close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: motor uitgevallen tijdens rijden autostrade tegen +- 130 km/h

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 klze v6

hoi,

tijdens het rijden op de autostrade viel mijn motor ineens uit?

betreft: 2500cc v6 klze met +-40.000km

-koelwater en olie nagekeken , alles ok
-5 seconden voor ik stilviel nog op de temperatuurmeter gekeken, deze was ook goed.
-bougies vonken ook nog goed (koffiekleur).
-er komt benzine tot aan de injectierail, maar ik weet niet, moet er benzine uit de retourleiding komen tijdens het starten?
-de motor stond wel redelijk warm toen ik de motorkap opendeed en er kwam een beetje rook uit het pijlstokbuisje.
-toen ik de dop om olie bij te vullen open deed, zag ik dat alles redelijk droog stond, terwijl er toch netjes genoeg olie inzat.
-als ik nu probeer te starten , gaat de motor wel rond, maar slaat niet aan.
-het toerental is tijdens de rit niet boven de 4000 gekomen en ik rijd (reed) de motor altijd warm voor ik wat vinniger begin te rijden.


Weet er iemand wat het probleem kan zijn?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

jan

Geplaatst door

smolderen (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitvallen zonder aanleiding??? Lijkt me een sensorprobleempje (nokkenaspositiesensor, bdp) Start hij wel nog??

Roelke79 0

12 jaar

hij is inderdaad uitgevallen zonder enige aanleiding.
Voor het stilvallen ook geen rare of onbekende geluiden/toestanden.
momenteel start hij niet, geen enkel plofje

ik ben normaal nogal handig als het op auto's aankomt (zeker geen proff) , maar dit probleem is denk ik, ver buiten mijn kennis

smolderen 0

12 jaar

Zit er geen diagnose steker in? Uitlezen zal je in ieder geval vertellen wat de auto denkt dat het probleem is.

Nico8119 0

12 jaar

en je distributietiming is ook nog in orde?

riennoot 0
badge

12 jaar

Een '94-er met 40.000 km op de teller... was de distributieriem al een keer vervangen?

heb net de hele tijd gewerkt aan de auto,
-timing van ontsteking is goed.
-distributieriem is nog top!
-ik dacht eerst dat de distributieriem een tand verschoven was, maar deze ligt ook nog goed.
-heb nieuwe bougies gemonteerd, en deze zijn na 3 keer proberen te starten vuil met olie.
-met startpiloot en zelfs met benzine recht op de bougies, krijg ik geen enkele ontploffing.

-o ja, de 40.000 km klopt, want ik heb de (nieuwe) motor er zelf in gemonteerd.

smolderen 0

12 jaar

Lijkt ( Afgezien van de olie op de bougie's ) op een sensor of ontstekingsprobleem. Ontstekingsmodule/zekering is ook verdacht, evenals verdelerkap/rotor. Motor uit een 626 ingebouwd ?????

hellbat 0
badge

12 jaar

vandaag ga ik weer een dagje zoeken aan de motor in de hoop dat ik iets over het hoofd heb gezien.
-verdelerkap en rotor zijn ontdaan van corrosie en werken goed.
-de motor is dezelfde als een mazda xedos , mx6 , 626 , ford probe, etc...
is oorsprong een ford duratec motor overgekocht door mazda.

het spijtige is dat deze auto te koop stond omdat deze voor mij te duur was geworden
en ik heb het niet echt breed, dus heb ik geen geld om hem te laten uitlezen (had naar garage gebeld en ze vragen er 250 euro voor!)
-ik kan geen 250 euro uitgeven aan "niets" , want na het uitlezen is hij nog niet gemaakt hé.

smolderen 0

12 jaar

Probeer in de bibliotheek een vraagbaak te vinden. Daar staat in beschreven hoe je de auto met een draadje kunt uitlezen.

Nico8119 0

12 jaar

[quote=smolderen]vandaag ga ik weer een dagje zoeken aan de motor in de hoop dat ik iets over het hoofd heb gezien.
-verdelerkap en rotor zijn ontdaan van corrosie en werken goed.
-de motor is dezelfde als een mazda xedos , mx6 , 626 , ford probe, etc...
is oorsprong een ford duratec motor overgekocht door mazda.[/quote]
Correctie: dit is géén Ford-motor maar een echte Mazda-motor. Heeft niks met Ford te maken. Bekend probleem bij deze V6-motoren zijn defecte ontstekingsmodules, hierin zit namelijk ook een Hall-gever voor de BDP timing.
Olie op de bougies komt door lekkende klepdekselpakkingen....komt vaak voor bij deze motoren.

Harald1980 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.