Hoi
Ik heb een mazda 626 18i 16v. Ze hebben me al 3x de kleppen vervangen allen 16 stuks en het tikken ging ook steets weg en na een tijd je begon het weer. De auto is ook bij een mazda dealer na gekeken en heeft het alles een goed schoon gemaakt.Heb nu zo iets van er is iets anders mis mee. Heb tussen door het probleem dat die helemaal geen compressie had waardoor je hem helemaal niet gestart kreeg. Soms maakt die echt een geluid als een tractor. heb tussen door ook een kleppen reiniger gebruikt maar werd niet minder op. De vorige eigenaar heeft hem niet goed onderhouden dat merk ik. Want heb ook me twijfels of het koel systeem wel goed is afgesteld en de juiste formule van de koelvloeistof is gebruikt en er staat er bij geschreven dat hij tot -25 en vind dat de tempratuurmeter erg naar de warme kant heen gaat en blijft erg lang warm soms ruik je het als je aan het rijden bent als het erg warm is. Na mijn weten is de hele auto in totaalliteit niet goed op elkaar afgestemd. De auto heeft pas 128.000 km gelopen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo te horen moet je oliepomp vervangen worden, dit geeft het probleem van het compressieloos draaien doordat de kleppen open blijven door te hoge olie druk. vlak na koude start.
ook belangrijk is welke olie je gebruikt, je kunt een 5w40 gebruiken, maar voorgeschreven is 10w40.
en oliepeil moet natuurlijk juist zijn aangezien de kleppen ook dan kunnen gaan tikken omdat de oliedruk niet juist is.
Mijn 626 uit '93 met 300.000 op de teller tikt alleen als de motor lang stationair draait, of als ik veel in de stad rij. Dus veel stoppen optrekken, hoor je hem ook tikken. Als je snelweg rijd of hebt gereden geen getik te horen...raar...Ze zeggen dat klepstoters vervangen moeten worden.???
20 jaar
Total Quarts 10w40 (vlgs mij is dat Quarts 7000) olie erin lost veel problemen op met tikkende kleppen.
Daarnaast pas je een Mazda oliefilter toe die voorzien is van een terugslag klep. Dit helpt voorkomen dat olie teveel terugzakt naar onderen wanneer de auto stilstaat. Je klepstoters zijn dan nog gevuld bij het starten. Dit helpt echt.
ps ik spreek uit ervaring.
19 jaar
PS er zit echt verschil in de Total 10w40 of een ander merk 10w40 je geloof het niet maar toch is het zo. Er zijn overigens meer mensen die dankzij deze olie geen problemen meer met tikkende kleppen hebben.
Overigens, wanneer de kleppen na verloop van tijd weer beginnen te tikken, is dat een teken dat je olie ververst moet worden.
19 jaar
Ik mijn koppakking lek gehad en deze vervangen en de kop laten vlakken. Omdat er bij mijn set nieuwe kleprubbers zaten heb ik deze ook vervangen.
Nu ik de motor weer in elkaar heb zitten tikt deze ook als een gek, in eerste instantie dacht ik dat hij niet goed op tijd stond maar dat stond die zuiver. Help
Ps. mijn kleppen zijn niet geschuurd ik heb ze er zo weer in gezet maar wel op dezelfde plek.
Het advies wat P@tje (op de olie na) kan ik aanraden. Daarbij is het bij deze motoren altijd zo dat ze iets tikken. Dat heeft te maken met dat de olie in koude toestand niet goed door de klepstoters heen komt. Goede olie (juiste type met type specificaties) gebruiken lost veel van dit soort problemen op. Echter zijn tikkende geluiden niet altijd kleppen en klepstoters. Gebruik van de auto maar ook overig onderhoud is hier in heel belangerijk. Het geen wat ik doe is bij een olie wissel is voor dat ik de olie wissel even een half dagje een scheut atf olie door de motorolie heen waarna ik de olie + filter vervang. Dit advies heb ik eerder gekregen toen ik nog een andere auto reed en loste destijds de problemen op. Olie verbruik en tikkende kleppen heb ik eigenlijk ook sinds dien niet meer gehad. Maar haal tikkende klepjes en injectoren ook niet door elkaar want de injectoren kunnen er ook wat van.
Laatste advies wat ik hierop kan geven is: Ververs bij normaal gebruik de olie iets eerder dan voorgeschreven. Olie is geen jaren goed en daarbij is de olie ook sneller op bij een auto die wat meer kilometers heeft gedraait. Niet alle uitlaatdeeltjes gaat via de uitlaat de motor uit. Het komt ook in de motor olie terrecht. Remedie vaker kijken naar het olie pijl en de kleur van de olie.
ik heb ook beetje geklepper in mijn moter ze zeggen dat ik er 15w40 in moet doen maar de andre zeg 5w40 hij heeft 25000 km gelopen wie moet ik nou geloven . in ik heb speling in aan drujf as zitten is dat erg groetjes dikkie
17 jaar
dirk, om wat voor auto gaat het bij jouw, ook een 626 uit 95?
Ik zou er zeker geen 15w40 instoppen, is te dik voor deze motor. Probeer eens de tip van de total 10w40, prima olie voor deze motor en met wat gelijk ben je het tikken kwijt!
Speling op aandrijfas: hoor je ook getik bij gasgeven in een scherpe bocht? Dan kunnen het je homokineten zijn....
17 jaar
@Quentin, je tip voor een scheutje ATF er door heen vind ik wel interessant. Maar wat doet dit dan precies?
17 jaar
ATF zou ik mee oppassen. Ik zou dan eerder een blikje/flesje motorreiniger kopen. Dit giet je door de normale vulopening voor olie. Je laat de motor dan 15-30 minuten stationair lopen (niet rijden!!). En daarna doe je de verversing van olie EN filter op de gebruikelijke manier.
17 jaar
beste Richard
ik heb hetzelfde probleem gehad
ik heb het volgende gedaan
vervangen
kleppen
pakking
olie / 10 w 40
olie filter
bougies
en bougies kabel / deze wil slijten en daardoor na +/- 200k niet goed meer geldijne slechte onsteking en dus sneller je kleppen kapot gaat door slechte ontbranding toen waren bij mij de problemen opgelost hopelijk heb je er wat aan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar