close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: 323 basisafsteling, cilinder 1 aan welke zijde?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: B3?

Bij 323 uit 1989 van een kennis is na revisie stroomverdeler (door derde) auto niet meer aan de praat te krijgen. Electronisch moduul in verdeler al vervangen. Wel vonk en benzine. Ik vermoed dat basisafstelling niet meer deugt en wil dit controleren.

Vraag: Zit bij Mazda cilinder 1 soms aan rechterwielkant?
Hoe kun je op tijd zetten i.v.m. transistor ontsteking? Is starttoerental voldoende voor afstelling stroboscoop?
Iemand een idee wat er fout gegaan kan zijn bij (de)montage stroomverdeler.

Geplaatst door

hoogfrequent (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij kan de verdeler maar op 1 manier erin
zijn de kabels niet verwisseld

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Na ATH bekeken te hebben kan de verdeler er waarschijnlijk op 2 manieren in maar aan de hand van merktekens is slechts 1 postie de goede. Daarvoor moet cil 1 in bdp gezet worden. Ook kan bij weer samenbouwen van verdeler de nok (met uitsparing aan een zijde) 180 graden verdraaid zijn.

Vandaar mijn vraag aan welke kant 1 zit. Bij Renault is dit namelijk altijd vliegwielzijde. Ik heb de auto zelf nog niet gezien en ga er zaterdag mee aan de slag. Zit bij dit systeem ook een bdp herkenning? In de verdeler zit het elektronisch ontsteeksysteem en in principe maakt 180 graden verdraaing niet uit als je de bougiekabelvolgorde aanpast maar als er bdp herkenning op zit gaat dit niet op natuurlijk.

hoogfrequent 0

16 jaar

Rotor kan er zelfs op 3 manieren op (lekker + of - 120 graden verkeerd), op het doosje van een nipparts rotor staat een schets hoe je hem er goed opzet. Daar onder bij de distributie zit ook bij de poulie de gradenverdeling voor de stroboscope (maak ik meestal eerst even schoon, puntje en tekst weer even wit zodat ik hem goed kan aflezen)

Cilinder 1 is distributie zijde

Bij het afstellen verbindt je van de diagnose de TEN aan de GND met een paperclip. (ik neem aan dat we het over een injectie hebben)

Remke 0

16 jaar

Remko bedankt. Is hoogstwaarschijnlijk B3 motor (1.3 carb als het goed is). Moet ik zaterdag checken. Zal wel codeplaatje op motorblok zitten. Eigenaar dacht B2 maar dit nummer kom ik nergens op de CD's van OMS en ATH tegen. Timing is bij B3 0 graden (merkteken T), dus dat moet lukken. Enkel die rotor, op 3 manieren. Hopelijk zitten de bougiekabels er nog goed op, dan is het een kwestie van rotorstand opzoeken bij kabel naar 1e cil.

hoogfrequent 0

16 jaar

Probleem opgelost. Bij revisie stroomverdeler blijkt rotoras 180 graden verdraaid te zijn. Na nieuwe basisafstelling kon dit worden vastgesteld en aangepast in ontstekingsvolgorde.

Daarnaast bleek accu boosdoener. Hoewel startmotot vlot rond draaide bleek bougievonk aan de zwakke kant. Accuspanning bij starten daalde tot 9.4 Volt. Vervolgens accu vervangen (startspaning nu ruim 11 volt) waarna motor direct aansloeg.

Een ieder bedankt voor bijdrage. En inderdaad, verdeler kan er maar op 1 manier in. Even als de rotor, kan ook maar op een manier bij dit type B3 motor.

hoogfrequent 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.