mercedes-benz Viano 2004: Accu loopt langzaam leeg

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 110

Goedenavond,

Ik heb sinds een half jaartje een Mercedes Viano in bezit, bouwjaar 2004. Sinds het begin heb ik wat problemen gehad met de accu. Na twee keer de accu moeten opladen heb ik een nieuwe accu aangeschaft, de oude bleek op te zijn. Echter na een paar weken kon ik de bus weer niet starten, ik dacht dus is het niet de dynamo kapot, maar ik heb de accu doorgemeten en deze krijgt iets meer als 14V met draaiende motor. Ik heb dan de bus bij de garage een hele nacht laten nameten en er was niks bijzonders qua stroomlekkages of dergelijks. Toch na twee weken was de acccu weer leeg... Ik heb dus de zekering van de luchtcompressor eruit getrokken, misschien gaat die aan af en toe zonder reden? Accu was ongeveer na 4 weken (bus staat stil) weer leeg. Ik heb trouwens ook meegemaakt dat na een lange rit (40km) de bus weer leeg was. Is het dan normaal dat zon accu binnen een maand leeg loopt als de bus stil staat? Kan ik nog meer dingen controleren? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt

Manolo

MrZigoZago

Geplaatst door MrZigoZago (50) , lid sinds 2 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Viano? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

check

Beste antwoord, geplaatst door Heino4267 (170), 2 maanden geleden

Ja, dat is zou kunnen.
Ik reken het je voor van een knalvoile accu naar in 4 weken een volledig ontladen accu:

Stel je hebt een nieuwe 100 Ah accu gekocht.
Je zegt dat de accu na 4 weken stilstaan leeg is.
Vier weken is (4 weken x 7 dagen) 28 dagen is (28 dagen x 24 uur) 672 uur.
100 Ah accu capaciteit (uitgaande van een helemaal volle accu bij wegzetten van de auto) loopt leeg in 672 uur = 100/672 = 150 milliAmpère.
Is 150 mA een normale ruststroom bij een stilstaande auto die op slot staat? Jawel, al is dat wel wat hoog.
De vraag is dan ook of er accessoires zijn ingebouwd die zelf ook stroom trekken (navigatie apparatuur, standkachel, alarm enz), of dat er ergens stiekem toch een lampje blijft branden?

Een normale ruststroom voor een auto met computers in ruste is ongeveer 30 mA.
De ruststroom is in jouw geval aan de hoge kant en je zou kunnen laten uitzoeken waar dat aan ligt.

De oplossing in jouw situatie is als volgt:
1. zorg dat de accu helemaal vol wordt geladen zodat de auto weer start/rijdt
2. meet na 10 minuten rijden (want dan is de verbruikte startstroom al weer wat bijgeladen) met een Voltmeter de accuspanning bij 2000 toeren: dat moet tussen 13,9 en 14,5 Volt liggen. Wijkt dat af, dan werkt je dynamo niet goed en wordt je accu niet vol geladen tijdens het rijden.
3. koop een acculader die automatisch overgaat op druppelladen (Aldi, 19,95 Euro), haal de rode en zwarte klem er vanaf, maak er een plug aan die 10 A stroom kan hebben en maakt in je bus een goed bereikbare contraplug waarmee na insteken van de stekker de acculader is aangesloten.
(Ik neem aan dat de bus ergens bij een stopcontact staat weggezet.)

    Erg bedankt voor het meedenken, ik zal eens gaan proberen te rijden en nog eens checken of de dynamo goed zijn werk doet. Ik kan me ook voorstellen dat het starten van de bus een hoop energie kost en omdat ik misschien niet zoveel heb gereden dat het ook invloed erop heeft gehad. Nogmaals bedankt! - MrZigoZago (50), 2 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Viano of stel zelf een nieuwe vraag.