close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 300 Oldtimer: Afslaan van motor, oorzaak vet worden en verkolen van Bougies

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: W126

Heren Mercedes Kenners

Wat kan de oorzaak zijn van het volgende probleem, en wat doe ik eraan??

Onze Benzine Benz 300SE loopt licht onrustig en slaat af en toe zomaar af.
Auto heeft zo'n twee jaar stilgestaan voor ik hem kocht.
Verbruikte veel olie en had steeds na zo'n 300 km rijden sterk verkoolde bougies, en een liter olie weg. De auto rookt niet tijdens het rijden of wegrijden.
Heb toen de mede op aanraden van monteurs op dit forum de klepsteelrubbers vervangen.
Hierna is het oleiverbruik iets teruggelopen maar verbruikt nog steeds TEveel olie en bougies zijn na 150 kilomer rijden alweer olie vet. Bij wat langer doorrijden verkolen ze dan.
Als ik met schone bougies wegrijd kan ik er vergif op innemen dat na zo'n 20 kilometer gereden te hebben de motor bij het afremmen afslaat.

Wie kan mij zeggen met welk probleem ik zit.
De Mercedes garage wilde maar beginnen met het vernieuwen van de bougie kabels. Hier voel ik wel voor maar van slechte bougie kabels worden naar mijn idee de bougies niet nat en verkoolt.

Zou graag wat vaker rijden met de auto maar het risico dat ik onderweg moet sleutelen is me te groot, dus staat ie vaker stil als me lief is.

Tevens heb ik een vraag aan een deskundige: IS DEZE AUTO UIT TE LEZEN VIA EEN AANSLUITING OP EEN DAARVOOR GESCHIKT SYSTEEM.

Geplaatst door

alexander de eerste (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De tweede vraag op dit onderwerp is. Hoe is dit probleem mogelijk bij 173.000 echte kilomers van deze auto.

Dag Willy,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik was er al bang voor!
Zit natuurlijk nooit achter de auto als ik weg rijd dus die blauwe walm kan ik niet constateren. Als mijn vrouw wegrijdt en ik sta achter de auto dan puft er wat grijze rook omhoog uit de uitlaat. Een echte blauwe olie walm is dat niet.
Toch zijn na 300 km de laatste 4 bougies dicht en zwart verkoold, de eerste twee zijn netjes droog aangebrand.
Blijft de vraag: Hoe is dit mogelijk met 173.000 km. Heeft er een waanzinnige mee gereden, is er bij een ondeskundige garage iets gesleuteld waardoor dit is ontstaan? En is het probleem en mogelijk nog andere problemen aan deze motor uit te lezen?

Dank voor je antwoord.
Lex

Ligt het niet aan de zuigerveren,gezien het olie verbruik en daardoor ook oa de vieze bougies.gr,Henk.

mobiel 0

13 jaar

1

willy9 0
badge

13 jaar

Met dergelijke antwoorden kan ik natuurlijk niets en vraag ik ook niet om.
Het enige wat ik probeer is een zo'n duidelijk mogelijk beeld te schetsen van het probleem.

Willy heeft er voor gekozen om zijn onzinnige berichten te verwijderen, dank daarvoor Willy.

1
gr

willy9 0
badge

13 jaar

Misschien snap ik het even niet hoor, maar op de eerste plaats bedank ik je voor je antwoord en laat ook blijken dat ik blij ben met je meedenken.
En twijfel daarbij geen seconde aan je deskundigheid.

Misschien heb je ruzie met je vrouw, maar hoe dan ook wens ik niet op deze manier behandelt te worden, ook niet door iemand die denk mij te kunnen helpen. Daar ben ik wat te oud voor geworden, zeker als ik je netjes en direct antwoord.

Einde probleem hier.
Probleem niet opgelost.

Heb geen zin in discussie op dit nivo.

Lex

jammer, heb geen antwoorden gelezen want willy zijn bericht is leeg.

Ik zou de compressie laten meten en waarschijnlijk zitten er gewoon wat zuigerveren vast door het stilstaan, met name de olieschraapveren.
Zoniet dan verder kijken, normaal gesproken is deze km stand een lachertje voor deze motorblokken.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hartelijk dank voor uw bericht heer Jonker.
Omdat met een reparatie van deze orde nogal wat geld gemoeid gaat wil ik u vragen of wij even prive kunnen mailen.
Ik woon namelijk in Frankrijk waar men toch al niet zoveel kijk heeft op MB. Het is daardoor een beetje extra probleem.

Goeienmoggel@gmail.com is mijn mailadres.

Bijvooraat dank
Lex

ben het inderdaad eens met eerst de compressie te laten meten, dat geeft al inzicht in de conditie van de motor wat betreft de compressie.
Is die te laag, dan kan het inderdaad zo zijn dat de zuigerveren vast zitten, of gebroken, maar met deze km stand vermoed ik het eerste.
meten is weten.
Wat is de motorcode..?

klaasqatar 0

13 jaar

E. WDB1260241A426299
Kan dit de motorcode zijn

126 02415 zou ook kunnen. Is me op het Franse kentekenbewijs niet helemaal duidelijk.

Dat weet ik zo niet Lex... maar compressie meten moet zelfs een fransman kunnen toch ? :P

C.Jonker 0
badge

13 jaar

dubbel geplaatst

C.Jonker 0
badge

13 jaar

M103.981 KE motortype en code

klaasqatar 0

13 jaar

En toen Klaas?

daar kun je wat mee, dat is het motortype, voor het geval van reparatie, of info

klaasqatar 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.