hallo mensen,
Sinds kort een vreemd probleem, vorige week plotseling een melding van ABS en ESP defect waarna de bak af en toe in vrij ging en het toerental wat opliep. donderdagavond weer t zelfde maar inmiddels ging de parkeersensor uit zichzelf branden en piepen op een recht weg, gaf hij ineens geen snelheid meer aan en dus deed ook de cruisecontrol het niet meer en gaf hij een foutmelding voor het rechter lampje van de kenteken verlichting terwijl dat gewoon wel brandde. Deze melding gaf hij zelfs terwijl de verlichting niet eens brandde. Bij aankomst kon ik m niet meer in z'n achteruit krijgen. Pas na uitzetten en opnieuw starten ging dat weer wel. Op de terugweg een grote rode melding dat de accu problemen had. en weer 2 x uit z'n versnelling gegaan en weer de ABS en ESP foutmelding. Vrijdag de kleine accu vervangen maar nog niet direct opgelost.
Vanmorgen geen probleem. De grote accu getest en die geeft 100% aan. Toch maar weer even een testrit en het bleef goed gaan tot ongeveer 35 km toen gaf hij ineens weer de ABS en ESP foutmelding en schoot hij toch weer uit z'n versnelling en ging het toerental weer omhoog en viel weer de snelheidsmeter uit. 2 x kort achter elkaar. en daarna is het weer 10 km goed gegaan. Alle modules moet natuurlijk met elkaar werken en mijn vraag is nu of dit allemaal te wijten is aan de ABS sensor en zou t daarmee alles opgelost zijn. Ik zou m graag aan een diagnoseapparaat hebben maar de dealer vraagt best een hoop geld hiervoor. Is er iemand in de omgeving van Rotterdam zuid die een geschikte heeft en eens wat licht op de zaak kan geven.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de aandacht richten op de stroomverzorging in de auto: laad de dynamo nog wel goed bij? Is de accu nog goed (ondanks dat je er nog mee kan starten, dat zegt weinig over de resterende capaciteit)?
Laat de accu anders eens meten met een elektronische meter of de accu nog goed is.
En laat je accuspanning eens meten bij 2000 toeren.
Wat ook vaker voorkomt is een slechte massaverbinding als oorzaak, óf tussen het motorblok en carrosserie, óf op een centraal massapunt. Dat kun je allemaal vrij eenvoudig (laten) nameten.
Ik zeg dit omdat het aantal verschijnselen zo divers is: de gemeenschappelijke oorzaak zou heel goed de (falende) spanningsverzorging kunnen zijn waardoor diverse computers van slag raken.
het heeft inderdaad iets weg van een slechte stroomvoorziening of misschien communicatie fout tussen de modules. maar uitlezen geeft je hoogstwaarschijnlijk een richting om gerichter te zoeken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz E-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar