Mazda 323: Auto als een dweil op de weg bij hoge snelheid

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v

Hallo Iedereen,

Ik heb onlangs ene Mazda 323 1.6i Sedan gekocht. De auto bevalt prima totdat ik hard ga rijden ( = hoger dan 120km/h ) ... bij een hoge snelheid treden de volgende problemen op:

- Bij remmen trilt het rempedaal en stuur ( schijven voor gecheckt, zijn nieuw en niet krom. )
- De auto vliegt bij het kleinste windstootje zo 2 meter naar links of naar rechts en is erg slecht op de weg te houden gebeurt ALLEEN als ik RECHT rij, de auto ligt wel lekker strak in de bocht.

Bij een lage snelheid is er niks aan de hand. Wel kraakt het stuur smorgens als de auto koud is en je deze helemaal naar rechts of naar links draait en dan een flinke stoot gas geeft.

Heeft iemand suggesties??

Bedankt!

bassjuh

Geplaatst door bassjuh (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

Heb destijds een nieuwe 323F uit 1990 na een half jaar ingeruild vanwege slechte wegligging bij hoge snelheden (>120km/h). Wagen was bijzonder gevoelig voor wind en wegdek. Dus ze staan niet bekend om hun goede wegligging. Lag wel heel strak in de bocht. Had geen last van trillen dus bij jou is meer aan de hand.
Schijven zijn in eerste instantie verdacht. Verder rubbers van wielophanging.

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Brede banden? Slechte schokbrekers? Hoeveel kilometer heeft de auto afgelegd?

bassjuh (0), 16 jaar geleden

[quote=hoogfrequent]Heb destijds een nieuwe 323F uit 1990 na een half jaar ingeruild vanwege slechte wegligging bij hoge snelheden (>120km/h). Wagen was bijzonder gevoelig voor wind en wegdek. Dus ze staan niet bekend om hun goede wegligging. Lag wel heel strak in de bocht. Had geen last van trillen dus bij jou is meer aan de hand.
Schijven zijn in eerste instantie verdacht. Verder rubbers van wielophanging.[/quote]
Deze auto komt uit bouwjaar 1993. ik heb tot voor kort ook een zelfde model mazda gehad, zelfde bouwjaar alleen 1.3i en een Hatchback, bij deze had ik dit probleem helemaal niet, daarmee kon ik zelfs met gemak 160 rijden zonder dat de auto echt onbestuurbaar werd, deze auto heeft alleen zijn eerst volgende verjaardag niet meer mee mogen maken.. de schijven zijn gecontroleerd die zijn prima. De rubbers heb ik nog niet gecontroleerd, iemand een tip hoe ik deze kan laten controleren?

[quote=Nico8119]Brede banden? Slechte schokbrekers? Hoeveel kilometer heeft de auto afgelegd?[/quote]
Ik weet niet precies welk formaat er op de auto ligt, maar het zijn zeker geen brede bandjes, overigens ook geen fietsbandjes, zover ik weet gewoon het standaard formaat wat er op hoort. De schokbrekers zijn volgens mij prima, want (zover ik weet) ligt de auto dan ook niet meer vast in de bocht maar kan dit natuurlijk mis hebben.

Het klokje staat op 150.250KM.

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Bij mijn 323 uit '99 waren bij 170k km de achterschokbrekers behoorlijk op. De auto kwam bij bijna iedere drempel met de bodem op de drempel terecht. Meten bij Profile wees uit dat de achterschokbrekers minder dan 20% werking hadden (nu is zo'n meting niet heilig, maar geeft wel een indicatie). Ik heb toen de achterschokbrekers vervangen en het probleem met de drempels was over.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Check eerst of de juiste bandenmaat eronder zit.
Kijk wat erin het boekje staat en vergelijk dat met wat eronder zit.
Met dit soort auto is 2 maten breder het verschil tussen een dweil of gewoon strak rijden.
Schijven voor zijn toch echt krom anders trilt de boel niet, of de pasvlakken zijn niet schoon geweest met monteren van de schijven.
Waarschijnlijk is alleen de dikte gecontroleerd en niet de slingering.

bassjuh (0), 16 jaar geleden

[quote=Nico8119]Bij mijn 323 uit '99 waren bij 170k km de achterschokbrekers behoorlijk op. De auto kwam bij bijna iedere drempel met de bodem op de drempel terecht. Meten bij Profile wees uit dat de achterschokbrekers minder dan 20% werking hadden (nu is zo'n meting niet heilig, maar geeft wel een indicatie). Ik heb toen de achterschokbrekers vervangen en het probleem met de drempels was over.[/quote]
Ik heb gisteren de schokbrekers laten meten bij profile tyrecenter. de schokbrekers waren allemaal nog in orde en vermoedelijk zijn deze ook pas opnieuw op de auto gekomen.

[quote=primera p11]Check eerst of de juiste bandenmaat eronder zit.
Kijk wat erin het boekje staat en vergelijk dat met wat eronder zit.
Met dit soort auto is 2 maten breder het verschil tussen een dweil of gewoon strak rijden.
Schijven voor zijn toch echt krom anders trilt de boel niet, of de pasvlakken zijn niet schoon geweest met monteren van de schijven.
Waarschijnlijk is alleen de dikte gecontroleerd en niet de slingering.[/quote]
De bandenmaat die er op ligt is de aanbevolen bandenmaat, namelijk 175/70SR13. De schijven voor zijn helemaal nieuw, en ze zijn kaasrecht ook de remblokjes zijn pas vervangen. Hoe de trommels er achter aan toe zijn weet ik echter niet, maar ik betwijfel of deze ook de trillingen zouden kunnen veroorzaken?

Mijn garage gaf overigens aan dat het trillende rempedaal en het dweilen beide verholpen zouden kunnen worden door de auto uit te lijnen/balanceren?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als het in je achterremmen zit, dan voel je dat in je stoel.
Dan voel je niks in het stuur.
Als je de rem niet aanraakt, trilt het stuur dan ook?.
Zoja, dan zit er onbalans in de wielen.
Zoniet, dan blijven toch de schijven verdacht,hoe is de slingering gecontroleerd.
Er word heel snel gezegd dat het niet in de schijven zit.

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

I fully agree with Primera. En verder zijn rubbers van ophanging/reactiestangen verdacht. Vaak blijkt hier toch wat mee aan de hand te zijn. Kijk maar eens bij de Ford Focus wegliggingsklachten.

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Dan toch eens banden laten uitbalanceren en alle wielen laten uitlijnen. Dat moet voor 50 a 60 euro kunnen. Of toch de ophanging. Dit is toch het model BG? Ik heb bij ons exemplaar uit '91 destijds een aantal doorgeroestte stabilisatorsteunen gehad.

bassjuh (0), 16 jaar geleden

het is eigenlijk zo'n beetje de hele auto maar voornamelijk in het rempedaal en stuur, maar als de schijven krom zouden zijn zou je het trillen dan niet moeten vernemen bij elke snelheid? het stuur trilt niet zolang ik niet rem.

Bedankt voor alle antwoorden hier stel het zeer op prijs! De auto gaat 8 jan naar de garage, kom er zelf niet uit. De garage dacht namelijk aan de rubbers/fuseekogels of uitlijning. zodra het opgelost is laat ik het uiteraad even weten.

Remke (0), 16 jaar geleden

Wat voor merk banden heb je achter zitten ?, probeer ze eens van voor naar achter te wisselen. Ik heb ens met een set kwikfit (ceat) banden gehad dat het loopvlak waggelde, dan krijg je ongeveer de klachten die jij beschrijft. Ik heb het destijds opgelost met banden van een andere leverancier, met kwik-fit viel toch niet te praten.

Je kan ook eens proberen een set velgen te lenen van een andere 323 die wel fijn rijdt.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als de schijven krom zijn verneem je dat alleen met remmen en niet met rijden.

bassjuh (0), 16 jaar geleden

Hallo iedereen,

de problemen werden veroorzaakt door een versleten fuseekogel en 2 lekke remcylinders achter.
Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.