Ik ben sinds enkele dagen eigenaar van een 2015 Vito met 116CDI motor en 7Gtronic plus automaat. Heerlijk ding, maar ik heb al drie keer het volgende meegemaakt. De auto gaat er voor terug naar de garage, maar zij kunnen het niet zo 1, 2,3 vinden.
Na een rit zet ik de auto vaak een minuut of 20 stil voor een afspraak op locatie. Als ik daarna wegrijdt schakelt de automaat alleen bij ca 2900 toeren op en bij ca 2000 toeren terug. Ongeacht de gasstand, E of C stand of andere factoren. Kickdown werkt niet, handmatig schakelen alleen bij opschakelen tussen bovengenoemd toerengebied, de bak schiet daarbij niet in M stand maar reageert wel op de +-flipper.
De auto stilzetten, contact uit en een minuutje later weer verder helpt soms, niet altijd. De auto geeft geen storingen in de boordcomputer en de garage heeft de auto uitgelezen en ook geen storingen gevonden (algemene garage dus ik denk met standaard OBD uitgelezen). Auto gaat nu binnenkort naar MB dealer alwaar ik hoop dat men wat dieper in de logs van de auto kan graven.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Het lijkt een soort noodloop van de bak.
De auto heeft slechts 34.000 km gedraaid. Bij voorbaat dank voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat je de auto bij een bedrijf gekocht hebt?
Je hebt sowieso recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.
Dat staat nog los van of je er b.v. Bovag garantie op hebt zitten of niet.
De verkoper moet zelf de auto naar de dealer toesturen, dan kan hij ook de rekening daarvoor betalen.
Gezien de hele lage kilometerstand verwacht ik problemen met het regenereren van het roetfilter.
Tegenwoordige diesels kunnen niet tegen al die korte ritten. Dan is er geen tijd om te regenereren.
Hou je oliepeil in de gaten. Als dat stijgt dan is er een probleem met het roetfilter.
Je kunt een half uurtje op de snelweg gaan rijden (liefst in een lagere versnelling) en dan kijken of het probleem weg is. Zo ja, dan is het roetfilter in dat half uurtje geregenereerd.
Dank voor je opmerking. Het was dit weekend juist na een rit van Amsterdam naar weert. Op de terugweg na een bakkie bij Eindhoven. Vandaag wel na een relatief korte rit.
Het autobedrijf gaat het ook oplossen als het goed is, maar wilde zelf ook wat onderzoek doen. Dank voor deze optie!!
3 jaar
Mogelijk is de auto tijdens deze periode aan het regenereren en is daardoor het toerental beperkt. Het minimum toerental voor regeneratie is volgens vele handleidingen 2000 rpm/min. Misschien helpt de bak je daarbij. Het is dan niet verstandig om het contact uit te zetten. Dat levert weer problemen met het roetfilter op.
Heel hartelijk dank voor dit inzicht, ik denk dat je gelijk hebt. Terugdenkend viel het me namelijk ook op dat het start-stopsysteem bijzonder weinig beschikbaar is (dat zie je op het dashboard), wat zou onderschrijven dat hij wil regenereren of aan het regenereren is. De pest met 100km/h max is natuurlijk dat ik wel van Weert naar Amsterdam kan rijden, maar dat het toerental de 2000 rpm dan niet of nauwelijks overschrijdt. Het bijzondere is alleen wel dat dit niet tijdens een rit gebeurt, maar direct bij aanvang van een rit. Maar ik laat de MB dealer er naar kijken! Dank voor de reactie nogmaals.
3 jaar
Kan je niet handmatig 1 versnelling terugschakelen?
3 jaar
Nee, terug niet, opschakelen gaat handmatig wel maar alleen tussen de 2200 en 2800 tpm
3 jaar
Tja, dan maar na 19.00 uur een stukje rijden. Mag je 120 of 130. Of je gaat een keer naar Duitsland, dat is ook niet zo ver van Weert. Kun je gelijk goedkoop tanken.
Dit weekend in Dld geweest, maar wat lost dat op? Ding loopt moeiteloos 190 km/h. Maar dan staat ie weer even stil voor een koffiestop en daarna is het weer zover, bak doet weer raar.... Volgende morgen weer niets aan de hand.
3 jaar
Tja, dan begint het meer op een bak-probleem te lijken als op een regeneratie probleem.
Morgen staat hij bij de MB dealer, ik hoop dat men wat vind en zal de uitkomst dan even delen
3 jaar
Rv88pur,
Pijnlijk om te zien dat je vrijwel exact dezelfde symptomen hebt als ik…
Heb jij het al opgelost? Ik heb al heel wat geld achter gelaten bij de dealer in Alkmaar zonder oplossing..
Misschien moet we samen proberen het probleem op te lossen!
3 jaar
Ja, met excuses het hier nooit gepost te hebben. De auto is naar de MB dealer geweest, hebben niets kunnen vinden. Wat ze WEL hebben gedaan is update van het motormanagement, niets aan de bak. Sindsdien niets aan de hand, al een km of 6000.... Heel bijzonder. Gomes Purmerend heeft de update uitgevoerd.
3 jaar
Software-update?
Ik ga het morgen aan dealer in alkmaar vertellen!
3 jaar
Hallo beste mensen
Ik heb vragen over mijn auto
Dat is Mercedes benz benzine 2018 AMG
Automaat achterwielaandrijvingen.
Dit is mijn klachten:
Als ik gas geef, lijkt erop alsof gas niet werkt, geen vermogen ook geen toeren😳
Kan iemand mijn helpen zeggen wat zal zijn de problemen AUB
Alvast bedankt 🙏🏻 groetjes Johan😌
3 jaar
Johan.
Dat kan dus van alles zijn van “vergeten te tanken” tot “een lekke band”….
Lees eerst het geheugen maar eens uit!
3 jaar
BesteRV88,
Ik heb precies t zelfde probleen met mijn Vito 116 uit 2017. Is jouw probleem nog steeds verholpen? Wat t dus een software update? Hoe wet ik of ik mn roetfilter moet vervangen. Mijn Km stand is 345.00 km. Ik transporteer dingen, Kan dus uren rijden. geen korte ritten. T lijkt alsof na 50 km rijden de problemen starten, die jij hierboven beschreven hebt. M(anual) functie verdwijnt en de schakel problemen verschijnen. vr gr Floris
1 jaar
Hallo, ik had precies t zelfde probleem met mn Vito 116 uit 2017. Wat blijkt nu.
Heb bij 2 garages diagnoses laten maken. Partspoint, Sittard als eerste. Er zat te weinig druk op de versnellingsbak. Dit kwam doordat er tussen de Turbo en intercooler> motor, geloof ik, lekken zaten.
Ik vond t een bizare diagnose.Ze willden alles vervangen. 4000 euro.
Toen naar Hans Deckers, Spaubeek. Specialist in Sprinters en Vito's.
Die hebben de intercooler vervangen . De klepdeksel "zweette een beetje, nog niet noemens waardig.
Dus het gaat om druk, die de versnellings bak in moet. Hopelijk helpt dit voor mensen die dezelfde problemen hebben zoals beschreven helemaal boven aan. Ik heb nu al 30,000 km weer zonder problemen gereden in 4 maanden. Is top weer. vr gr
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar