Goede dag allemaal...
Er is mij gevraagd om naar de volgende auto te kijken: MERCEDES-BENZ A-CLASS (W168) | 1997.07-2004.08 - A 140 (168.031, 168.131) - 1397ccm 82pk.
De wagen start heel slecht ...dit vooral als het koud is maar als de motor warm is gereden start deze wel in 1 keer. De wagen stottert onder het rijden heel erg en heeft de nijging om af te slaan...vooral bij stoplichten etc. moet er met het gaspedaal gespeeld worden om deze aan 'de praat te houden', maar onder het rijden wil deze ook wel eens afslaan bij het 'loslaten' van het gaspedaal wat nogal gevaarlijke situaties met zich meebrengt natuurlijk. De auto komt slechts langzaam "op gang' maar als deze dan eindelijk de 120 gehaald heeft rijd deze zonder stotteren...ook als ze een heuvel afrijdt, zoals bij een brug o.i.d dan stottert de wagen niet. Het BAS/ESP lampje gaat ook af en toe branden nu maar dit was eerst niet het geval toen de andere problemen al wel aanwezig waren. Het lampje van de BAS/ESP gaat ook branden als de wagen nog stil staat nadat deze gestart is. ( ik lees overal dat dit meestal wordt veroorzaakt door een defecte remschakelaar maar ik weet niet of de andere symptomen kunnen veroorzaakt worden door een defecte remschakelaar plus dat het BAS/ESP lampje eerst niet brandde dus terwijl de andere symptomen al wel aanwezig waren.
Opvallend is ook dat het ingetrapt houden van het koppelingspedaal, terwijl hij 'in zijn vrij staat', nodig is om de wagen in koude toestand uiteindelijk aan 'de praat te krijgen'.
Ik weet niet of dit ook een aanwijzing is maar het rechterachterlicht brandt niet en ook het rechter lampje van de kentekenplaatverlichting brandt niet. ( ik heb de wagen nog niet hier dus ik kan niet vertellen of de lampjes kapot zijn of dat de fout dit in de bedrading zit)
Ik weet niet of de wagen de bovenstaande symptomen vertoont omdat deze in een 'noodloop' zit. Maar hoort in dat geval niet altijd het motorstoringslampje te branden ...of kan de wagen ook in 'noodloop' zitten zonder dat dit lampje brandt? Ze heeft niet gezegd dat het motorstoringslampje brandt maar ik ben dit zelf ook vergeten te vragen dus wellicht brandt dit ook.
Mijn vraag is dus of iemand deze symptomen herkent en ik dus eerst de bekende oorzaken even na kan kijken alvorens de wagen uit te gaan laten lezen.
Joop
ps: Als de wagen uitgelezen moet worden is het dan essentieel dat dit bij een Mercedes-Benz dealer gebeurd of kan dit net zo goed gedaan worden bij een goedkoper garagebedrijf ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlezen kan bij iedere goed uitgeruste garagist, en dat lijkt me ook verstandig. dat verkort het zoeken meestal wel.
Is het een handgeschakelde auto? een automaat of een semi automaat?
De bobines van a-klasses willen nog weleens problemen geven, eveneens kan het gasklephuis problemen geven.
De luchtmassa meter kan ook vervelend doen, maar deze zit uit mijn hoofd gezegd geintegreerd in de motorsturing dus is niet goedkoop.
Maar goed, zonder foutcodes kan ik 1000 oorzaken opsommen maar het heeft geen nut om zomaar klakkeloos onderdelen te gaan vervangen.
1e stap is eigenlijk uitlezen.
Bedankt voor je antwoord Peter......
Het is een handgeschakelde auto...
Ik denkt ...of beter gezegd...ik weet zeker dat je gelijk hebt Peter wat het uitlezen betreft en zal dit advies doorgeven. Ik ben echter wel benieuwd er naar of de auto nu in noodloop zit Peter . Eigenlijk zou ik dit in het algemeen willen weten voor elke auto of er iets is waaraan je kan zien of merken dat deze in noodloop zit. Moet hiervoor altijd een waarschuwingslampje voor gaan branden ( op de gevallen na dan natuurlijk dat de storing er ook voor verantwoordelijk is dat het waarschuwingslampje niet brand) of kan een auto ook in noodloop zitten zonder waarschuwingslampje?
gegroet,
Joop
10 jaar
Ik bedenk me opeens dat toen ik even vlug gekeken had ik zag dat de luchtfilterinlaatpijp was los gekomen van het voorste gedeelte waar de pijp op hoort te zitten en waar de lucht normaal gesproken eerst naar binnen hoort te komen. Ik weet niet waar de lmm zit maar kan het zijn dat deze door het loszitten van de luchtfilterinlaatpijp 'gebypast' is en dat daarom de auto zo vreemd doet? Ik had de pijp er weer opgeschoven maar het probleem was niet weg. Zou dit toch het probleem geweest kunnen zijn maar moet de computer misschien gereset worden o.i.d voordat de auto weer normaal gaat rijden?
gr
Joop
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar