Mercedes-Benz E 220 CDI: airco vulling

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2143, Vermogen (kw): 100

Deze auto is met bizarre vraag binnengebracht ivm de airco. Er is een lek dat collega niet vind, maar dat terzijde (heb gezien dat condensor lichtjes lekt). Maar auto is bij 2 garages geweest alwaar ze eigenaar vertelden dat airco verstopt zit want "ze" krijgen er beiden maar 600 gr. gas in, daar waar het 950 gr is. En inderdaad wij hebben gedaan hoe zij zijn te werk gegaan en leeggetrokken via de hogedrukleiding. Idd. door het lek kwam er een 250 gr uit. Vacumeren enz., vullen : max. 610 gr.
Toen leeggetrokken via de hoge en de lage druk. Toen kwam er tot mijn grote verbazing meer dan 1375 gr uit. Cyclus volledig laten doen en dan via hogedruk gevuld : 950 gr. zonder problemen erin.
Dit fenomeen hebben we al tweemaal meegemaakt bij 2 verschillende opels ook.

jhl

Geplaatst door jhl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat is nou de vraag?:) Als er een hoge- én lagedrukaansluiting zijn, dan gebruik je deze allebei toch?

jhl (0) PRO, 7 jaar geleden

Blijkbaar wordt er door vele garages enkel gewerkt via de hogedruk-leiding. Zoals ik ook vaststelde in dit geval. Volgens meerdere collega's mag je de lagedrukleiding niet gebruiken wegens mogelijke beschadiging van de compressor.
Ik heb altijd geweten dat je mag leegmaken via de lagedruk, maar niet vullen via de lagedruk.
Maar op duur hoor je zovele verhalen..............

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik gebruik altijd allebei de aansluitingen (vol-automatisch apparaat) en ik heb nog nooit problemen gehad met gevolgschade. Mercedes schrijft het zelf ook gewoon voor. En je hebt het nu zelf dus meegemaakt dat het niet eens anders kan.

jhl (0) PRO, 7 jaar geleden

Nochtans werd er tijdens onze vorming (Robinair) ook op gedrukt om zo weinig mogelijk via de lagedrukleiding te vullen, omdat er anders te hoge druk kan gevormd worden in het lagedrukgedeelte. Waaruit dan ook gevolgschade kan voortvloeien. Vandaar dat ik steeds leegmaak via beide leidingen, maar vullen doe ik via hogedruk.
Dan is het veel duidelijker bij systemen met slechts 1 aansluiting natuurlijk.
Mijn grote vraag is ook dat wij al meermaals veel hogere gewichten aan gas uithalen dan er mag in zijn en ik stelde de vraag ook om dat we al meerdere collega's over de vloer gehad hebben met de vraag hoe het komt dat een compressor na 2 weken soms al de geest geeft, enz......

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Is er bij die collega's dan via 1 of 2 openingen gevuld?

Ik ken het echt niet anders dan werken via allebei de vulnippels. Alleen zoals bij bv sommige Renaults die ook maar 1 aansluiting hebben, dan kan je niet anders.

jhl (0) PRO, 7 jaar geleden

Het komt erop neer dat de meesten via 1 aansluiting werken. Op de duur begin je aan jezelf te twijfelen.
Zeker als de invoerder van Robinair je afraadt om via de lagedruk te vullen, en zoals een collega ook werd afgeraden door de verkoper van zijn Texa-airco.

En je bent nooit te oud om te leren.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Het zal misschien bij sommige merken anders zijn? Of misschien dat het vroeger wel beter was, maar de nieuwe generatie systemen een andere werkwijze vragen.

jhl (0) PRO, 7 jaar geleden

Topic gesloten. Thx voor de reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.