Hallo,
Ik heb sinds kort als 2e auto een Mazda 323 in mijn bezit.
Rijd goed, maar bij een koude start sputtert hij nogal.
De auto start altijd meteen, maar wil dan in lage toeren niet erg netjes lopen.
Als ik de straat uitgereden ben is het al over...
Vochtprobleem, of werkt de automatische choke niet goed?
Verder vind ik het verbruik vrij hoog, na een lange rit met alleen maar 100 op de snelweg 1:13,4.
Mijn gechipte Ibiza FR met 194 pk loopt 1:14 onder dezelfde omstandigheden...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
en jouw opa rent zeker ook de marathon van New-York op zijn sokken ?????
Ik bedoel echt lage toeren, ga de auto heus niet boven de 3000 toeren trappen met een koude motor.
Bij 1500/2000 toeren is het sputteren het ergste.
18 jaar
dat bedoelde ik niet, ik bedoel dat je van een 10 jaar oude standaard bolide niet mag verwachten hetzelfde te presteren als een gechiptunede nieuwere auto. De techniek gaat vooruit, dus de prestaties een de zuinigheid ook.
O, okee.
De fabrieksopgave van de 323 is wel zuiniger, maar dat kan na bijna 2 ton natuurlijk wel wat minder geworden zijn...
18 jaar
ik neem aan dat het om een f-je gaat ????, dan raad ik aan de luchtvolumemeter eens onder handen te nemen met een bus remmenreiniger, en de diverse stekkerverbindingen op de sensoren ( koelwater, gasklep etc) goed te controleren op corosie'/vervuiling. In uiterste nood kun je hem laten uitlezen, waarschijnlijk zal dan een lambda sonde naar voren komen die dienst weigert.
Groeten Marcel
Probleem is verdwenen na het tanken van super plus 98.
Iemand een idee hoe dit kan?
17 jaar
Nee!!
Interessant geval.
Aan het octaangehalte kan het niet liggen volgens mij, dus zou het alleen kunnen komen doordat er in die super plus 98 andere toevoegingen zitten. Je zegt namenlijk ook super plus 98 en niet Euro 98.
Het zou leuk zijn om te weten wat er gebeurt als je na een tank super plus 98 weer naar normale benzine (euro 95?) terug gaat.
Blijft de auto dan goed lopen of vervalt deze weer in het oude probleem?
17 jaar
Hoja, klassiek gevalletje van ( slecht) uitgevoerde reparatie, het wordt me nu ineens duidelijk.
Het ligt dus WEL aan het ooctaangehalte, en om de volgende reden. Na het tanken van 98 verdwijnen je problemen, dus aangezien je een motor hebt die eigenlijk op 95 zou moeten lopen, heb je dus last van pingelen, en wel op het punt waarop de motor zijn meeste koppel levert, dus zo rond de 1500 a 2000 rpm. Hier heeft de motor de beste cilindervulling, en dus ook de hoogste compressie-einddruk. gevolg op 95, de benzine ontbrand al VOORDAT de vonk er is, dus daarom dat horten en stoten ( zuiger is nog niet voorbij BDP geweest ). Dus, je compressieverhouding is te hoog geworden.
Oorzaak, dat is er normaal gezien maar 1. De kop is er ooit afgeweest, en een flink eind teruggevlakt, en hierbij is men "vergeten" een dikkere koppakking te monteren.
Ik zeg hierbij Vergeten tussen haakjes, omdat sommige mensen deze praktijken onder de noemer "TUNING"laten vallen.
Remedie, een dikkere pakking monteren, of ermee leren leven dat je wat duurdere brandstof moet tanken, en ietsje meer vermogen achter de hand hebt dan een andere 323 rijder.
Groeten Marcel
Nog ff 1 vraagje waar tank je. Als het bij een tango of een andere pomp met slechte kwaliteit is kan het daar ook aan liggen. Probeer het dan eens bij een merk als shell of bp enz. Heb het al wel meerdere keren problemen gehad met klanten die bij een goedkoop tankstation tanken.
Ik wil niet eigenwijs doen, maar het is octaangetal en niet octaangehalte.
Het octaangetal is een eenheid voor de grootheid klopvastheid van benzine.
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Categorie: Eenheid
Bron: Wikipedia encyclopedie
mvg,
Hans.
oke hans. jij gelijk, maar de uitwerking blijft hetzelfde
die 323 rijdt er wel beter op.
Groeten Marcel
Oke , Marcel.
Maar een 323 rijdt normaal toch goed op euro 95?
die van ons tenminste wel.
Dit wordt ook ge-adviseerd door Mazda.
Problemen met de klopvastheid krijg je pas als je, in sommige landen ,benzine tankt met een octaangetal van 91 of lager.
Daarvoor zijn veel auto`s uitgerust met een z.g "omkeerstekker" , maar deze Mazda niet.
mvg,
Hans.
Juist hans, en daarom denk ik ook dat er is gerommeld met de compressieverhouding, normaal moeten ze er ook gewoon goed op lopen, probleem antstaat pas bij een hogere compressie dan toelaatbaar, dus alle andere mogelijke slijtageopties, waardoor de compressie afneemt zijn uitgesloten wat mij betreft.
De enige manier om een hogere compressie te krijgen is een dunnere koppakking in combinatie met een te ver afgevlakte kop.
Dat dit probleem smorgens het ergste is, zit hem waarschijnlijk in de meer ingespoten brandstof bij koude start ( chokewerking )
Groeten Marcel.
Dit zou je dan moeten kunnen meten met een compressietest lijkt me...want je moet dan overmatige compressie hebben.
Kan het niet gewoon zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat, waardoor de motor gaat pingelen?
17 jaar
zou kunnen kasper, maar blijft wel de vraag of je dit met een hoger klopvaste benzine kunt voorkomen, maar inderdaad, het is een optie om de ontsteking een tikkeltje later te zetten, en kijken of het weg blijft.
Groeten Marcel
De auto heeft in het verleden op LPG gereden, en geeft een andere cilinderkop.
Dit zou kunnen verklaren waarom hij wel goed op super plus 98 loopt, compressie kan anders zijn.
In ieder geval bedankt voor de tips en het meedenken.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar