auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Demio: welke olie kan ik beste nemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i-16v

Gisteren een Demio gekocht van nov1999 met 106.000km op de klok.
Hier moet ik nog een beurtje aan doen, gekocht zonder afleveringsbeurt.
Voorheen hadden we een mazda 323 1.3-16v van 1992, hier heeft altijd 10w40 ingezeten.
Ik heb al op diverse sites gekeken maar wordt er niet wijs uit, deze ene zegt 5w30, de ander 5w40 en kennis van me zegt 10w40.
Misschien even belangrijk om te melden dat er voornamelijk korte stukjes mee gereden wordt en nauwelijks autosnelweg.
Instructieboekje ligt niet meer in auto dus daar kan ik het niet opzoeken.
BVD.

Geplaatst door

Audidriver73 (130)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

patrick voor deze wagen is 10w40 prima en gewoon elk jaar olie en filter vervangen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

16 jaar

Bedankt jan,

Zou er ook 5w40 volsyntheet in mogen, de 10w40 is een half syntheet.
Daar ik ervan uitga dat een 5w40 ook kwalitatief beter is of maakt dat niet zoveel uit bij deze motoren?

patrick natuurlijk mag die er in maar dat is niet nodig hoor 10w40 is prima.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

16 jaar

Oke, dan neem ik de 10w40.
Geldt bij deze auto ook 10.000km of 12maanden zoals de 323 die we eerst hadden.

Bedankt voor je advies.
Patrick.

nou patrick ik hou altijd 15000 km of een jaar aan maar daar je zegt dat je veel korte stukjes rijd zal je dat toch niet halen en zal het eens per jaar worden.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

16 jaar

Dit zie ik graag: een Audidriver in een Mazda MOOOOOOOOOOOI........zoem-zoem

Patrick, bij 90dkm moet de distr.riem vernieuwd worden......tis maar een tip!!!!!

Kei goeie auto, zo`n Demio........)

Jack T 0
badge

16 jaar

Hahaha, ik heb zelf ook een audi, deze is van mijn vader.
Distr riem is bij 85.000 vervangen, anders had ik dat zelf gedaan.
Wat zijn de eventuele minpuntjes van een demio, dus wat moet ik in de gaten houden?

De 323 hebben we in 1996 gekocht en afgelopen week verkocht met 159.000km op de teller.
Hier eigenlijk nooit iets aan gehad, 1x homikineet, verder normaal onderhoud zoals uitlaat en remmen. Dat was ook de reden om weer een mazda te kiezen, belangrijkste was nog de hoge instap en stuurbekrachtiging. De opel agila en de hyndai atos waren al snel afgevallen, dus bleef er nog eentje over, ik denk dat dit geen slechte keuze is geweest. Elk merk heeft zo wel zijn minpuntjes, dus als iemand mij deze van de Demio kan vertellen graag.

Ik kan GEEN minpunt bedenken over een Demio
Tis een probleemloze auto

Jack T 0
badge

16 jaar

Gelukkig, had ik ook niet anders verwacht.
Enige dat wel opvalt is dat ie wat minder pittig is dan de 323, terwijl hier ook een 1.3-16v in zit.

De Demio heeft 63 pk en de 323 heeft 75 pk,
dit verschil is goed merkbaar, .........maarja ik denk ook niet dat je um voor de power gekocht hebt!!!!

Jack T 0
badge

16 jaar

Nee dat klopt, dan neem ik mijn a4 tdi met 165pk wel, maar hij loopt niet slecht.
Demio is van mijn vader, die is 63jaar en heeft laatste tijd veel last van reuma in handen, de 323 had geen stuurbekrachtiging en hij wilde een hogere instap, vandaar de keuze voor de demio. Anders hadden we de 323 niet weggedaan, altijd goed mee gereden.

Andere vraag, heeft deze een OBD stekker die je met universele software kan uitlezen?
Niet dat het nodig is maar wel handig mocht er ooit iets aand de hand zijn.

[url=http://img20.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img20.imageshack.us/img20/5255/di...[/img][/url]

LED uitleesmethode


- Zorg dat de motor op normale bedrijfstemperatuur is. Zet de motor uit en van het contact af
- Open het diagnostic kastje en maak met een paperclip contact tussen de GND en TEN (indien je het niet meer weet, de betekenis van de connectors staat ook nog een keer op het dekseltje van de diagnostic box
- Maak contact tussen FEN en B+ met 2 draadjes met daar tussen een ledje.
- Zet de auto op het contact
- Mocht het ledje gaan knipperen, noteer dan het aantal keren dat het lampje flitst

lijst met foutcodes mail ik jou, op 1 of andere manier lukt het me niet hier op te zetten.

Jack T 0
badge

16 jaar

Bedankt Jack, de lijst heb ik gekregen van je, super.

Kijk maar even op de volgende site >http://www.kroon-oil.com/nl/producten/pr...

Succes

edgo 0

16 jaar

De 5w30 had dus gekund, maar zoals Jan T ook al zei, de 10w40 is ook prima.

Is al een wat ouder topic maar even een andere vraag over deze auto, hij loopt stationair wat aan de lage kant vind ik. Op de toerenteller op het dashboard 400 a 500.
Is dit af te stellen of electronisch geregeld.
Dit is goed merkbaar als je voor stoplicht staat met verlichting, verwarming, acherrruitverwarming aan, dan loopt ie niet zo mooi stationair.

nee patrick afstellen is denk ik niet mogelijk.
maar als het op eens zo begonnen is zou je de storingen uit kunnen lezen of laten lezen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

16 jaar

Bedankt voor je reactie Jan, ik rijdt er bijna nooit mee, dus volgens mij is dit altijd al zo geweest.
Het viel me van de week wel op, hij is nog nooit afgeslagen maar ik zal hem eens uitlezen, heb van Jack een lijst met storingscodes gekregen.

Hoi Patrick,

Bij warme motor en zonder verbruikers TEN in diagnosestekker aan massa leggen, dan stat. omloopschroef op gasklephuis verdraaien zodat toerental gelijk blijft t.o.v. TEN niet aan massa.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de info Jack, ik ga het in het weekend proberen.

[quote=Jack T]Hoi Patrick,

Bij warme motor en zonder verbruikers TEN in diagnosestekker aan massa leggen, dan stat. omloopschroef op gasklephuis verdraaien zodat toerental gelijk blijft t.o.v. TEN niet aan massa.

Gr. Jack[/quote]
Heeft lang geduurd maar vandaag dan toch maar eens eindelijk het stationair afgesteld.
Is gelukt, heb wel gemerkt dat je 1x gas moet geven nadat je aan stelschroef hebt gedraaid en TEN van massa af is.
Op het moment dat TEN aan massa ligt werkt toerenteller op dashboard niet maar dat zal wel normaal zijn neem ik aan.
Hij loopt nu mooi 800toeren.

Bedankt voor de tip.

[quote=Audidriver73]Bedankt voor de info Jack, ik ga het in het weekend proberen.[/quote]
Lang weekend zeker.....

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

[quote=Hans4040][quote=Audidriver73]Bedankt voor de info Jack, ik ga het in het weekend proberen.[/quote]
Lang weekend zeker.....[/quote]
Heel lang ja, nee heb het druk gehad, toen weer kerst en nieuwjaar, dan weer auto niet hier enz enz.
Daarbij liep het geen vaart, maar het is nu in orde.

Beste Patrick,

V.w.b. de olie; inderdaad kun je er 10W-40 in stoppen. Ik heb wat geexperimenteerd met olieën, en dan merk je toch, bij diverse merken, dat als ik er 5W-40 of 5W-50 in stopte de auto bij koude motor in de winter de eerste 5 min. lekkerder loopt dan met een 10W olie, logisch omdat deze olie bij koude toch iets dikker is dan de 5W. Als de motor eenmaal warm is maakt het geen verschil meer.
Maar als je dus veel korte stukjes rijdt kan een 5W olie een voordeel zijn.

met vr. groet, Bert

Bertvb 0

15 jaar

Heb vorige week de olie weer vervangen, ik hou 10.000km aan, zit nu 10w40 Emperol in van KroonOil. Voorheen gebruikte ik altijd de 10w40 durablend van valvoline maar ik kon een vat van 60L krijgen. Heb het idee dat de Kroon Oil toch iets beter is dan de Valvoline hoewel ik met Valvoline nooit problemen heb gehad.

[quote=Jack T][url=http://img20.imageshack.us/my.php?image=...][url]http://img20.imageshack.us/img20/5255/di...[/url][/url]

LED uitleesmethode


- Zorg dat de motor op normale bedrijfstemperatuur is. Zet de motor uit en van het contact af
- Open het diagnostic kastje en maak met een paperclip contact tussen de GND en TEN (indien je het niet meer weet, de betekenis van de connectors staat ook nog een keer op het dekseltje van de diagnostic box
- Maak contact tussen FEN en B+ met 2 draadjes met daar tussen een ledje.
- Zet de auto op het contact
- Mocht het ledje gaan knipperen, noteer dan het aantal keren dat het lampje flitst

lijst met foutcodes mail ik jou, op 1 of andere manier lukt het me niet hier op te zetten.[/quote]
Hallo Jack,

Even een oud topic her openen, heb al een nieuw topic aangemaakt maar nog geen reactie mogen ontvangen helaas.

Ik heb sinds vorige week een probleempje met de demio, het stationair blijft hangen op 1300toeren.
Start ik en geef ik geen gas is niks aan de hand, heb ik eenmaal gas gegeven blijft ie te hoog.
Heel af en toe gaat ie naar lange tijd alsnog terug naar 800.
Heb hem uitgelezen, lampje brand 1x lang, dit zou de inlaatluchttemp sensor moeten zijn volgens de lijst die ik destijds eens van je heb mogen ontvangen.
Deze heb ik uit de luchtfilterbak gehaald en met ohm meter nagemeten, zit rond de 2,2kohm bij 15graden buiten temp.
Klopt deze waarde en kan hij hierdoor te hoog stationair gaat draaien ?

Gr,
Patrick

Patrick, blijf aub bij het nieuwe topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ook als je niet meteen een antwoord krijgt..
Een oud topic van 2008 gebruiken levert weer e-mails op naar de mensen die toen gereageerd hebben en daar niet meer op rekenen.
Wij hopen op begrip.

mvg.
moderatorteam problemcar

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Demio of stel zelf een nieuwe vraag.