close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: airco pomp

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Hoi mede forummers
Ik heb een vraag over de airco pomp...waarschijnlijk een magneet
Koppeling..ik zag dat als je het knopje op de dashbord in drukt..lampje aan
Dat de kern van de pomp..middelste schijf.niet mee draaid met de
Poelie van de pomp(de poelie waar de multie riem over heen loopt
Staat de motor uit..en je kan de kern wel draaien..hoor je borrelend geluid uit de leiding komen..is de koppeling stuk of krijgt hij geen stroom. Hoe kun
Je hem testen...ik heb totaal geen verstand van airco..het vermoeden is dat de airco ook niks doet...er komt wel een kabeltje uit de pomp..is dat 12 volt
Wie kan mij helpen....alvast bedankt

Geplaatst door

asfaltrocker (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de pomp ingeschakeld wordt komt er als er aan alle voorwaarden voldoen wordt 12v op de stekker te staan en zal de magneet koppeling de frontplaat aantrekken en de pomp gaan werken.
Als er geen of veel te weinig koudemiddel in het systeem zit zal de pomp niet inschakelen.
Als de kachelventilator niet aan staat schakeld hij ook niet in.
Of een andere storing .
Eerst kijken of er geen zekering stuk is.
Controleren of er voldoende koudemiddel aanwezig is , bij een echte aircospecialist.

Als ik 12 volt op de compressor zet.
Hoor je geklik in de koppeling..draai je de magneet spoel
Dan hoor je slurpent geluid uit de leiding komen
Airco zal gevult moeten worden...
Nu zag ik ook achter de bedienings panneel links achter de mist lamp schakelaars...geel/zwart kabeltje of oranje met zwart
Die door geknipt is..is dat de aansturing van de airco.
Of van sleutel ring naar start blokerring..ik meet geen spaning
Ik heb geen hand leiding of schema van deze mazda 323 fastbreak 1.5
waarschijnlijk een bj14..
ik las ergens dat je freezice met koude middel
rj134 a bij de automatrialen shop kunt kopen en dan zou je hem kunnen bij vullen
of raad je dat af?

NIET doen .
Je kunt de andere kant van het doorgeknipte draadje toch volgen ?
Als je de aircoknop in drukt gaat het lampje branden , dan zou er dus wel spanning op staan .
Laat eerst eens bij een aircostation je vulling controleren.
Mocht er niets meer in zitten , NIET domweg vullen , maar eerst controleren op lekkage en wel dmv. het systeem af te persen en op lekkage te controleren.
Meestal is de condensor dan de oorzaak van de lekkage.
Deze met filter/droger eerst vervangen , dan vacumeren en vullen , is niet iets om zonder de juiste apparatuur en kennis even op de stoep te doen.

Gewoon freezice kopen en zelf doen....of de beunhaas opzoeken...zijn er genoeg van.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Hoi kaleido 1...effe terug te komen op de doorgeknipte
Kabels achter de dash....ik heb de boel doorgemeten..en er kwam totaal geen
Spanning op...dus weer met elkaar verbonden...geen zekering door..alles werkte..dus contact afgezet...en opeens gingen de knipper lichten knipper op
Op de ritme van de cv startonderbreker..dat werkte eerst niet.
TheoStek.wat ik me afvraag,is het volgende.het aircosysteem heeft een beveiling,van minimale inhoud ..als hij bijwijze 5 % onder het minima..slaat
De compresor niet meer aan.om vast lopen tegen te gaan...toch...maar als je gaat vullen bouw je weer druk op..inhoud wordt weer 100% of bijna...schakelt hij de compresor ook weer in omdat de vulinhoud weer goed is....
Het enige verschillen zijn met de airco service.de garantie en de eventuele lekages..maar wat ik begreep van articfreez zit ook anti lek adoptief in
En als particulier..is het enige risico die je loopt dat je niet goed leest en het systeem te vol vult...of kan dat niet....omdat in zn kleine fles..minder druk onstaat dan de compresor...en vullen gaat op de low presure leiding..toch
En volgens mij is dat bij mazda de groene dop...tenzei ze de doppen hebben gewisselt.....
Kwikfit..doet gratis airco check...ja voor systemen die nog werkt..maar niet voldoende koelt..een stilstaande mageet koppeling willen ze niet aan beginnen...ze doen zelf ook niet vullen dat doet een ander bedrijf....de prijs is dan net zo hoog als de dealer terwijl je mischien 10% nodig hebt....
Dankje wel heren tot zover met mee denken...

Volgens mij gaat hier iets niet goed ? berichten verdwijnen .

Ik kon ook niet meer reageren...na raporteren kan ik het weer.
ik snap er ook effe.niks meer van

Ik had een heel verhaal geschreven , waarin ik je adviseerde om gewoon even toch maar iets meer geld uit te geven voor een goede diagnose.
Werken aan een airco systeem is namelijk zonder kennis niet helemaal zonder gevaar , zeker als je met koudemiddel aan de gang gaat , gevaar voor brandwonden bv.
Er komt meer bij kijken dan even op goed geluk een flesje freezice er in proppen.

Ik ga me meer verdiepen.
ik kwam erachter dat koelmiddel r 134-a ook aan zn einde komt
de nieuwe autos wordt co2 gebruikt.
alleen kan dat niet in oude systemen.
Wordt vervolgt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.