Mazda 626: zoemende lpgpomp

Bouwjaar: 2000, Motorcode: 2.0

Ik heb een nieuwe lpg installatie van vialle laten inbouwen. Ik hoor nu echter continu een zoemend geluid van de lpgpomp in de auto. In mijn vorige auto met vialle was dat alleen tijdens het starten. Ik ga zeker bellen maandag (het is nu weekend en ik heb de auto net vrijdag in de namiddag opgehaald) Maar wat kan dat zijn?

Ant

ant

Geplaatst door ant (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

BjornSP (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon dat de pomp zijn werk doet waar hij voor gemaakt is.

Was de tank bij de vorige auto ingebouwd in de kofferruimte of was het onderbouw? Was de isolatie van de koffermat in de vorige auto beter dan in de huidige?

ant (0), 12 jaar geleden

zelfde plek (reservewiel), zelfde auto (626 maar nu iets jonger), zelfde lpg installatie (Vialle LPi) alleen een iets grotere tank (55 i.p.v. 47 liter)

ant (0), 12 jaar geleden

lpg inbouwer zei dat er twee soorten pompen waren, ik denk dat hij bedoelt voor een gewone en ringtank maar ik had in de vorige ook een ring tank.

lijkt vandaag alsof die na zo'n 250 km (dan zou ik nog 200km moeten kunnen gaan) toch ook wat minder gaat rijden, iets schokkeriger. Minimaal maar op benzine lijkt het toch wat directer te reageren.
Ik heb de tank weer volgedaan en het lijkt te helpen, toch de pomp?

ant (0), 12 jaar geleden

ik heb nu zo'n 1600km op lpg geredenen en ben vandaag bij de lpg inbouwer geweest.
wat ik op mijn lijstje had:
- zoemende pomp: is niet bijzonder
- verbruik is 1 op 9: vind ik bijzonder hoog, in de vorige 626 met zelfde 2.0 motor haalde ik bijna 1 op 11. Op benzine rijdt deze auto 1 op 12 á 12,5: advies 'kijk het nog eens aan over een langere termijn. wij hebben de auto gecontroleerd middels vier gas meting en die was correct'
- bij tanken blijft ie langsaam doorlopen: typisch vialle probleem
- ratelende injectoren, bij mijn vorige waren die niet hoorbaar (met open motorkap): is normaal

Ik heb geen reden om de lpg inbouwer te wantrouwen maar ben toch benieuwd wat anderen hier van vinden. Vooral verbruik vind ik erg vervelend.

Ant

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

4-gas meting zegt veel, maar niet alles.
Motor-computers hebben een zelf-lerend systeem dat aan de hand van de lambda-signalen het mengsel bijregelt.
Als eventueel het LPG-systeem te rijk staat, wordt dit onder normale omstandigheden weer terug geregeld.

De hoeveelheid waarmee bijgestuurd wordt is vaak uit te lezen. Ligt ook aan het bouwjaar van de auto.
Vanaf 2001 kan dat met elke algemene EOBD/OBD2 scanner. In live data staat dan de zogenaamde "Long Term Fuel Trim".
Die mag niet te veel van 0% af wijken. Als deze fuel trim rond de 0% zit is er niet veel te verbeteren.

ant (0), 12 jaar geleden

Dank voor je snelle reactie.
deze 626 is van 2000. mijn vorige was van 1998. Ik natuurlijk eens langs de mazda dealer gaan en advies vragen over het uitlezen.
Kan ik met rijgedrag de computer beinvloeden? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je de auto op lpg met volle belasting (gezin met bagage erin, caravan erachter) flink door moet trekken tot 6000 toeren en dat daarna de computer gaat herrekenen en de auto zuiniger zal rijden?

Heb je ook een idee over de zoemende pomp en het niet afslaan bij tanken?

Ant

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

flink door moet trekken tot 6000 toeren en dat daarna de computer gaat herrekenen en de auto zuiniger zal rijden?

Leuk voor de borreltafel en verjaardagen, maar het slaat voor mij nergens op.
Een deel van het verhaal is het zelflerende systeem wat ik net beschreven heb.
Echter, dat werkt niet als je met volle belasting (volgas) optrekt.
Dat wordt doelbewust (en terecht) uitgeschakeld omdat de motor onder volle belasting rijk moet staan.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ga er nou eerst eens een poosje mee rijden i.p.v allemaal beren op de weg te zien.
Verbruik is van zoveel zaken afhankelijk en kun je niet vergelijken met vorige auto's of modellen.
Ik heb een primera gereden met een 2.0 motor,verbruik was altijd ronde 1 op 9 a 10.
In de winter was 1 op 8 a 9 heel normaal,ook vialle lpi.
Wat veel belangrijker is is dat tie goed loopt op lpg,dus goed aan het gas hangt en mooi lineair door trekt,zonder haperingen.
Want een te arm mengsel is veel schadelijker dan die 1 op 9 die je nu scoort.
liever wat meer verbruiken als binnen 50.000km een kop reviseren.
Verwacht geen wonderen van het verbruik op lpg ondanks de vaak mooie praatjes in de trant van dat lpi net zo veel verbruikt als op benzine.
Een liter lpg levert nou eenmaal minder energie op dan een liter benzine.

ant (0), 12 jaar geleden

niet zozeer beren alswel dat ik iets opmerk waarvan ik me afvraag of dat zo hoort, vervolgens ga ik op zoek naar informatie daarover.

primera was een goed alternatief waar ik naar heb gekeken maar alle verhalen op internet gaven aan dat ie toch wat minder gunstig was in verbruik dan de 626. En ja, dan valt het extra tegen.

en wat moet ik met een zoemende pomp waarbij de vorige onhoorbaar was nadat ie de druk had opgebouwd.
en de vulstop die niet goed werkt. allemaal typische Vialle kwaaltjes?

Ant

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Het zoemende geluid is normaal,het vullen niet.
Maar wat is langzaam?.
het kan bij de ene of de andere pomp ook nog verschillen.
Normaal hoor je de pomp alleen bij het starten om druk op te bouwen,na opbouw gaat tie naar een lagere snelheid.

ant (0), 12 jaar geleden

ik blijf de zoemende pomp irritant vinden. en ik heb van mijn vorige auto ervaren dat het niet normaal is. Daar had ik er geen last van.
Ant

DJS8 (0), 12 jaar geleden

Pomp/systeem ontluchten bij LPG-inbouwer (zie ook mijn reacties op andere post)?

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb zelf een 626 wagon 2.0 HP (140 pk/240.000 km) Verbruik bij rustig rijden op grote weg 1:10(cruise control en max. 120 km/h) en met veel stadswerk al gauw 1:8. Pomp alleen bij starten (op druk brengen) hoorbaar.
Verder van belang de klepspeling goed in de gaten houden,bougies op 0,6/0,7 mm., en als er bij het gasgeven de motor iets acherblijft of inhoudt dan de bougiekabels vervangen (max 80.000 km.) Je ziet of meet er niets bijzonders aan, maar toch zijn ze defect.Blijf er niet mee doorrijden, want door back-fire wordt de luchtmassameter vernield.

ant (0), 11 jaar geleden

oud topic, kan dicht
geen oplossing pomp zoemt nog steeds. installateur vindt er niets bijzonders aan.

Ant

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.