auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Premacy: Stationair toerental te laag

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het stationair toerental kan aanpassen, of wellicht aangeven waarom deze van rond de 800 naar 600 toeren/min gezakt kan zijn?

Ik heb wat zaken al gecontroleerd:
evt. losse of lekkende slangen in de buurt van het inlaatspruitstuk, zijn allemaal aangesloten en lijken dicht.

Als ik van de 2 sensors die op het luchtfilterhuis er om de beurt 1 losneem, geeft zo te horen geen verschil, maar als ik stekker van degene die in het zwarte kastje zit, dus in de flow van de slang zit die richting inspuiting gaat, terug zet, dan valt na enkele seconden het toerental terug naar 200 en schiet direct weer op naar de 600. Bij losnemen gaan overigens lampjes van abs en tcs branden...en gaan weer uit als de stekker terug gezet is.

Alles werk verder goed, start goed, rijdt goed, dus zonder schokken of problemen.

Als het zelf af te stellen is, dan graag informatie hoe en waar ik dat kan uitvoeren. foto wellicht?
Ik heb hier en daar op deze site wel info gelezen over stekkerpennen doorverbinden, en vervolgens aan de stelschroef draaien, maar ik kan geen enkele stelschroef vinden, en de enige connector die ik gevonden heb, is de analyse connector langs het luchtfilter links voor. (gezien v.a. de bestuurderstoel)

Alle advies is welkom.
Alvast bedankt!

Jan

Geplaatst door

JanD (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als alles goed is, waarom wil je het dan gaan aanpassen ?????

Gouden regel "If it ain't broken, don't try to fix it."

hellbat 0
badge

12 jaar

Hallo Hellbat,

Omdat hij bij 600/min steeds de neiging heeft om af te slaan, zeker als de airco compressor/condensorfan aanslaat, dan valt hij regelmatig terug naar 200/min en dat is zo'n 500/min te laag. Bij de "oude" situatie liep hij ongeveer 750/min dat was goed...

Daarom dus!

Als je een advies kunt geven, dan graag!

Groet,

Jan

JanD 0

12 jaar

Is er echt niemand die hier iets over kan zeggen??

Jan

JanD 0

12 jaar

Heeft hij een luchtomloopklep, of stelmotor op de gasklep.

hellbat 0
badge

12 jaar

Hallo Marcel,

Kom nu pas thuis, te laat om nog onder de motorkap te duiken...
Ik zal morgenavond eens proberen te bekijken wat er allemaal op gemonteerd zit.
Ik zal zelfs moeten bekijken of ik het vanaf de bovenzijde kan zien, of de auto omhoog moet zetten om er onder te kunnen kijken. Ik ken deze auto helemaal niet, dus ik moet op onderzoek uit!
In eerste instantie heb ik niet aan een evt. verband gedacht, maar wellicht zit er wel ergens een relatie in het volgende:
Vorige week brandden plotseling de lampjes van abs-tcs én handrem tegelijk.
Ik heb eerst de sensoren van het abs systeem aan de wielen gemeten, en het viel me op dat de sensor rechts achter geen stabiel signaal (weestand) gaf, n.l. varierend van 0.8 kOhm tot zelfs wel boven de 5 kOhm, terwijl die van links achter vast 1,3 kOhm weerstand aangaf, bij stilstaand wiel.
Ik heb er een nieuwe sensor ingezet, en de lampjes zijn niet meer aan geweest.
Daarna bleek de motor zo langzaam stationair te zijn gaan draaien.........
Wellicht is er toch verband tussen e.e.a??

Wat ik morgen denk ik ook eerst nog zal moeten controleren, is of de motor geen valse lucht aanzuigt, omdat ik ondertussen natuurlijk wel al wat slangetjes e.d. vast gepakt heb, om te voelen of ze nog stevig vast zitten. Ik heb nog niet gecontroleeerd of b.v. de slang tussen luchtfilter en inlaat/module-spruitstruk lekdicht is.

Wellicht kun je alvast advies geven ingeval van welk systeen aanwezig is ik het beste het eerst kan proberen c.q. testen?



Groet,

Jan

JanD 0

12 jaar

TCS gebruikt een klep om, onafhankelijk van de stand van je gaspedaal, het vermogen van de motor terug te nemen in geval van wielslip. Indien je een electronisch gaspedaal hebt, kan dit dus rechtstreeks het gasklephuis zijn, en hierin zal dan ook het stationair toerental mee afgeregeld worden.

Heb je een normaal gaspedaal met kabel, dan zal er een extra klep gemonteerd zitten die dichtgetrokken kan worden, voor of achter je gasklephuis om de hoeveelheid lucht te reduceren. Zoals ik je verhaal nu aanhoor, zou het die klep wel eens kunnen zijn die nu niet meer mee wil werken.

hellbat 0
badge

12 jaar

Marcel,

Ik ben er mee bezig geweest:
Ik heb eerst naar een stelschroef gezcht. Gevonden. Er zit een stelschroef op het aluminium huis waar de lucht via de dikke ribbelslang het inlaat gedeelte ingaat.
Voorzichtig open, dicht draaien heeft nauwelijks invloed op het stationair toerental. Wat WEL duidelijk hoorbaar is, dat als je hem tegen de klok in draait, open neem ik aan, er een steeds luider zuigend geluid te horen is.
Ik heb hem weer terug gedraaid in de stand waar hij stond.
Vervolgens zag ik een magneetklepje, zie midden op de bijgaande foto. Ik dacht wellicht is dit een soort van stationair klepje, of het tcs klepje, dus stekkertje er eens af getrokken terwijl de motor stationair liep. Geen enkel verschil in toeren.
Klepje gedemonteerd. Het viel me op dat het klepsteeltje, hol overigens, aan het uiteinde erg verroest was, schoon geschuurd. Klepje weer terug gezet, geen verschil. Is dit klepje een soort van bypass klepje, maar heeft het niets met stationairloop te maken? Dan zou dit door jou bedoelde tcs klepje kunnen zijn, omdat hij niets doet in de genoemde situatie.

Tenslotte even mee gereden, en toen viel me op, wat voorheen niet was, dat als ik stop, het toerental eerst enkele seconden terugloopt naar 1100, en dan snel terug zakt naar 800 toeren, als de airco uit staat, en toch weer terug naar 600 of lager als de airco aan staat. Als hij 600 toeren loopt, als de airco ingeschakeld staat, en ik schakel dan de airco uit, dan gaat hij wel 800 toeren draaien.

Kun je hier iets mee om het probleen op te kunnen lossen?

Ik heb nog een gecontroleerd of de dynamo ook in stationairloop laadt. Dat doet hij, behalve bij de dips naar 200-300 toeren dan laad hij enkele seconden niet. Lijk mij niet het probleem.

Alvast bedankt!

Jan

JanD 0

12 jaar

Vanmorgen aan gedacht:
ALS het klepje wat ik gisteren avond los gehad heb, lekt, waar lekt het dan naar toe? Naar de buitenlucht?
Zou deze dan toch de oorzaak kunnen zijn?

Groet,

Jan

JanD 0

12 jaar

Is het lage stationaire toerental alleen met een inschakelde airco?

Nico8119 0

12 jaar

Hallo Nico, Marcel,

Zonder ingeschakelde airco draait hij al laag, althans lager dan voorheen, toen draaide hij eigenlijk altijd rond de 800 toeren, wat goed voelde.
Nu als de airco niet loopt, rond de 600, en als de airco aanslaat valt hij terug naar 200 of lager, en slaat dan net niet of net wel af alvorens het toerental weer oploopt naar rond de 550-600 toeren.
Nadat ik gisteren aan de stelschroef heb zitten draaien, lijkt het slechter geworden.
Vanavond de stelschroef terug geraaid totdat ik nog nauwelijks het eerder genoemde "zuigend" geluid bij het inlaatspruitstuk hoorde. Hij bijft nu nét lopen.
Wat ik nog geprobeerd heb:
Sensor losnemen spoel, zie midden op de foto met de metalen beugel over de zwarte spoel: geen verschil in toeren.
Sensor losnemen die in het zwarte kastje zit tussen luchtfilterhuis en geribbelde slang naar inlaatspuitstuk, los: hoger toerental! weer vast: toerental zakt weer inelkaar.
Sensor in luchtfilterhuis losnemen, geen verschil.

Ik heb vandaag nog geprobeerd om het toerental met losgenomen- en aangesloten sensor, die in zwarte kastje, zie hierboven, gelijk te kijgen middels verdraaien instelschroef, is echter niet gelukt.
Als ik de stelschroef heel ver linksom draai, wordt het zuigende geluid veel erger, maar toerental loop nauwelijks op, en als je de stekker dan terug zet, dan slaat hij af, omdat hij terug loopt tot 200 toeren of minder.

Waar dient de magneetspoel voor op het gashuis? (die k dus gedemonteerd heb gehad) Heeft die iets te maken met de tcs? Wordt die wellicht opengezet in bepaalde gevallen? Dat zou verklaren waarom er in normale omstandigheden geen verschil is in stationairtoerental?

Klopt het dat als je de sensor van het luchtfilterhuis losneemt, dat er geen verschil in toeren ontstaat? (wel indicatielampje tcs aan, maar dat doet hij ook als ik de sensor van het zwarte kastje loskoppel)

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?
Zijn er sensorwaardes bekend? Na te meten in b.v. Ohm?
Is de storingsindicator zonder diagnose apparatuur van Mazda uit te lezen, middels b.v. bepaalde knippercodes van indicatorlampjes op dashboard??
Als zo, weten jullie dan de code's met meldingen?


Ik hoor graag jullie veronderstellingen, of wellicht oplossing!

Alvast bedankt!

Jan

JanD 0

12 jaar

Ook nog:
Als ik de aanzuigslag, de dikke geribbelde, van het luchtfilterhuis afhaal, dan slaat de motor direct af......

Is er niemand die kan adviseren,met de gegevens die ik doorgegeven heb?
Wie denkt te weten wat de oorzaak kan zijn, maar als ik daarvoor dan iets moet proberen, dan laat even wat ik moet doen!

Alvast bedankt!

Jan

JanD 0

12 jaar

Ik denk eerder dat er ergens een toerentalsensor stuk is. In principe hoort de motorsturing het stationaire toerental constant te houden. Uit het feit dat de motor bijna afslaat als je de airco inschakelt maak ik op dat die regeling niet meer werkt. De motorsturing krijgt dus niet het goede toerental binnen. Ik zou even met de auto langs een garage gaan.

Nico8119 0

12 jaar

Beste Nico,

Het lijkt erop dat hij wél bijgestuurd wordt gezien het feit dat hij opgetoerd wordt tot hij (weer) op ongeveer 600 toeren loopt....
Ik weet niet of je alles gelezen hebt, maar het is begonnen nadat er enkele dagen gereden is met den defecte abs sensor. Na het vervangen was het toerental stationair ineens 200 toeren lager, dus van 800 naar 600.

Nieuw idee: kan het zijn dat het motormanagement gereset moet worden, ondanks dat de abs sensorstoring niet meer op het display kwam na het vervangen van de abs sensor?

Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen!

b.v.d.

Jan

JanD 0

12 jaar

Je zou kunnen proberen alles te resetten (min-pool van de accu los en rem intrappen om alles met de remlichten te ontladen). Volgens mijn Mazda 323 vraagbaak moet je voordat je het stationair toerental afsteld eerst een draadje tussen TEN en massa aanbrengen.

Nico8119 0

12 jaar

@nico, het is geen 323;
de premacy is niet af te stellen, is een heel andere motor.
toerental moet tussen 650-750 liggen en wordt electronisch geregeld.

Hans4040 1430
badge vip badge

12 jaar

Hans 4040,

Wat denk je dat de oorzaak kan zijn?
Het is toch wel toevallig dat na het vervangen van de abs sensor de motor 200 toeren lager stationair draait...

Ik zal het resetten ook eens proberen vanavond....

Groet,

Jan

JanD 0

12 jaar

Hallo techneuten,

Het resetten geprobeerd, geen resultaat!

Ik heb vanavond de luchttemperatuursensor(denk ik) die in de aanzuiglucht zit in het luchtfilterhuis, gemeten: 1,85kOhm bij ongeveer 20°C, als ik hem met de hand opwarm zakt de weestandswaarde langzaam, na ongeveer 20 sec. vasthouden ± 1,70kOhm.

Het is me nooit opgevallen, maar de aanzuigbuis/filterhuis maakt een behoorlijk "zuiggeluid" dat wordt meer of minder als ik aan de stelschroef draai die direct onde de magneetspoel zit die op het inlaatspruitstuk zit.
Bij heel ver met de klok meedraaien wordt dat geluid minder, maar loopt het toerental nog een klein beetje naar beneden.
Bij heel ver tegen de klok indraaien wordt het veel meer, zonder dat het toerental verder oploopt dan ±600 toeren...


Ik krijg ondertussen het gevoel dat ik op de verkeerde plaats aan het zoeken ben.....

In het kort: abs sensor r.achter vervangen, was defect.
Direct na de 1e start stationair toerental van voorheen 800 nu 600 toeren per minuut, wat te laag is, de motor heeft neigingen tot afslaan, zeker als de condensor fan van de airco aanslaat, dan valt hij terug tot 200 toeren om daarna weer snel naar 600 terug op te lopen, maar dat is 200 te weinig, want hij loopt pas lekker stationair bij 8oo toeren.....

Wie kan hier iets mee?

Groet,

Jan

JanD 0

12 jaar

Beste Autotechneuten,

Ik ben er nog steeds niet uit, maar ik heb dit weekend wat testjes uitgevoerd.
Wellicht kan iemand aan de hand daarvan een oplossing geven:

Stationair draait de motor, bij koude start rond de 800 toeren.
Als hij warm is, rond de 600 toeren.

Als je elektrische gebruikers inschakelt, dan gaat het toerental nog verder naar beneden, in zowel warme als koude toestand.

Op het moment dat je dan aan het stuurwiel draait, zodat de stuurbekrachtiging ook nog in werking is, dan zakt het toerental zeer snel tot onder de 200 en de motor slaat af, zowel in koude als warme toestand.
"Hangt" het motor managementsysteem ook aan de dynamo, en moet die een signaal geven aan het managemeentsysteem als het toerental terugloopt ten gevolge van zwaardere elektrische belasting, zodat die dan het toerental omhoog regelt??
Zou het kunnen zijn dat de dynamo defect is, en dat het toeval is dat na het vervangen van de defecte abs sensor rechts achter dit euvel naar voren kwam??

Ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen!

Alvast bedankt!

Jan

JanD 0

12 jaar

Zijn je gasklephuis en de regelklep van het stationair toerental niet gewoon sterk vervuild??? Dan krijgt ie ook moeite om het toerental op een constante waarde te houden.

Harald1980 0
badge

12 jaar

Hallo Harald,

Bedankt voor je tip!
Ik heb e.e.a. bekeken, maar het ziet er allemaal schoon uit.
Ik heb het volgende ondertussen ook nog geprobeerd:
Via een oude handleiding van deze Premacy zag ik dat je als je van de multiconnector de TEN aan massa legt, het stationair toerental af kunt afstellen met de stelschroef die op het inlaatspruitstuk zit.
Er staat in dat je de stelschroef van de gasklep niet mag verzetten.
Ik heb geprobeerd met het verdraaien van genoemde schroef het toerental te verhogen. Geen resultaat, ik had dat overigens ook al eens geprobeerd, zonder de TEN aan massa te leggen. Zie eerdere berichten.
Vervolgens heb ik toch de gasklep stelschroef voorzichtig ingedraaid. 200 toeren hoger zetten was snel gebeurd.
Ik constateer echter het volgende:
In koude toestant loopt hij nu zeer onregelmatig stationair, van 300...1200 toeren, als hij een beetje warm wordt loopt hij goed, maar: als je verbruikers aanzet, b.v. airco, achterruit verwarming etc, dan zakt het toerental weer terug naar rond de 500-600. Hij "toert dus niet bij" naar gelang er meer stroom gevraagd wordt
Ik krijg het idee dat het een combinatie afstelling moet zijn van de beide instelschroeven, of er is nog een ander defect...

Vervuiling van wat dan ook zou wel heel toevallig zijn, voordat ik de ABS sensor verving was er niets aan de hand. na het vervangen was het euvel daar.

Ik zit aan van alles te denken, b.v toen de abs sensor defect was, kreeg ik de tip om de accu 100% op te laden, omdat de lampjes op het display ook wel eens gingen branden als er een te lage accu spanning was na starten...beweerde men...
Ik heb toen een lader geleend, maar toen ik hem op de accu zette controleerde ik de laadspanning.... 16,4 volt. Die heb ik er dus na enkele seconden er weer direct afgehaald. Zou het ook nog kunnen dat er TOEN iets defect geraakt is wat dit euvel kan veroorzaken???

Ik hoop dat je er wellicht iets meer van weet, zodat er een oplossing komt!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Jan

JanD 0

12 jaar

Niemand die hier een oplossing voor heeft??

JanD 0

12 jaar

Ik zou de auto laten uitlezen en tevens de data bestuderen die dan vrijkomt, weet je wel gelijk een stuk meer.
Ik ben benieuwd

Jaggo 0
badge

12 jaar

als ik dit zo allemaaal lees doet het denken aan mijn mazda 323, die kreeg ik ook niet hoger stionair afgesteld, de oplossing bleek een lek in de slang van de rembekrachtiger te zijn.
hierdoor was het vacuum te laag en kon onvoldoende bij geregeld worden door het omloopsysteem.. aangezien je problemen had met de remmen kwam ik op dit idee..

misschien heb je hier wat aan..

Ton.

mijnauto 0

12 jaar

Ton bedankt voor het meedenken!

Slang rembekrachtiger nogmaals gecontroleerd, geen lek aangetroffen.

Verdere gegevens uit tests: Als de airco of andere grotere electrische gebruikers niet aan staan, loopt hij rond de 600 toeren.
Als b.v. airco of achterrut verwarming ingeschakeld wordt, dan begint hij te bokken of slaat zelfs af.
Ook als de stuurbekrachtiging tijdens stationairloop, in werking is, dus door het stuur te draaien en onder een hoek stand vast te houden, dan slaat hij af.

Wat te doen??

Groet, Jan

JanD 0

12 jaar

Hallo Jan, het kan natuurlijk ook de rembekrachtiger zelf zijn, wat gebeurd er als je bij stationair draaiende motor de rem een paar keer in trapt?

Ton.

mijnauto 0

12 jaar

Beste Ton,

Ik ben een tijd niet in de gelegenheid geweest te antwoorden, te proberen...
Ga ik morgen doen!

Bedankt!

Jan

JanD 0

12 jaar

Techneuten, hier wat resultaten van mijn onderzoekingen van vandaag:
-Op de rem trappen enkele keren achter elkaar: geen veranderingen.
-vacuumslang naar rembekrachtiger en rembekrachtigerhuis getest op vacuum: zijn goed.
-Mass flow sensor, water temperatuur sensor en lambda sensor hebben alle de juiste weerstands waarde of ander fabrieks waarde.
-De gasklepafstelling: Door verschillende instellingen te proberen, kwam ik erachter dat deze instelling alléén de terugvaltijd van het toerental bepaald. Die heb ik dus weer terug gezet, zodat het stationaire toerental bereikt wordt door gelijkmatige terugloop tot ongeveer 600 toeren.
-De stelschroef die ik gevonden heb op het gasklephuis, lijkt bedoeld voor de stationair afstelling, maar daarmee kan ik alléén het toerental nog lager dan 600 toeren stellen, en niet hoger.
-De IAC klep: die heb ik eraf gehaald, zie ook hierboven in eerdere berichten, want ik twijfel nog steeds aan deze klep. Ondertussen weet ik dus wat deze klep voor en klep is. Ik heb nu het vermoeden dat die de veroorzaker is!
LOS getest komt deze magneetklep mooi in. Dat hoor je ook duidelijk. Ingebouwd hoor ik geen "klik" als ik met het contact "aan" de connector losneem en er weer op zet. Ook hoor ik geen verschil in motorloop als ik de connector losneem of niet.
WIE weet of het inderdaad deze IAC klep (Idle Air Control valve) kan zijn? Klopt het dat je wel verschil zou moeten horen met connector wel of niet aangesloten?

Ik wil proberen met een nieuwe.....

Of zijn er meer mogelijke veroorzakers mogenlijk?

Ik hoop op berichten!
Alvast bedankt!

JanD 0

12 jaar

Je kunt op deze manier nog een hele poos zo doorgaan, maar voor dit soort storingen is uitleesapparatuur in het leven geroepen.
Even laten uitlezen en je weet het vermoedelijk gelijk.
Waar zit je?

Jaggo 0
badge

12 jaar

Jaggo,
Klopt, maar... ik was vergeten te melden dat ik via de TEN aansluiting met een analoge voltmeter al getest had op hoog, laag-lang-kort pulsen, om zodoende de foutcodes uit te kunnen lezen. (Daar heb ik ook een lijst van)
Er zijn geen foutcodes weergegeven. (ik heb dit met de chef monteur van een Mazda Dealer bij ons in de buurt van Eindhoven besproken, en die zei als ik het op die manier gecontroleerd had, de diagnose apparatuur dezelfde uitslag zou geven, dus geen foutcodes)
Ik heb heden avond een spuitbus remmenreiniger gekocht, en wil daarmee vast gaan stellen dat er geen vacuum lekkages aanwezig zijn.
Als dat zo is, dan wil ik er toch een nieuwe IAC klep op zetten, want die lijk mij niet goed te functioneren.

Ik hoop dit weekend tijd te vinden om verder te zoeken.

Nog bedankt voor je advies, ik zoek verder!

Jan

JanD 0

12 jaar

Heren en dames? techneuten,

Ook de remmenreiniger spuiten had geen invloed op het toerental.
Ik heb bewust enkele sensoren tijdens stationair draaien losgenomen zoals massflow, koelwater temp etc. Deze kreeg ik toen ook asl storingen in codes uit het management systeem.
Vervolgens ook een testje gedaan met de IAC klep: connector losgekoppeld, stationair luchtregelschroef verzet, en connector weer aangesloten. De motor ging opeens sneller lopen, en ik hoorde de IAC klep werken.
Toen ook weer geprobeerd via de TEN aan massa aansluiten en vervolgens toerental bijregelen met de stelschroef. Na wegnemen TEN aan massa, beroerd stationair.
Wat me opeens opviel tijdens het aanschouwen van het toerental verloop naar stationair toerental:
Hij loopt via een bepaalde curve van b.v. 2000 naar rond de 1000 (die karakteristiek is instelbaar met de stelschroef op de gasklep kwam ik achter) en vervolgens binnen een of twee tellen naar de 600, MAAR na ongeveer 10-15 seconden zakt hij nogmaals naar lager dan 400, en begint de motor onregelmatig te lopen.
De dynamo laadt dan ook maar gebrekkig bij, want de controle unit geeft knipperend aan: bad alternator, dus slechte dynamo. Toerental is wellicht de enige die daar debet aan is. Accu is eigenlijk altijd goed geladen...

Ik heb de IAC spoel gemeten op weerstand en werking. Beide zijn goed. De klep schakelt, en de weestandwaarde van de spoel komt overeen met de fabrieksopgave bij ± 20°C.

Voor de zekerheid heb ik ook nog de bougies gekontroleerd, afstellingen waren goed, en nagenoeg geen vervuiling.
Ook bougiekabels op lekspanning gecontroleerd, geen overslag waargenomen.


Wie heeft er nog ideeen?

Ik ben benieuwd!

Jan

Kan het zijn dat de IAC klep wel werkt, maar gewoon TOCH niet goed is?

JanD 0

12 jaar

Hoi JanD,

is het probleem inmiddels opgelost?
ik heb een Mazda 626 1.8 van 2001 met dezelfde problemen met het stationair toerental.
ik ben benieuwd of jouw probleem opgelost is en wat de oplossing was.

alvast bedankt voor je reactie.

FW58 0

11 jaar

Heel gek;maar als jij zegt dat je geen fout-codes hebt,verdenk ik toch de accu,hang hem eens aan een accu-tester.

FW85 en Dirk,
Ik was een paar weken niet thuis.....
Bedankt voor jullie reacties!
FW85: Nee probleem is nog niet opgelost. Ik ben van plan om deze week toch maar naar de dealer te gaan, om te laten checken of zij wél foutcode's uit kunnen lezen....

Dirk: Ik heb de accu getest, is goed. Laadt goed bij, het enige wat ik op mijn tester zie is dat hij nauwelijks laadt als het toerental onder de 400 komt, maar dat lijkt mij normaal.
Bovendien heeft de auto ruim 2 weken stil gestaan, en startte perfect!
Als jij écht denkt dat de accu niet goed is, kan ik dit dan simpelweg proberen door b.v. tijdelijk er een goed geladen accu bij aan te sluiten, en dan te constateren dat hij weer mooi 700-750 toeren stationair loopt? (onbelast)

Nog even een test resultaat herhalen: Als ik de luchtmassa sensor losneem als de motor loopt, gaat hij heel mooi op ±1100 toeren stationair lopen, welliswaar te snel, maar wel mooi constant. Ook lijkt hij normaal te lopen op andere toerentallen... tijdens normaal rijden voel ik niets geks (niet snelller gereden dan ± 70km/h) Na afzetten start hij dan niet meer, eerst weer de sensor aansluiten....
Moet de auto eigenlijk niet kunnen starten zonder luchtmassa meting?? Is dit wellicht een aanwijzing?

Graag jullie ideeën!

Alvast bedankt!

Jan

JanD 0

11 jaar

Zeker het proberen waard bv met een volle startpack,is dat het niet dan kun je dit uitsluitenmaar sluit hem aan min op min en plus op plus,daarna dezelfde test herhalen maar dan met de min op een ijzeren deel van de motor en de plus natuurlijk gewoon op de plus.
Als het probleem weg is bij de 2e test heb je een massa probleem..

Beste Dirk,

Ik zie je bericht nu pas, bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal het morgenavond eens proberen.
De Massa aansluiting van de accu op het chassis en de massa aansluiting op de motor had ik al gecontroleerd, tijdens de accu- en dynamotest die ik gedaan heb, maar ik zal het voor de zekerheid nogmaals herhalen, met de "hulp accu"

Ik laat het je morgen weten!

Jan

JanD 0

11 jaar

Hallo,

Gisteren probleem OPGELOST!
Aangezien alles pk leek te zijn, geen fouten uit te lezen uit het managementsysteem, leek er nog maar één oorzaak mogelijk: lekke pakking in inlaat systeem.
Nogmaals intensief gespoten met remmenreiniger rondom inlaat spruitstuk, en héél goed geobserveerd: er was toch wel een heel klein verschil te horen.

Gisteren het HELE inlaatsysteem gedemeonteerd, behalve de stappenmotor en het kunststof huisje wat "in" het inlaatspruitstuk gemonteerd zit.
Het is heel veel werk om dit te doen, maar was niet moeilijk. Het enige echt obstakel was de uitlaatgas bijmengbuis naar de stappenmotor positie, die heeft ten eerste een steekmaat van 26, en zat zo gruwelijk vast dat ik die met de sleutel van 26 die ik had, die vrij lang is, niet los kon krijgen.Ik kon die nl niet precies recht op de wartel zetten, zodat die de neiging had om eraf te "glijden" Hiervoor heb ik een oude, veel kortere steeksleutel van 24 uitgeslepen, zodat die op de wartel paste, en die ik er goed recht op kon zetten. Ook toen moest ik nog met zeer grote kracht aan de sleutel trekken om hem los te krijgen.
De pakking van het inlaatspruitstuk is bij montage niet goed gemonteerd geweest, dat kon je aan de indrukkingen zien, daardoor was bij cylinder 1 een scheurtje ontstaan, alwaar de lekkage dus veroorzaakt werd. Overigens vond ik de pakking in zijn geheel gruwelijk hard geworden, dus de lekkage zou op korte termijn snel veel groter geworden zijn, vermoed ik...
Ik heb de inlaatspruitstuk pakking en de gaskleppakking vervangen, alles goed schoongemaakt met remmenreiniger, alhoewel er eigenlijk niet iets écht vuil was, en alles weer gemonteerd. Zo goed mogelijk de gasklepinstelschroef afgesteld, en de stationairbypass op halverwege afgesteld. Auto startte direct, en loop weer als nieuw.
Ik ben benieuwd of de 4 gasmeting bij de as APK goed is....
Wat mij betreft probleem OPGELOST!
Eeenieder die meegedacht en of gereageerd heeft BEDANKT!

Jan

JanD 0

11 jaar

Geweldig! (Leuke reactie ook trouwens!)

De inlaatspruitstuk pakking had een mini scheurtje, maar was wel de oorzaak!
Opgelost met een nieuwe pakking van een paar euro!

JanD 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.