Mazda 323: kleppen stellen mazda 323 2.0 ditd om vrachtwagengeluid te vermi

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Mijn mazda met 365.000 km op de teller gaat steeds meer het geluid van een vrachtauto nadoen. Het is nooit een stille auto geweest, maar ik vind het nu wel heel erg.

Mijn idee was om de kleppen een keer te stellen, zou niet weten of het helpt, maar kan me er wel iets bij voorstellen (weet vrij zeker dat dat nog nooit gebeurd is).

Ik heb het kleppendeksel al een keer losgehad en het stel mechanisme bekeken en daar heb ik nu wat vragen over.

Naar mijn weten moet bij koude motor de inlaat tussen 0.12 en 0.18 en de uitlaat tussen 0.32 en 0.38. Ik heb een aantal bruggetjes gezien tussen nokken en kleppen. Ieder bruggetje zit weer op 2 verende mechanismes. Bovenop het bruggetje zit een borgmoer en stelschroevje. Volgens mij is het borgmoer losdraaien, stellen met schroevendraaier en voelermaatje en dan borgmoer weer vastdraaien, lijkt me relatief eenvoudig.

Ik heb van cilinder 1 de klepspeling gemeten en die was 0.1 inlaat en 0.3 uitlaat, dus te krap, deze heb ik opnieuw gesteld. Bij de rest van de cilinders wist ik het even niet meer.

In de eerste plaats kun je niet bij alle stelschroefjes omdat de verstuivers in de weg zitten. Hoe moet ik deze stellen. Kun je gewoon de bouten van de verstuivers los draaien?

Daarnaast vind ik het erg moeilijk om te zien in welke stand de nokken staan, is daar een trucje voor zodat ik de stand wat beter kan bepalen?

Mark

Oldchatterman

Geplaatst door Oldchatterman (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

beste mark.

Wat je dus nu gedaan hebt, is kleppen stellen, terwijl je niet eens weet in welke stand de nokkenas staat. Dat is dom te noemen.

wat je moet doen om de kleppen te stellen, is een andere cilinder op tuimelen zetten. Dat wil zeggen, als je cilinder 4 op tuimelen zet, kun je cilinder 1 stellen.
Op Tuimel;en, wil niets anders zeggen, dan dat je daar de klepoverlap hebt van de uit- naar de inlaatklep. Hier is dan op geen van bijnen meer speling op. Op de eerste cilinder heb je dan nog wel speling op zowel in, als uitlaatklep. deze kun je dan ook stellen, omdat deze dan op het begin van de arbeidsslag staat.
Hetzeldfe geldt voor 2 en 3. 2 tuimelen, 3 stellen en omgekeerd.

Groeten Marcel

Oldchatterman (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]beste mark.

Wat je dus nu gedaan hebt, is kleppen stellen, terwijl je niet eens weet in welke stand de nokkenas staat. Dat is dom te noemen.

wat je moet doen om de kleppen te stellen, is een andere cilinder op tuimelen zetten. Dat wil zeggen, als je cilinder 4 op tuimelen zet, kun je cilinder 1 stellen.
Op Tuimel;en, wil niets anders zeggen, dan dat je daar de klepoverlap hebt van de uit- naar de inlaatklep. Hier is dan op geen van bijnen meer speling op. Op de eerste cilinder heb je dan nog wel speling op zowel in, als uitlaatklep. deze kun je dan ook stellen, omdat deze dan op het begin van de arbeidsslag staat.
Hetzeldfe geldt voor 2 en 3. 2 tuimelen, 3 stellen en omgekeerd.

Groeten Marcel[/quote]
Sorry Marcel,

ik ben vergeten te vermelden dat ik cilinder 1 gesteld heb op TDC of BDP. Het op tuimelen zetten vind ik moeilijk te zien ivm de kleine nokken, vandaar mijn vraag.

Mark

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

oke, maar dan weet je nog steeds niet zeker of je cil 1 of 4 moest stellen.

Om daar achter te komen, had je aan de tuimelaars van 4 moeten voelen of deze alletwee vast zaten, pas dan kun je met gerust hart cil 1 stellen.
Daarna krukas 1 omwenteling draaien, controleren of cil 1 de tuimelaars vaststaan, dan cil 4 stellen.

Krukas daarna 1/2 slag draaien, 2 of 3 moet nu vast staan, en als 2 vaststaat kun je 3 stellen en omgekeert. Als je daarna de krukas weer 1 omwenteling geeft, kun je dus de laatste cil stellen.

Groeten Marcel

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Klinkt eenvoudig, maar is de krukas makkelijk te draaien of is het beter de gloeibougies eruit te halen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

moet zo wel lukken.
MAAR ZET HET CONTACT UIT ALS JE HIERMEE BEZIG BENT
jerry

Oldchatterman (0), 17 jaar geleden

[quote=Nico8119]Klinkt eenvoudig, maar is de krukas makkelijk te draaien of is het beter de gloeibougies eruit te halen?[/quote]
Het is ook relatief eenvoudig en krukas kun je makkelijk draaien via een gat in de rechterwielkast. Ik heb alleen nog behoefte aan iemand die me uitlegt hoe ik met de verstuiver rails moet omgaan. Deze zitten teveel in de weg om bij de stelschroeven op de tuimelaars te komen.

Mark

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

????? verwijderen

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Mark & Nico,

Als ik jullie een tip mag geven, BEGIN ER NIET ZELF AAN, ondanks dat jullie graag zelf sleutelen en geld willen besparen, zou ik hier niet op bezuinigen.

Want Mark, weet je zeker dat je alle 2 de inl. en alle 2 de uitl. kleppen hebt gesteld???????? ik denk het niet!!!
denk er zelf nog eens over na hoe het mechanisme werkt.

verbeter me maar als ik ongelijk heb.

Gr. Jack

robertverbeek (0) PRO, 17 jaar geleden

Volg Jack T zijn raad maar op want de brug die ertussen zit moet je op de juiste manier afstellen wil je zeker zijn dat de brug de twee kleppen precies evenwijdig (gelijktijdig) bedient. En als je de verstuiver loshaalt moet je nieuwe verstuiverringen monteren.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Maar de klepspeling zou je wel zelf kunnen controleren?

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee Nico, zelfs dat niet.

Oldchatterman (0), 17 jaar geleden

[quote=Jack T]Mark & Nico,

Als ik jullie een tip mag geven, BEGIN ER NIET ZELF AAN, ondanks dat jullie graag zelf sleutelen en geld willen besparen, zou ik hier niet op bezuinigen.

Want Mark, weet je zeker dat je alle 2 de inl. en alle 2 de uitl. kleppen hebt gesteld???????? ik denk het niet!!!
denk er zelf nog eens over na hoe het mechanisme werkt.

verbeter me maar als ik ongelijk heb.

Gr. Jack[/quote]
Ok Jack,

dankjewel voor je waarschuwing, door de eerdere aanwijzingen was ik er bijna zomaar aan begonnen.

Ik ben wel erg benieuwd hoe een prof de kleppen dan stelt, zou je dat misschien een beetje uit kunnen leggen?

Je meet inderdaad de speling tussen nok en tuimelaar, deze tuimelaar bedient vervolgens 2 kleppen tegelijkertijd. Dmv 1 stelschroef zijn beide kleppen tegelijk te stellen en kun je niet 1 klep afzonderlijk stellen.

Is het echt noodzakelijk om de verstuivers los te draaien?

Ik ben erg benieuwd hoe je de klepspeling van iedere klep afzonderlijk dan wel kan meten.

Mijn verkeerde aanname was dat het kleppenstellen simpel was (heb ervaring met stellen van een volvo 940) en dat ik dat even kon proberen om te kijken of daarmee vrachtwagen geluid minder werd. Als ik dit niet zelf kan zou ik het wel prettig vinden als iemand kan aangeven dat het logisch is om de kleppen te stellen bij deze km stand om het lawaai te verminderen, ik vermoed dat de kleppen namelijk nog nooit gesteld zijn.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Hier bij de dealer is het vrij kostbaar om de kleppen te laten stellen. Ik dacht iets van 275 euro.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Mark,

Je moet het eigenlijk zo zien, in feite kun je maar 8 kleppen meten, maar welke in of uitl. klep dat is weet je niet, want je kunt alleen tussen tuimelaar en brug meten, als we bijv. de inl. kleppen nemen dan meet je boven de brug een speling van 0,1mm. dit is dan de minimaalste speling van 1 klep terwijl die andere klep misschien wel 0,5 mm. heeft (extreem genomen) m.a.w. moet je alle 16 kleppen stellen of niets doen.

De verstuivers moeten gedemonteerd worden om de kleppen te kunnen stellen.

Ik vraag me alleen af of dat vrachtwagen geluid van de kleppen vandaan komt???, een verstuiver is ook een onderdeel wat veel herrie kan maken, laat anders eerst een prof. oor ernaar luisteren voordat je veel geld uit gaat geven!!!!

Gr. Jack

Oldchatterman (0), 17 jaar geleden

Hoi Jack,

ik snap je verhaal volledig en vraag me nog steeds af hoe je dan de klepspeling per klep meet, ook een mazda dealer kan niet in de motor kijken zonder de kop eraf te halen.

Mijn idee is dat je er eerst voor moet zorgen dat de gelijkbewegende kleppen dezelfde speling krijgen, daarna kun je de klepspeling afstellen dmv speling tussen tuimelaar en brug. Dus als je zou kunnen meten wat de speling van de ene klep tov de andere is, dan is het toch niet zo'n moeilijke klus (of heb je nog speciaal gereedschap nodig?)

Een andere benadering: klepspeling is nu te krap, gevolg 1 van de 2 of allebei de kleppen sluiten niet volledig. Minimaal afstellen van de speling dmv speling tussen tuimelaar en brug zorgt er in ieder geval voor dat alle kleppen weer sluiten en de kans is het grootst dat de gekoppelde kleppen in de range vallen. Het gevaar bestaat natuurlijk altijd dat deze een te grote klepspeling krijgen, maar mijn gevoel zegt dat het er toch niet veel slechter van zal worden (te kleine speling tov te grote speling).

Andere item wat je noemt vind ik belangrijker. Herrie wordt mogelijk helemaal niet veroorzaakt door kleppen. Ik ga er daarom maar eens naar laten luisteren door een mazda dealer.

Groet,
Mark

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Mark,

Niemand kan de klepspeling van beide kleppen (per brug) meten, zonder aan de stelmoeren op de brug te draaien. Dus m.a.w. altijd stellen om de juiste speling te meten en te krijgen.

Eerst de klep stellen met de tuimelaar waar geen stelmech. op de brug zit, en dan de andere, tis niet zo moeilijk je moet het net ff snappen. Een schroevendraaier en een ringsleutel is voldoende.

Gr. Jack

Jordy Bakx (0), 17 jaar geleden

inlaat en uitlaatklep onderscheiden kan wel.
Kun je afleiden door de motor een volledige cyclus te laten draaien en te kijken naar welke kleppen wanneer openen.

Inlaat Compressie Arbeid Uitlaat.

De kleppen bewegen voor de pauze is de inlaatklep, die bewegen na de pauze is de uitlaatklep...OF de klep die als net voor het tuimelen beweegt is de uitlaat, de klep die daarna beweegt is de inlaat....

Met het probleem zelf kan ik je niet helpen. Ik heb geen ervaring verder met dieselmotoren!


GRZ JORDY

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.