close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 190: 190D (W201) Kachelventilator / (kachelweerstand?)

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4 cil. 2.0 ltr.

Hallo lezers,

sinds een poosje draait mijn kachelfan niet meer. Bij goede zin geeft hij nog wel eens een slinger, maar hij houdt er dan na een paar seconden ook alweer mee op. Omdat hij af en toe nog leven vertoont neem ik aan dat mijn kachelventilator het nog wel doet maar dat het probleem zich ergens in het elektrische circuit bevindt. Kan het aan de kachelweerstand liggen? Kan iemand mij vertellen hoe ik zelf een diagnose zou kunnen stellen en mij eventueel verder op weg helpen met dit probleem?

Bij voorbaat dank en vriendeijke groet,

Arthur

Geplaatst door

REEVRUUT (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Arthur,
Als je fan 't soms nog wel doet zou het probleem in de schakelaar kunnen zitten. Maar even zo vrolijk kan het de fanmotor zelf zijn (koolborstels, slecht contact, noem maar op ...) Controleer maar eens of:
- de fan op alle standen van de schakelaar af en toe leven vertoont
- de fan ermee kapt (of juist begint) als je de bedrading beweegt
- de fan reageert op een tik(je) op z'n motor
- of de contacten van de schakelaar niet geoxideerd zijn. Evt. inspuiten met contactspray.
- of de aansluitingen van de kachelweerstand niet geoxideerd zijn

suc6
Peter

Heb je mischien tips over hoe ik het beste bij de kachelfan kan komen, deze is nogal krap weggebouwd namelijk. Kun je me ook vertellen waar die kachelweerstand gemonteerd is?

REEVRUUT 0

18 jaar

Nee, dat kan ik je niet vertellen want ik heb nog nooit iets gesleuteld aan wagens van jouw merk/type. Maar misschien dat iemand anders op dit forum je wat dat betreft verder kan helpen.
mvrgr
Peter

waterafloopraster onder ruitenvager uitbouwen,dan kachelfan met een drietal schroeven uit de behuizing nemen,indien nodig ruitenvager mekaniek demonteren om meer ruimte te hebben,is allemaal wat werk maar valt best mee. de weerstand waar je over spreekt zit tegen het schutbord achter de batterij, deze is wel ingeplugd langs de binnenzijde onder het dashbord,deze gaat niet makkelijk stuk eerder de fan en zeker indien je op laag profielbanden ,trouwens dan moet er alles aan, ongeacht het merk

jean 0
badge

18 jaar

Beste Jean,

welbedankt voor je reactie. Met deze informatie kan ik iets, met name veel gerichter zoeken. Nu nog even een beetje tijd vinden.....hopelijk dit weekend.

REEVRUUT 0

18 jaar

Beste Peter en Jean,

jullie hebben mij met jullie tips uitstekend geholpen! Met info van jullie beide was het geen probleem om bij het onderdeel te komen en het mankement op te sporen. De motor van de kachelfan was vervuilt geraakt door half vergaan schuimrubber. Even schoongemaakt, lagertjes gesmeerd en weer ingebouwd. Loopt weer als een trein, best wel prettig bij deze temperaturen.

Vriendelijke groet, Arthur

REEVRUUT 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.