auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323 1993: Startproblemen, en geen vonk.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v (B6)

Hallo allemaal, mijn naam is Raymond en ben nieuw op dit forum.

Ik heb een 323F BG 1.6i 16v bj '93.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom niet verder.
Ik ben absoluut geen monteur, en heb alles wat ik al geprobeerd heb via internet opgezocht.
Daarom wil ik graag mijn verhaal aan jullie voorleggen, aangezien ik op dit moment ff radeloos ben. Als dit mag?

Mijn 323F viel soms uit, en was dan moeilijk te starten.
Dan weer dagen/weken geen problemen meer gehad.
Dan startte hij ineens weer niet. De bougies bleken alle 4 niet te vonken.
Pas na 4 dagen startte hij ineens weer..
Nu startte hij al 2 weken niet meer, en geen vonk.

Ik had ondertussen de bougies, bobine, verdeelkap, rotor en bougiekabels vervangen. En nog geen vonk.
Gisteren op de sloop een complete ontsteking gekocht.
Deze afgetekend, en vervangen.
En jaaaa, hij startte meteen.

Toen ff gaan rijden door de straat.
Het leek wel of hij pittiger was, en reed prima.
500 meter verder, een kleine "schok", en hij startte weer niet.
Naar huis geduwd, en weer een bougie eruit gehaald.
Deze in de bougiekabel geduwd, om te kijken of hij nog vonkte.
Mijn vrouw start de auto, en hij vonkte, en wilde ook aanslaan.
Bougie terug, en de auto startte meteen..... voor 5 seconden.
En nu weer op alle 4 de bougies geen vonk.

Nu heb ik de ontstekingsmodule ook vervangen.
Helaas zonder resultaat.

Nu zag ik dat de hall sensor gedeeltelijk is gesmolten.
Ik weet helaas niet of dat al was, of dat dit is gebeurd nadat hij wel startte.
Volgens mij kan ik aannemen dat dit nu de oorzaak is dat hij niet start.

Maar WAT kan dit veroorzaakt hebben?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Geplaatst door

Raymond1971 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit klinkt een fout of stuk gaan van je ecu
Dit heb ik laatst bij klant mee gemaakt.
Alles vernieuwd..de auto liep opeens op 2 cilinders.
Nieuwe bg kabels nw bobines.nw injectors
Hij liep niet meer...na controlle bleek de eindtrap van de ecu te zijn.
Wat je kunt doen..je ecu laten uitlezen...niet zn ding van paar tientjes die geeft de verkeerde codes door.
Als blijkt dat het je ecu te zijn moet je een andere ecu kopen.
Die optie is of van de dealer..de kostprijs plus inleren van je immobelizer zijn hoog.of van de sloop..maar van de sloop wel compleet nemen...de ecu.de immobelizer en sleutel en contact sleutel ring..de ring is voor de chip in de sleutel..de imobelizer is voor de ring..die je sleutel herkend en je start blokeering uit zet.je kan wel ecu kopen bij de sloop maar dan moet je toch naar je dealer om hem in te leren..
Succes

Bedankt voor je reactie!
Zo ver ik weet, heeft mijn auto geen immobelizer.
Heb ook geen lampje hiervan op mijn dashboard.
Kan ik dan wel gewoon een andere ECU kopen, en deze "gewoon" verwisselen?

Raymond1971 0

9 jaar

Hoi..heeft jou auto wel of geen start onderbreker?
Heeft hij wel een start onderbreker..dan heb je ook een imobelizer..die is verbonden met de ring om je contact slot..waar off acc start op staat
Daar zit een soort magneet contact in die jou chip in je sleutel zit.
Heb je geen startonderbreker dan zou in princiepe bijna alle ecu er op kunnen van dat merk en type auto ...wil je echt zekerheid over wel of gen startonderbreker zou je de dealer kunnen informeren
Als je een zoekt kun je tonny van deijne kunnen bellen.
Dat is de specialist in japaners en koreaans..ik heb het nummer niet bij de hand..dat moet je effe googlen...hij zit of in uden of zeeland..plaats niet provincie...hij kan jou alles vertellen over auto's uit azia...succes..

Nee, mijn auto heeft geen startonderbreker.
Als het goed is komt morgen de "nieuwe" ECU binnen.
Vandaag dan maar gebruiken om koelvloeistof te vernieuwen en het systeem te flushen.
Ik had zeer roestig water in het systeem, en in het reservoir dik 1 cm roestige drab.
Ook de leidingen hebben hier last van.
Tevens kwam ik erachter dat de thermostaat defect is.
Maar de temperatuur is, volgens de meter, niet te hoog opgelopen.... raar.
Ook heb ik al maanden geen verwarming.
Ik ga proberen om deze dan ook maar meteen mee te spoelen.
Al lijkt me dat niet gemakkelijk...

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Raymond1971 0

9 jaar

Lijkt me toch je ontsteking (hallgenerator) te zijn. Een van de sloop kan natuurlijk ook al op springen gestaan hebben. Ik verwacht niet dat het je ECU is.

Ruud10657 0
badge

9 jaar

Bedankt voor de reactie!
Dan zal ik eerst de hall sensor eens vervangen.
De ECU kan eventueel altijd nog naderhand vervangen worden.

Raymond1971 0

9 jaar

Hoi ruud...ontsteking wordt ook geregeld door ecu.
dat heb ik pas ondekt na..alles te hebben vernieuwd
en nog niks..tot ik de ecu open maakte en zag dat
aansluitingen van de eind trappen op de print plaat zwart waren.
Na swappen van ecu liep deze direct zonder storing.
klant blij en ik geen slapeloze nachten meer
gr thom

Dat kan, het is alleen jammer dat Raymond niet weet of die hallsensor al gesolten was of niet voordat hij die vervangende ontsteking er in zette. Hij kan natuurlijk de ECU openen en checken.

Ruud10657 0
badge

9 jaar

Ik ga zo meteen ff de ECU openen.
Ik laat wel weten of ik iets raars heb gevonden.

Raymond1971 0

9 jaar

Ik heb de ECU open gehad, en deze zag er nog zeer netjes uit.
Ik kon, op het oog dan, geen directe defecten constateren.
Net heb ik nog eens goed naar mijn oude Hall sensor gekeken.
Ook hier zag ik dat er plastic was gesmolten.
Wel een stuk minder dan die van de sloop.

Kan dit dus veroorzaakt zijn door een te hoge temperatuur van de motor?
Aangezien de thermostaat defect is.

Raymond1971 0

9 jaar

Nee , eerder een verkeerd voltage ?

Daar zat ik eerst ook aan te denken idd.
Maar is dat dan de voltage die op de stekker van de hall sensor zit?
Of kan het ook wat anders zijn?

Raymond1971 0

9 jaar

Meet eens wat je aan spanning hebt op de stekker.

Ik ga ff opzoeken welke ik moet hebben.
Dan zal ik het meteen ff gaan doormeten.
Ik laat dadelijk meteen iets weten.

Bedankt alvast!!

Raymond1971 0

9 jaar

Bij deze de waardes van de stekker.
Uiteraard met de auto op contact.
Ik zag wel dat ze beschadigd zijn, zoals ook te zien is op de foto.
Maar kan dat grote invloed hebben?

Raymond1971 0

9 jaar

Dat zijn juiste waardes nu, maar kunnen natuurlijk hoger worden als de motor draait!

jan5047 0
badge

9 jaar

Als ik de kabel zo bekijk , lijkt het wel op kortsluiting , wat zit er achter dat mac,yver tape ?

[quote=jan5047]Dat zijn juiste waardes nu, maar kunnen natuurlijk hoger worden als de motor draait![/quote]
Dat kan ik dus helaas niet meten, want nog steeds geen vonk.. :(

Raymond1971 0

9 jaar

[quote=kaleido 1]Als ik de kabel zo bekijk , lijkt het wel op kortsluiting , wat zit er achter dat mac,yver tape ?[/quote]
Whahaha, macgyver tape, lol. ;)
Ik heb net de tape ongeveer 10 cm verwijderd.
Maar dat ziet er gelukkig goed uit, geen beschadigingen o.i.d..

Raymond1971 0

9 jaar

Oke , de vierde draad is massa , en ligt ook aan massa ?

Die tip kreeg ik inderdaad in het begin ook al.
Zover ik weet, ik ben helaas geen monteur, heb ik ongeveer 5 massapunten gevonden en gecontroleerd.
Ze zagen er allemaal nog netjes uit, en heb ze ook doorgepiept.
Toch ze allemaal alsnog schoongemaakt en opgeschuurd.

Een nieuwe ontsteking is in principe snel geregeld.
Ik ben bang dat deze het dan ook zo snel zal begeven.
Maar ik denk dat ik weinig keus heb...?

Raymond1971 0

9 jaar

Er zitten op de motor zelf , ook een aantal kleine massapunten , de kabeltjes rotten nog wel eens weg in de oogjes.
trek gewoon eens aan de kabeltjes of ze wel goed zijn.

Dat heb ik inderdaad gedaan.
Ik heb ook de + probe van de multimeter rechtstreeks op de massakabel gezet, en de - probe op de - pool van de accu.
En de multimeter piepte bij alle punten die ik heb gecontroleerd.
Dus neem ik aan dat ze dan goede massa hebben, toch?

Maar ik kan helaas nergens terug vinden waar alle massapunten zitten.
Zelfs in de 1164 pagina tellende workshop manual kan ik hier niks van terug vinden.

Raymond1971 0

9 jaar

Daar ga je een beetje de mist in , als ik het goed begrijp meet je bv op het boutje waar de kabeltjes aan zitten , maar dat wil nog niet zeggen dat het kabeltje contact maakt met het boutje.

Sorry, misschien is mijn redenatie fout.
Excuses dan....

Maar als ik rechtstreeks op de kabel meet, dus het gedeelte wat aan de bout, cq o-ring vast zit, en hij piept, dan is de massa toch goed?
Want als ik rechtstreeks op het boutje meet wat bijv. aan het blok zit, dan maakt hij sowieso contact en zal hij piepen.
Aangezien ik rechtstreeks op de kabel meet, dan is de verbinding tussen de kabel en bout/o-ring tenminste ook goed..... denk ik.

Of maak ik nu een hele rare redenering.... ;)

Raymond1971 0

9 jaar

Je moet de kabeltjes los nemen en dan meten , je meet tussen oog en min accu , zit er dan een draadbreuk zal hij niet piepen .
Tijdens de meting even de kabel tov het oogje bewegen om er zeker van te zijn dat hij echt goed is.

Ahhhhhhh zoooo.........
Ik dacht dat je bedoelde als de kabel gewoon nog vastzat aan bijv het blok.

Tuurlijk.... is inderdaad erg logisch.
Erg stom van mij, sorry Kaleido!!
Dat ik daar zelf niet bij stil heb gestaan... snik.
Stom, stom stom...

Maar zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren, haha.
Dat heb ik dus inderdaad niet gedaan.
Dan zal ik dat morgen meteen gaan testen.

Hartelijk dank i.i.g. voor de tip en uitleg. ;)
Uiteraard zal ik morgen updates geven.

BEDANKT!!!!!

Raymond1971 0

9 jaar

P.s. Nadat ik de accu 2 dagen uit de auto heb gehad, het koelsysteem heb doorgespoeld en de ECU heb los gehad, hoor ik nu een continue gezoem achter me, zodra ik de auto op contact zet.
Volgens mij komt het geluid uit de buurt van de benzinepomp vandaan!
Vroeger hoorde ik de benzinepomp NOOIT zoemen als ik de auto op contact zette.
Daarom dacht ik eerst dat deze defect was, maar deze bleek het gewoon te doen.
Voor alle zekerheid heb ik hem zeker 15 minuten op contact laten staan, maar het gezoem achter me bleef maar doorgaan.

Iemand een idee wat dat kan zijn?

En nu de bobine.
Ik las net in de service manual dat de weerstand op de primaire spoel van de bobine tussen de 0,81 en 0,99 ohm moet zijn.
Zo niet, dan vervangen.
Zie onderstaande tekst uit de manual

Primary coil winding
1. Use an ohmmeter and measure resistance of the primary
coil winding. If not within specification, replace the coil.
Prlmary coil resistance: 0.81-0.99112 (at 2O*C [88*F])

Maar bij alle 2 de bobines meet ik een weerstand van 1.6 ohm op de primaire spoel.
Lijkt me stug dat ze beiden defect zijn, niet?
Of de ontstekingsmodule was defect.
En daardoor zijn beide bobines "overleden".
Ik heb naderhand pas een nieuwe ontstekingsmodule gekocht.
En dat ik toen uiteraard ook geen vonk kreeg.....?

Sorry voor alle vragen, maar ik heb de auto hard nodig, aangezien mijn vrouw een spierziekte heeft.

Ik ben sowieso iedereen heel erg dankbaar voor alle hulp en tips die ik tot nu toe heb gekregen!!
Bedankt!!

Raymond1971 0

9 jaar

Update:

Nadat ik bij 5 winkels ben langs geweest om uitsluitsel te krijgen, heeft Heuts Automaterialen me geholpen. :D
Hij heeft een nieuwe bobine besteld, puur om mij te helpen.
Deze blijkt dus ook een weerstand van 1.6 Ohm te hebben op de primaire spoel.
Dus de bobine kan het probleem niet zijn.

Maar toch nog steeds geen vonk vanaf de bobine.
Waardes van aansluitingen zijn ok.
Maar wat nu????

Raymond1971 0

9 jaar

Hoi raymond.
ik verdenk toch je ecu.
die laten uitlezen.als die het niet is kan je ook die afstrepen
ecu...kan ook kapot zijn..door vocht
succes

Hoi Asfaltrocker,

Daar ben ik ook bang voor.
Ik heb me alle stroomschema's uitgeprint, en deze is goed aan het bestuderen.
En ook ik kwam tot de conclusie dat het zeer waarschijnlijk is dat de ECU de boosdoener is.

Hopelijk kan ik er eentje uithalen voor een redelijke prijs.

Raymond1971 0

9 jaar

Als je effe googlet naar de sloop van tonny van deijne In volkel
is de grootste jappanse sloop in de eu
je moet dan als je ereen van de sloop neemt zou ik toch effe na vragen of de ecu ingeleerd moet worden..ook al heb je geen start onder breker.
succes

Bedankt voor de informatie.
Ik zag net dat ik al een aanvraag had geplaatst via de onderdelenlijn.
En daar zat toevallig een reactie tussen Tonny van Deijne te Volkel....

€ 35,00 excl. verzendkosten.
Dat valt dus erg mee.

Ik heb de ECU open gehad, maar hij zag er nog prima uit.
Zeer schoon van binnen. geen vocht, geen geur van verbrande lucht, zwarte vlekken o.i.d..
Geen vreemd uitziende componenten op de printplaat.
Maar ja, dat wil ook niet alles zeggen uiteraard.

Nu weet ik ff niet wat ik moet doen.

Wachten tot de andere ontsteking aankomt woensdag, en proberen.
En ALS het de ECU is, kan deze dan de ontsteking ook weer kapot maken????

Of voor alle zekerheid de "nieuwe" ECU bestellen, dan heb ik die dinsdag.
En dan de dag erna de andere ontsteking erin zetten???

Dilemmaaaaaaaa :(

Raymond1971 0

9 jaar

de prijs valt mij ook heel erg mee.
je kunt je onsteking uit proberen.
hij moet direct starten...zo niet dan moet je toch
een andere hebben...ik zou ze bellen....dat al je hem toch neemt
Dat je soort garantie krijgt..in wendig kunnen componenten ook slijten..en dan zie je of ruik je niks
succes

Ja er zit standaard 3 maanden garantie op!!!

Raymond1971 0

9 jaar

Wie is goed in schema's lezen??? :-D

Ik heb geen spanning op de Fc (LG) connector op het relais bij de ECU (Circuit opening relay).
Zover ik, als leek, het schema bekijk, gaat deze naar het ontsteking gedeelte toe. (G) in het rode rondje.
Dit staat in de workshop manual, dat G het ontstekingssysteem is.

Begrijp ik dat goed?

En wie begrijpt waar de oorzaak kan zitten van dit probleem.
Want dit vind ik helaas wat moeilijker te achterhalen....

Raymond1971 0

9 jaar

De voeding komt van je relais af en wel mainfuel/injectie links op het plaatje .
Van daaraf gaan meten , w/r x18 moet spanning op komen als je de auto op contact zet cq start.
Relais zelf gaat ook wel eens stuk.
Je kunt het relais even overbruggen en kijken wat hij dan doet.

[quote=kaleido 1]De voeding komt van je relais af en wel mainfuel/injectie links op het plaatje .
Van daaraf gaan meten , w/r x18 moet spanning op komen als je de auto op contact zet cq start.
Relais zelf gaat ook wel eens stuk.
Je kunt het relais even overbruggen en kijken wat hij dan doet.[/quote]
Bedankt voor je reactie!
Ik heb het probleem al kunnen verhelpen.

Ik heb een led diagnose LED gemaakt.
Ik kreeg 7 foutmeldingen in totaal. :(
De meeste LMM gerelateerd.
Ik heb de LMM open gemaakt, en er bleken idd een paar dingen niet in orde te zijn.
Foute connectie van brandstofpomp engager, en losse soldeerverbindingen.
Alles gerepareerd, de ECU gereset, en alles weer terug gemonteerd.

Het zoemen van de brandstofpomp is verholpen. :D
Heb nu ook weer spanning op het relais! :D
Hij startte nog steeds niet.
Opnieuw de ECU uitgelezen, en ik kreeg nu alleen nog maar foutcode 2!
Zoals ik het begrijp, is het dus alleen nog de HALL sensor?

Begrijp ik dat goed?

Raymond1971 0

9 jaar

Update: De auto loopt!!!

Vanmiddag de andere ontsteking erop gezet. Meteen starten!!
Nog maar `1 foutmelding. De koeltemperatuursensor.
Deze met heel veel pijn en moeite eruit gehaald, en schoongemaakt.
Nu GEEN foutmeldingen meer. Alles tiptop in orde.
Ook de verwarming doet het nu prima.
Loopt zoals hij nog nooit heeft gelopen.

Iedereen die mee heeft geholpen, en tips hebben gegeven, wil ik bij deze dan ook zeer hartelijk bedanken voor jullie input.
Met speciale dank aan Patrick D. te Son, voor het gratis beschikbaar stellen van een bobine en complete ontsteking!!!
Je ziet me binnenkort verschijnen met genoeg lekkere biertjes, hahahaha. Thx. kerel!

Raymond1971 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.