Bij de jaarlijkse autokeuring werd vastgesteld dat de remkracht op de achterwielen tussen de 25 en 50 % afweek. Bijkomend heeft de rempedaal een abnormale slag. Dit laatste was volgens de keurder misschien geen fout, en werd dus gewoon als opmerking meegegeven.
Bijkomende vaststelling : bij het rijden in de koude (voor enkele weken), brandde na het remmen het verklikkerlichtje van de remmen zelf.
Volgens de garagist is de abs-pomp defect, waardoor er te weinig remkracht doorgegeven wordt naar het linkse achterwiel, en waardoor dan ook de slag van het pedaal groter wordt.
Ik heb hierbij enkele bedenkingen - ben ik hiermee juist, of maak ik fouten?
1. Er heeft nog nooit een verklikkerlichtje van ABS of EBV (elektronische remkrachtverdeling) of ASR signaal gegeven tijdens het rijden, de lampjes zelf zijn zeker niet defect, want ze lichten op bij start. Als de pomp defect zou zijn, zou toch minstens één van de verklikkerlichtjes moeten aangaan. Bovendien vorige week aquaplanning op rechterwielen voorgehad, cruise control viel automatisch uit - dit wijst erop dat dit naar behoren werkt? Ik ga er hierbij van uit dat ABS en EBV door dezelfde pomp en elektronica gestuurd worden.
2. Bij mijn weten komt ABS slechts tussen tijdens het remmen, normaal in noodsituaties. Stel dat ABS altijd tussenkomt, kan dit systeem er dan oorzaak van zijn dat 1 wiel veel minder remt (zoals bij de test op de rollen bij de autokeuring)?
3. Indien ABS telkens tussenkomt bij het remmen, wat dan als de pomp helemaal uitvalt (bijvoorbeeld stroom onderbroken). Dan heb je geen remkracht meer. Ik kan mij niet voorstellen dat het veiligheidssysteem abs dit zou veroorzaken - ik denk eerder het omgekeerde, nl. dat ABS volledig mag uitvallen, en dat het remsysteem dan volledig werkt zoals een remsysteem zonder ABS.
4. Vervangen van de ABS-pomp zou dus volgens mij niet veel zin hebben, omdat daarmee het probleem van verschil in remkracht niet opgelost zou zijn - wat niet wegneemt dat ik mij er goed bewust van ben dat de pomp inderdaad defect kan zijn zonder dat de verklikkerlichtjes foutmeldingen geven (ik heb genoeg ervaring met elektronische systemen die onvindbare en onverklaarbare kuren vertonen.
Ik ben blij met elke reactie, want volledige leek ivm autotechniek, en dus overgeleverd aan de goodwill van specialisten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst het remsysteem laten ontluchten.. Dit moet met testapp. want er zit een ABS pomp tussen.. Het is bij de vito's bekent dat er wel eens lucht in de pomp kan komen. Dan heb je een te grote slag van het pedaal en waarschijnlijk ook wel remkrachtverschil..
Laat ook je remmen gelijk even controleren op lekkage en slijtage ( de remolie moet ergens heen zijn gegaan namelijk)
Remsysteem is ontlucht, aldus de garagist. Maar dan nog blijft de kernvraag : het abs-systeem kan er toch de oorzaak niet van zijn dat je geen remkracht meer hebt, als de pomp uitvalt moet je toch nog kunnen remmen ??
17 jaar
Er zit waarschijnlijk een ventiel vast in de abs unit, door te ontluchten met een geschikt diagnoseapparaat worden deze ventielen aangestuurd en met een beetje geluk komt ie los.
Het abs laten werken op glad/nat wegdek wil ook wel eens helpen.
Als dit geen resultaat geeft zal je toch het abs ventielenblok moeten vervangen, ze gaan helaas wel vaker kapot.
zitten de remblokken niet vast in de remklauwen van de achteras?werkt de remdrukregelaar achteraan(durven ook vast komen)deze zit met een veer aan een torsiestang ,laat iemand op het rempedaal drukken terwijl je onderaan de drukregelaar bekijkt als dat alles in orde is,dan ontlucht je zelf de achterremklauwen nog eens(dit laatste zal je wel kennen hoe het moet gebeuren)
[quote=jean]zitten de remblokken niet vast in de remklauwen van de achteras?werkt de remdrukregelaar achteraan(durven ook vast komen)deze zit met een veer aan een torsiestang ,laat iemand op het rempedaal drukken terwijl je onderaan de drukregelaar bekijkt als dat alles in orde is,dan ontlucht je zelf de achterremklauwen nog eens(dit laatste zal je wel kennen hoe het moet gebeuren)[/quote]
Helaas zul je bij deze auto geen lastafhankelijke remkrachtregelaar vinden, remkrachtverdeling wordt elektronisch geregeld door magneetventielen in abs unit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar