Mercedes-Benz E-Klasse: Airco

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 290

Hoi,

Ik heb nu een probleem met de airco, en vraag wederom om jullie expertise.

Toen ik de auto kocht deed de airco het niet (lek) dit heb ik laten repareren bij de dealer hetgeen inhield dat er een nieuwe condensor geplaatst moest worden.
Vervolgens heeft hij het maanden goed gedaan.
Echter in onze vakantie (zeer warm weer) deed hij het plots niet meer.
Terug van vakantie naar de garage gegaan, (ik ging er domweg van uit dat hij weer lek was) daar hebben ze de hoeveelheid koelmiddel getest en hem aan de computer gehangen.
Koelmiddel bleek goed, maar het duo ventiel bleek kapot.
Dit laten repareren en vervolgens deed hij het weer, maar op de warmste dag van het jaar een tijdje geleden weigerde hij weer dienst en ziens dien doet hij het nog maar af en toe.

Voor ik nu weer na de garage ga probeer ik er zelf grip op te krijgen omdat verleden keer het gas goed bleek, en hij het nog steeds af en toe doet maar dan wel goed!

Het is een airco met een knop tussen de achterruitverwarming en interne circulatie met een lampje wat gewoon aan en uit te zetten is.
De draaischijf om de lucht verschillende kanten op te laten gaan werkt correct.
De draaischijf om de ventilator harder te laten gaan werkt correct en heeft hele en halve standen.
De airco mag pas gaan werken(als hij het doet) bij de stand met het tekentje en dat doet hij ook netjes.
De beide wieltjes om de temperatuur te regelen werken goed met airco uit, bij airco aan (die het dan niet doet) heb ik de mening dat het op zijn koudst warmer is als de rijwind.
Als ik de airco aanzet op een ventilatorstand waar hij het op zou mogen doen gaat de ventilator meer lawaai maken.

Mijn vragen:
Dat meer lawaai komt omdat er een klep de luchtstroom intern veranderd / er een extra ventilator aan gaat?
Waarom kunnen de twee wieltjes in de uiterste standen in een klik positie staan?
Kan de duo klep alweer kapot wezen, ik had begrepen dat hij open bleef staan waardoor de airco het niet aan kon, en kan ik dat testen?
Is er nog iets anders wat ik kan nakijken, overbruggen, meten?

Als er meer info moet komen hoor ik het graag.


Met vriendelijke groet,

Arie

w210

Geplaatst door w210 , lid sinds 13 jaar geleden

3 Reacties

svengc, 11 jaar geleden

Slaat de airco compressor nu wel of niet aan als je de airco inschakelt?

w210, 11 jaar geleden

Hoi,

Ik ben er vanmorgen weer even mee bezig geweest, maar ik ben er toch wel van overtuigt dat als de airco aan staat en hij het niet doet.
De compressor niet in is.
Als ik er dan van uit ga dat het gas goed is, wat kan hem dan tegen houden?
Zodat ik daar kan meten, overbruggen.
Zit er ergens een relais?
Waar zit de gasdruk opnemer?

Weet iemand hoe de duo klep in verhouding staat tot de airco?
Verleden keer was die kapot en na vervanging deed de airco het weer.
Volgens zegen was er eigenlijks niks aan de hand met de airco en functioneerde hij prima alleen de duo klep bleef open staan.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.


Groet Arie

w210, 11 jaar geleden

Hoi,

Auto staat weer bij de dealer voor onderhoud en APK.
Wat kleine dingen die ik verwacht had, maar ook de brandstofpomp is lek!
Om de kosten in de hand te houden, besloten de airco niet te laten repareren maar ze hebben er wel even naar gekeken.
Conclusie de airco is wederom nog steeds goed maar de magneet koppeling is stuk.
Dit onderdeel was los te leveren, maar nogmaals ivm met de kosten even gelaten voor wat het is.

Door toeval kan ik nu een complete compressor voor weinig kopen.
Mijn vraag, is die koppeling makkelijk over te zetten?
Voor elektrisch ben ik niet bang, maar ik wil even weten of het te doen is voor ik ga kopen en beginnen.

Bedankt alvast.


Groet Arie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.