close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: Vragen over distributieriem ditd vervangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: ditd

Ik zit eraan te denken om de distributieriem (en looprollen) toch zelf te vervangen. Ik zit alleen met een paar vraagjes:

- De krukaspoelie zit met 6 inbusbouten vast. Als ik die losdraai, heb ik dan nog een poelietrekker nodig om de poelie te verwijderen?

- Kan ik de motor onder de carterpan ondersteunen? Bij sloperijen zie ik motoren altijd op de carterpan staan. Ik zit te denken aan een potkrik met een blok hout erop; de auto zal op assteunen onder de kokerbalk staan. Ik neem aan dat de motor niet meteen onder de auto vandaan valt als er 1 motorsteun los is.

- Weet iemand toevallig de maten van de inbusbouten van de krukaspoelie en de spanrol? Ik wil inbussleutels met die maten kopen die op een ratel passen.

Geplaatst door

Nico8119 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Nico,

Wat betreft het ondersteunen van het blok: ik heb daar in het verleden wel eens een krik voor gebruikt, waarop ik een aantal rubberen stoeptegels heb gelegd om de druk te verdelen. Even opkrikken tot het motorblok net een millimeter omhoog komt en je kan de motorsteun loshalen.

Krukaspoelie krijg je er volgens mij zo af zonder poelietrekker. Maatje imbus zou je even moeten meten, zou ik niet weten...

kasperht 0

16 jaar

De poeli val er zowat vanzelf af als je de imbus bouten losdraait (imbusmaat 6).
Wat betreft de motor deze kan je op de hoek van de carterpan (daar is deze het sterkst) ondersteunen mbv een krik of assteun.

robertverbeek 0
badge

16 jaar

Die van mij is inmiddels ook weer aan een nieuwe distributieriem toe. De eerste keer heb ik 'm ook zelf vervangen. Kost wat tijd maar is niet moeilijk. Heb de motor ook gewoon met een krikje en een blokje hout ondersteunt, gaat prima. je kunt er best goed bij als je het rechtervoorwiel verwijderd. Ga je ook de spanner vervangen? Ik zit te twijfelen of ik dit keer ook de waterpomp zal vervangen als ik alles daar open heb liggen. Weet iemand toevallig of die gemakkelijk is te vervangen, blijft het huis met de slangen gewoon zitten? Is het een kwestie van een aantal inbusbouten losdraaien en de pomp uitnemen of moeten de slangen er ook af.

conradus 50

16 jaar

Waterpomp heb ik bij mijn benzinemotor na 3 ton maar meevervangen. Was nog origineel. Maar rolde nog als nieuw en zat geen speling op de as :)

Als je wilt vervangen is het heel simpel. Paar boutjes los, pomp losnemen, contact-oppervlak reinigen, nieuwe pomp met nieuwe pakking weet terugmonteren.....

kasperht 0

16 jaar

[quote=conradus]Die van mij is inmiddels ook weer aan een nieuwe distributieriem toe. De eerste keer heb ik 'm ook zelf vervangen. Kost wat tijd maar is niet moeilijk. Heb de motor ook gewoon met een krikje en een blokje hout ondersteunt, gaat prima. je kunt er best goed bij als je het rechtervoorwiel verwijderd. Ga je ook de spanner vervangen? Ik zit te twijfelen of ik dit keer ook de waterpomp zal vervangen als ik alles daar[/quote]
Jack T heeft hier al een keer uitgelegd hoe de spanner te controleren is. Als de spanner slecht is, haal ik een nieuwe. De auto kan best een paar dagen stilstaan. Mijn auto heeft net geen 2 ton gereden. De waterpomp lijkt me nog niet nodig. Maar goed, kwestie van controleren.

Nico8119 0

16 jaar

"waterpomp lijkt me nog niet nodig", waar ontleen je die uitspraak?"kwestie van controleren", hoe dan? Misschien iets specifieker als het kan. Dus als ik 'm open heb liggen hoe beoordeel ik dan de waterpomp en wat zegt dat over de verwachte levensduur van pomp en spanner. Lijkt me een momentopname. Wat is de levensduur van b.v. een spanner of waterpomp? Hoe lang gaan die onderdelen mee en is het bij een bepaalde kilometerstand toch wel verstandig deze ook te vervangen als de zaak toch open ligt? Heel veel vragen waar ik graag antwoord op zou hebben van een ervaringsdeskundige.

conradus 50

16 jaar

De waterpomp van een mazda gaat normaal een stuk langer mee dan een distributie riem. Als de waterpomp met de hand zonder weerstand is rond te draaien en er geen speling op de as zit is de kans héél groot dat hij het nog wel een tijdje volhoudt. Maar garanties bestaan hierbij natuurlijk niet!

Controleren spanner:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Je moet je ook bedenken hoe lang je de auto kan missen. Ik wilde in 1 zaterdag de riem vervangen en moest zondag alweer rijden met de auto. En omdat de auto al ruim 3 ton met alle rollen en waterpomp had gereden heb ik alle onderdelen voor de zekerheid maar gekocht (uit Duitsland, drukt de kosten aanzienlijk). Maar als ik halverwege de riemvervanging een paar dagen had kunnen wachten had ik dat zeker gedaan: eerst controleren of er wat vervangen moet worden, daarna alleen die onderdelen bestellen/aanschaffen....

kasperht 0

16 jaar

Die van mij heeft er zo'n 190000 km opzitten dus de vervanging zit er aan te komen. Ik heb ook wel eens op duitse sites gezocht maar heb wat moeite met het vinden van de juiste onderdelen voor deze 323DITD2.0 uit 1999. Waar zou ik eens kunnen kijken. Heb geen problemen met het duits maar het vinden van de juiste onderdelen is wat moeilijker. Of ben je gewoon de grens over geweest om daar de onderdelen te kopen?

conradus 50

16 jaar

Ik heb destijds de onderdelen via een Duitse Mazda dealer kunnen krijgen...

Ook kan je op bv. op ebay.de kijken. Sommige verkopers kunnen ook meer leveren dan wat ze aanbieden via Ebay: een mailtje doet dan wonderen :)

kasperht 0

16 jaar

[quote=conradus]"waterpomp lijkt me nog niet nodig", waar ontleen je die uitspraak?"kwestie van controleren", hoe dan? Misschien iets specifieker als het kan. Dus als ik 'm open heb liggen hoe beoordeel ik dan de waterpomp en wat zegt dat over de verwachte levensduur van pomp en spanner. Lijkt me een momentopname. Wat is de levensduur van b.v. een spanner of waterpomp? Hoe lang gaan die onderdelen mee en is het bij een bepaalde kilometerstand toch wel verstandig deze ook te vervangen als de zaak toch open ligt? Heel veel vragen waar ik graag antwoord op zou hebben van een ervaringsdeskundige.[/quote]
De algehele tendens in de Mazda rubriek is dat de waterpomp en de looprollen lang mee gaan. Daar ga ik een beetje op af. Maar het blijft koffiedik kijken. Bij m'n vorige auto is de waterpomp bij ruim 3 ton aan gort gedraait. Gelukkig geen klepschade ondanks dat ik bijna volgas reed op het moment, evengoed een dure grap want de pomp en de bevestigingspunten waren finaal aan gort getrokken. En redelijk spectaculair ook want er kwam een enorme rookwolk onder de motorkap vandaan.

Nico8119 0

16 jaar

[quote=kasperht]Ik heb destijds de onderdelen via een Duitse Mazda dealer kunnen krijgen...

Ook kan je op bv. op ebay.de kijken. Sommige verkopers kunnen ook meer leveren dan wat ze aanbieden via Ebay: een mailtje doet dan wonderen :)[/quote]
Ik heb net op Ebay zitten kijken. Op hbase zou een complete set (riem + 2 rollen) van Gates / Nipparts tegen de 300 euro gaan kosten. Op Ebay heb ik een complete distributieset van het merk INA gevonden voor 140 euro. Hamvraag: is INA een goed merk?

Nico8119 0

16 jaar

Ik heb de kit van INA via Ebay besteld bij Renet in Duitsland en inmiddels gemonteerd. De spanrol en looprol zijn van hetzelfde merk (NTN) als de span en looprol die al gemonteerd waren.

Het lukte me echter niet om de spanner in te drukken en een pen door het gaatje te steken. Ik heb daarom de spanner een klein stukje ingedrukt en de looprol losgehaald. Verder leek de spanner nog goed. Om het armpje waar de spanrol op zit los te halen heb ik wel een inbussleutel moeten afzagen omdat die er anders niet tussen pastte. Ik moet morgen de kappen en de motorsteun nog terugmonteren en dan eens kijken of de auto nog start...

Nico8119 0

16 jaar

Hallo, waar zoek je op in Ebay?
Ik heb ook een Mazda 323F 2.0DTID van 1999.
In duitsland gebruiken ze een speciale code dacht ik, weet iemand die code?

conradus 50

16 jaar

Ik heb de distrubutieset bij deze firma (Renet) gekocht:
http://stores.ebay.nl/Autoteile-Preiswer...

De speciale autocode heb je niet nodig. Je kunt ook het soort onderdeel kiezen en dan 'mazda 323' als zoekopdracht ingeven.

ALs je '323 TD' op de Duitse Ebay intikt, dan krijg je al een hele waslijst aan onderdelen.

PS, mijn auto doet het nog :-)

Nico8119 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.