer een stukje verdraaid zodat ik de nokkenas verder kon draaien.

Mijn verstand zegt mij dat er iets behoorlijk stuk moet zijn. Ik heb gezien dat de krukas tijdens het starten netjes ronddraaide. Omdat er tanden van de riem af zijn heeft de nokkenas niet meegedraaid.

Mijn grote vraag is: heeft het nut om morgen een nieuwe riem te monteren of niet?

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

als je krukas zo ver van tijd is dat er schade ontstaat dan breken altijd de tuimelaars af, omdat jij geen schade heb kunnen ontdekken onde je kleppendeksel denk ik dat je gewoon geluk heb en dat het alles meevalt. gewoon nieuwe riem monteren.

succes!

gr. Rien

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik ga het proberen... ik heb de riem die ik bij de vorige wissel heb gedemonteerd nog gevonden. Ik denk dat ik die er eerst op zet en dan met de hand de boel ga ronddraaien om eens te luisteren of ik verdachte geluiden hoor. Zou het probleem misschien in de vacuumpomp of de stuurbekrachtigingspomp kunnen zitten? Die worden ook door de distributieriem aangedreven. Ik vind het gek dat er zo'n zware 'compressieslag' in de nokkenas zit. De spanner is nog prima in orde en de waterpomp loopt ook netjes. Er moet dus een andere oorzaak zijn waarom de riem is vastgelopen.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik heb de oude riem erop gelegd maar het ronddraaien gaat echt verschrikkelijk zwaar. Ik ga eerst de vacuumpomp en de stuurbekrachtigingspomp loshalen om te kijken of het dan beter gaat.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

tegen de compressie indraaien gaat gewoon zwaar , verkijk je er mischien niet een beetje op? maar dat er iets mis is met je nokkenas zou kunnen, haal dan om en om de lagerkappen los om te kijken of je nokkenaslagers zijn ingevreten. dat komt nog wellus voor.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik kan me niet herinneren dat het de vorige keer zo zwaar ging. Ik had 2 handen nodig om met een ratel de krukas rond te draaien.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

je kan tog weer ff je riem eraf halen en dan proberen hoe zwaar dat je nokkenas draait zonder riem. als je dan je krukas een kwartslag terug draait kan je kleppen niet tegen de zuiger komen

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

De nokkenas draait zonder riem heel zwaar met 'compressiemomenten'. Het voelt hetzelfde als de inspuitpomp maar dan zwaarder. Dat had ik gisteren al gemerkt.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Vanmiddag de vacuumpomp en stuurbekrachtigingspomp losgehaald. Beiden liepen soepel. Ik heb nog een keer gekeken naar de kleppen tijdens het ronddraaien van de nokkenas maar ik zie niets verdachts. Dan zal het wel zo horen...

Ik wil de waterpomp ook meteen vervangen. Is er nog een slimme truuk om de slangen van de pomp te krijgen?

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik begin toch een paar kromme kleppen te vermoeden.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik heb er een nieuwe riem op gezet (ja, 3 keer gecontroleerd of alles op tijd stond). Bij het ronddraaien geen verdachte geluiden maar de motor loopt niet mooi en schudt ook behoorlijk heen en weer. Ik ruik ook een petroleum lucht. Ik denk dat 1 van de cylinders niet meedoet.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Nog een vraagje: kan ik de motor stationair laten draaien zonder kleppendeksel of spuit de olie dan alle kanten op?

Update: Ik denk dat ik het probleem heb gevonden: een gebroken tuimelaar van de eerste cylinder! Het is de meest linkse; misschien is 'ie eenvoudig te vervangen.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

"SPUITEN" zal wel meevallen, maar het spettert wel. Die tuimelaar breekt niet voor niets. Toch een teken dat de distributie verkeerd heeft gestaan, en dus de kleppen een opdonder hebben gehad.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Van wat ik hier gelezen heb is klepschade zeer zeldzaam bij de Mazda ditd motoren omdat de kleppen loodrecht op de zuigers staan. Ik heb de kleppen van de kapotte tuimelaar een paar keer ingedrukt en die gaan soepel op en neer. Ik ga morgen eerst eens achter een andere tuimelaar aan en die erin knutselen (als het niet regent). Ik hoop alleen dat de as waarover de tuimelaars draaien eenvoudig te verwijderen is zonder het hele nokkenaswiel en verstuivers los te hoeven halen.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

als je distibutieschade heb is het ergste wat je kan overkomen dat de tuimelaar breekt, ik heb het al verscheidene keren gezien, de tuimelaar is expres een beetje zwak gemaakt zodat deze stuk gaan en grote schade voorkomt.

is opzich wel eenvoudig te vervangen hoor, ben alleen bang dat je weer die vacuumpomp moet demonteren.

Vutter1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Normaal gesproken zijn alleen de tuimelaars stuk.Kijk ook of de raakvlakken van de klepsteboutjes niet "mottig"zijn. Helaas komen kromme kleppen en gescheurde geleiders ook voor. Dit hangt af van het toerental op moment van verspringen. Heb b.v. twee maal een losgelopen waterpomptandwiel (zit geperst) meegemaakt en dus een hogere snelheid, BINGO!!! Gezien het feit dat je bent doorgereden met "een tik in de motor" is het niet ondenkbaar dat er toch ergens een licht kromme klep(pen) in zit. Je kunt dit het snelst controleren door via verstuivergat of gloeibougiegat druk op de cilinders te zetten met een luchtslang/luchtspuitje. Je moet een beetje inventief zijn.(compressiemeterslang??). Let er natuurlijk wel op dat de kleppen dicht staan.Via in- of uitlaat is dan de lekkage te bepalen. Dit alleen als de kleppen net iets krom zijn.Bij een te grote klepspeling kan het ook een indicatie zijn dat er iets fout is.Hierbij de opmerking dat je bij eventueel stellen van de kleppen wel het juiste gereedschap moet gebruiken omdat je anders dekleppen gegarandeerd krom buigt. Vele zijn je voor gegaan!!!!!!!!!!!!!!!!
Succes Vutter.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Voor de nieuwe tuimelaar moet ik de klep zowieso stellen. Volgens mij is dat een kwestie van een voelermaatje tussen de tuimelaar en het bruggetje en dan stelschroef aandraaien. Of is dat te simpel gedacht? En wat bedoel je met mottig?

Volgens mij is er niet op hoge toeren gereden met de kapotte motor. Ik heb de volgende dag geprobeerd de auto te starten en heb de motor na het vervangen van de riem een paar maal heel even stationair laten draaien.

Vutter1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Beste Nico, Als je met het stellen,dus de contramoer vast of los, het bruggetje iets te ver mee laat draaien is de betreffende klep echt KROM!!!!! Maar dit was een bijkomende opmerking. Het probleem is dat de motor niet goed meer loopt en daarvoor de oorzaak gezocht moet worden op de meest makelijke manier.Die heb ik je met zo'n ruim 45 jaar ervaring gedaan. Doe er dus je voordeel mee.Vele hebben een idee maar er gaat toch niets boven ervaring en ga daar dan vanuit en doe er je voordeel mee. De motor heeft gedraaid/is gestart met defecte distributie. De klep(pen) kunnen net krom gehamerd zijn(steel als een kurketrekker). Een paar duizendste is genoeg om niet meer af te dichten, dus compreesieverlies en rot lopen.
M.V.G. Vutter

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Een compressietest is inderdaad geen slecht idee. Het probleem is echter dat ik met een compressietest weinig opschiet. De kop loshalen en reviseren is voor mij een brug tever. Ik sta gewoon voor m'n huis op de stoep te sleutelen :-) Dan neem ik liever niet het risico met verstuivers of gloeibougies loshalen. Als de tuimelaar vervangen het probleem niet oplost dan is het gewoon einde verhaal voor de auto.

Ik heb de constructie met de bruggetjes nog eens bekeken. Er worden 2 kleppen bedient door iedere tuimelaar. Op het bruggetje over de twee kleppen zit een stelschroef zodat de bruggetje recht naar beneden gaan. Op de tuimelaar zit een stelschroef voor de klepspelling. De bruggetjes draaien niet mee met de stelschroeven op de tuimelaars. Het lijkt me wel dat draaien aan de stelschroef op het bruggetje de klepstelen krom kan trekken; er is speciaal gereedschap om het bruggetje vast te houden. Maar ik wil de stelschroeven op de bruggetjes laten voor wat ze zijn en alleen de klepspeling via de tuimelaars afstellen.

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

hee nico, ik heb hier de juiste manier voor je om de klepspeling af te stellen. daar is wel speciaal gereedschap voor mar als je het voorzichtig doet gaat het zonder ook.

Draai de borgmoer (d) los en verdraai de stelschroef (c) totdat deze volledig loskomt van de klepsteel.

Draai de borgmoer (b) van de tuimelaar los en draai vervolgens de stelbout (a) zo ver terug dat de stelbout geheel los is van de tuimelaarbrug.

Steek een voelermaatje tussen de tuimelaar en de tuimelaarbrug (e).

Stel de klepspeling af door het stelmechanisme (a) te verdraaien en draai vervolgens de borgmoer (b) tijdelijk vast.
Als het voelermaatje tussen de tuimelaar en het brugstuk geplaatst is, zorg er dan voor dat het voelermaatje op z'n plaats blijft als de stelschroef (c) wordt losgedraaid.
• Als het voelermaatje niet goed op zijn plaatst blijft, herhaal dan de procedure vanaf Stap 1.

Draai de stelschroef (c) totdat deze de klepsteel raakt en het voelermaatje gaat klemmen. Draai vervolgens de borgmoer (d) vast.

Draai de borgmoer (b) los en stel de klepspeling (e) opnieuw af.

Draai de borgmoer (b) vast met het voorgeschreven aanhaalmoment .

Meet de klepspeling bij (e) in de afbeelding.
Standaard klepspeling [motor koud]
IN: 0,09-0,21 mm {0,004-0,008 in}
EX: 0,29-0,41 mm {0,012-0,016 in}

ik denk dat het nu wel moet lukken;)

succes!

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Poeh... dat is een heel verhaal. Ik moet dat maar eens uitprinten en domweg een paar keer doen. Ik kan het bruggetje wel even met een steeksleutel tegenhouden. Het hoeft gelukkig allemaal niet muurvast.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

De motor loopt weer! Ik heb bij de dealer (15km fietsen!) een nieuwe tuimelaar gehaald (45 euro; niet erg duur) en die erin gezet. Daarvoor heb ik de distributieriem weer los moeten halen omdat het nokkenaswiel eraf moest. Dat ging gelukkig makkelijk. Het boutje zat niet erg vast en het wiel was na een paar klopjes met de kunststofhamer los. Ik heb de lagerblokjes links en rechts losgehaald en alleen de linker bij de distributieriem helemaal verwijderd. Daarna de as van de tuimelaars losgehaald. Met wat beleid kon ik de nieuwe tuimelaar er zo opschuiven. Daarna alles weer vastgezet en de distributieriem en wat daarbij hoort weer gemonteerd. De klepspeling van alle kleppen was nog perfect in orde ondanks dat ze sinds ik de auto heb nog nooit zijn gesteld. Ik heb alleen de speling van de nieuwe tuimelaar gesteld.

Een blokje omrijden ging zonder problemen. Mijn vrouw mag de snelweg proberen :-)

Iedereen bedankt voor het meedenken!

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

kijk dat zijn goeie berichten. mooi dat je auto weer zo perfect loopt. weer een probleem opgelost;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.