Airoco werkt niet.
Wat we al weten: Compressor, druksensor, regelmoduul en sensor buitentemperatuur zijn OK. Geen foutcodes aanwezig.
We willen nu de beide temperatuursensoren, die in of bij de condensor en de verdamper, controleren. kan iemand ons vertellen waar ze precies gemonteerd zijn en hoe we er bij kunnen. Of anders waar het regelmoduul zit en welke pennummers we dan moeten hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan je deze waardes niet waardes niet uitlezen? Dat kan je een hoop moeite besparen.
Nee, via KTS krijg ik alleen buitentemperatuur, druk koudemiddel in condensor en aansturing compressor te zien.
Ik kan ook via KTS actuatortest de compressor aansturen, de airco wordt dan koud en is dus mechanisch OK. Daaruit volgt ook mijn conclusie dat het moduul functioneert.
Mijn gok is nu dat de module de compressor niet aanstuurt vanwege een te lage temperatuur van de verdamper, een onderbreking in NTC-sensor(bedrading) geeft namelijk een hoge weerstandswaarde en dus "lage" temperatuur.
Ik hoop dat ik 't bij het rechte eind heb. Ik hou je op de hoogte.
PS: Ik heb zojuist een goed elektrisch schema gekregen, ga zo weer aan de slag.
Ik zie in 't schema dat er ook 'n dauwpuntsensor in zit.
Hier heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Wat doet deze precies, kan een fout signaal hiervan ook het niet aansturen van de compressor veroorzaken en waar zit ie??
De temperatuursensoren van de verdamper en de kachel hebben we zojuist gecontroleerd, die zijn in orde.
Maar de airco doet nog steeds niets.
Vanuit welke module stuur je de airco aan en heb je de hele auto ook uitgelezen?
De hele auto uitgelezen, geen foutcode's aanwezig.
Airco aangestuurd vanuit de module Centrale electronica. Via Verwarming/Airco kon KTS geen module vinden.
Ik zal vanavond ff kijken in het originele schema.
Ik heb inmiddels ook iets meer informatie:
Het regelmoduul stuurt schijnbaar via CAN B een signaal naar "Driver side SAM control unit" N10/1 of N10/2, deze schakelt dan de compressor in.
Van deze SAM unit heb ik verder geen informatie. Info zou welkom zijn: Montageplaats en elektrisch schema.
Het regelmoduul hoort ook via CAN B een signaal naar de motor-PCM te sturen om de koelventilator in te schakelen. De koelventilator draait echter niet. Zou dit kunnen duiden op een defect airco-moduul?
De koelvinmotor wordt aangestuurd door de airco module. De airco module geeft via comfort can een bericht naar de motorruimte elektronica module die vervolgens de pomp in kan schakelen. Die zelfde module ziet ook de gegevens als buitenlucht temperatuur en ac druk.
Ik stuur je wel even een schema.
Hoi,
is deze al opgelost?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz SLK-klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar