Auto rijdt volkomen rustig en trillingsvrij tot ca. 120 km/u. Daarboven is er een trilling, zowel in het stuur als in de wagen zelf. Deze houdt op bij ca. 150 km/u, dan wel de frequentie van de trilling wordt zo hoog, dat je het niet meer merkt.
Er zitten rondom nieuwe banden op, alle wielen gebalanceerd, wagen uitgelijnd, geen speling op stuur, geen speling in lagers.
Noch de bandenspecialist, noch de garage (pas grote beurt en APK gehad) kunnen iets vinden.
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de trilling had je ook al voor de nieuwe banden ?
zoniet zou ik even proberen voorbanden naar achter te zetten en dan kijken of probleem weg is.
Het lijkt mij wielen in onbalans
misschien wieldoppen ? een keer proberen met wieldoppen eraf
een keer proberen op de auto te balanceren
groeten Marc
De trilling is er al langer, dus verwisselen van voor naar achter heeft weinig zin. Alle 4 wielen zijn recent opnieuw gebalanceerd zonder de plastic wieldoppen. Ze waren al eerder met de oude banden gebalanceerd, ook toen ging de trilling niet weg.
Heeft het dan nog zin, te balanceren met de wielen op de auto? En zo ja, waar kun je dan terecht? Bij de doorsnee bandenzaak hebben ze alleen zo'n apparaat waar de wielen los op moeten, bij mijn weten.
Overigens zijn ook enige tijd geleden de remschijven en -blokken voor vernieuwd, maar de trilling was er ook voor die tijd al. Ook is er links en rechts een aandrijfashoes vernieuwd, waarbij geen speling of andere onregelmatigheden aan de aandrijfassen ontdekt zijn.
Nog een aanvulling op mijn vraag: er was al enkele jaren een zeer lichte tilling rond de 130 km/u. Het lijkt, of deze langzaam maar zeker erger is geworden. Misschien is dit een aanwijzing?
20 jaar
de betere bandenspecialist (euromaster,profile tyre ) heeft vast wel een scooter om op de auto te balanceren in rotterdam
maar ik bedoel ook een keer rijden zonder wieldoppen misschien dat die lucht happen en daardoor trillen
probeer eens
succes
Marc
Begrijp nu wat je bedoelt met die wieldoppen. Zal ik z.s.m. zeker proberen, het zou in elk geval een goedkope oplossing zijn (als ik tenminste niet geflitst wordt, want ik moet wel tot zo'n 160 km/u uitproberen).
Hoe dan ook, bedankt voor je adviezen, Marc!
20 jaar
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 626 uit 93 benzine. Eerst 14" stalen velgen alle banden gebalanceerd etc etc alles goed maar ook trillen tussen 120 en 150. Nu heb ik 15" lichtmetaal en nog steeds precies hetzelfde probleem tussen 120 en 150 km/u. Ik hoor mensen zeggen dat het in de stuurkogels/huis kan zitten, stabilisatiestangen etc etc.
Ik zie dat dit probleem een tijdje eerder is gepost...is er al een oplossing gevonden voor dit probleem? Laat het me aub ook weten!
Ik ben nog zoekende
20 jaar
Probleem is nog altijd niet opgelost. Al moet ik er bij zeggen, dat ik de wielen nog niet op zo'n scooter heb laten controleren.
Maar mijn eigen eerste vermoeden is ook, dat het aan lagers, fusee-kogels, of anderszins aan de stuurinrichting zou moeten liggen. Alleen het vreemde is, dat verschillende garages daar niets konden vinden.
Bedenk overigens wel, dat jouw Mazda een nieuwer model is dan de mijne. Ik weet niet in hoeverre de voorwielophanging en stuurinrichting overeen komen. Als het al een Mazda probleem zou zijn, natuurlijk. Wat ik me bij auto's van deze kwaliteit niet echt kan voorstellen (in ruim 13 jaar geen enkel probleem gehad verder, buiten normale slijtage-onderdelen nooit iets kapot gegaan of moeten vervangen, zonder extreem zuinig of voorzichtig ermee om te springen).
20 jaar
Ik ga morgen de wielen op de auto laten balanceren. Ik laat mijn bevindingen wel weten. Inderdaad is mijn auto van het nieuwere model, opvallend is wel dat het om exact precies hetzelfde probleem gaat bij dezelfde snelheden. Bij mij is er ook weinig tot geen problemen geweest zoals je ook zelf zegt. Maar dit is wel uiterst hinderlijk. Ik kijk het even morgen aan en laat het dan wel weten.
20 jaar
Mijn probleem is opgelost!
Ik heb de wielen bij een echte speciaalzaak laten balanceren en vervolgens ook nog eens de wielen op de auto laten balanceren. Dit scheen volgens de monteur wel nodig te zijn. Wat een medeoorzaak was dat er verkeerde moeren op de velgen zaten gemonteerd. Deze moeren hielde de velgen slechts met 3 mm vast. Gelijk originiele mazda moeren laten monteren. Dit scheen ook nog een levensgevaarlijke situatie te zijn.
Na een proefrit geen enkele trilling waar te nemen bij welke snelheid dan ook. Ik ben tot 170 gegaan en niks te voelen!
Dus ik stel voor jouw probleem voor dat je de velgen ook onder de auto laat balanceren en toch even naar je moeren kijkt. Je kan een rand zien waar de moer de velg pakt. Bij mij was die afstand veel te klein.
Deze garage was Boekhuijse in Maasland. Wel een pittige rekening betaald ( 90 inc de moeren), maar probleem is weg.
Gr, Ari
20 jaar
meschien gaat je auto trillen omdat je BESCHERM ENGEL
niet harder dan 120 km/h kan of wil vliegen.
(is niet als grapje bedoelt)
20 jaar
Het wil mij voorkomen dat Ron D'angelo even uitgelijnd (met een d en niet met een t(bedoelt)) moet worden. Hij spoort namelijk niet helemaal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar