Ik heb een probleem met het schakelen. Als de motor koud is dan schakelt hij heel soepel en is er niets aan de hand. Maar komt de motor op temperatuur, dan gaat dit steeds stroever. Je voelt ook een soort weerstand alsof er droog rubber over droog staal schuurt. Het is niet zo dat hij niet in z'n versnellingen wil, dat gaat nog steeds prima. Het lijkt alleen of er iets veel te weinig smering heeft. Waar het ook een beetje op lijkt is waneer het buiten stevig vriest en je met de ijskoude auto gaat schakelen.
Ik heb de kogel in de versnellingspook en de kogelzittingen onder de stofhoes in de auto gesmeerd met vet en alle scharnierende delen aan de verlengstang en schakelstang ingespoten met WD40. Toch blijft het probleem.
Kan het zijn dat de oliekering waar de schakelstang het koppelingshuis in gaat versleten is? Wat zou het nog meer kunnen zijn? Heeft iemand al ervaring met zoiets?
Bak olie is pas vervangen maar hielp niets.
Alvast erg bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opgelucht kan ik melden dat ik het probleem dit weekend heb verholpen.
Bij de auto zit het scharnierpunt tussen de schakelstang en de keuzehendel (pook) boven een deel van de uitlaat. Dit scharnierpunt bleek (waarschijnlijk ook door het vele opwarmen en afkoelen) van binnen vreselijk verroest te zijn. De twee nylon busjes in het scharnierpunt waren hierdoor zo in de verdrukking gekomen dat deze bij het warmer worden van de motor door uitzetting compleet vastliepen. Zelfs een aantal malen insprayen met WD-40 hielp niets meer!!
Uit elkaar nemen, compleet ontroesten, twee nieuwe nylon busjes plus een berg molycote, en de boel loopt hier weer als vanouds.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar