Mercedes-Benz Vito 2015: Automaat noodloop?

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2100, Vermogen (kw): 120

Ik ben sinds enkele dagen eigenaar van een 2015 Vito met 116CDI motor en 7Gtronic plus automaat. Heerlijk ding, maar ik heb al drie keer het volgende meegemaakt. De auto gaat er voor terug naar de garage, maar zij kunnen het niet zo 1, 2,3 vinden.

Na een rit zet ik de auto vaak een minuut of 20 stil voor een afspraak op locatie. Als ik daarna wegrijdt schakelt de automaat alleen bij ca 2900 toeren op en bij ca 2000 toeren terug. Ongeacht de gasstand, E of C stand of andere factoren. Kickdown werkt niet, handmatig schakelen alleen bij opschakelen tussen bovengenoemd toerengebied, de bak schiet daarbij niet in M stand maar reageert wel op de +-flipper.
De auto stilzetten, contact uit en een minuutje later weer verder helpt soms, niet altijd. De auto geeft geen storingen in de boordcomputer en de garage heeft de auto uitgelezen en ook geen storingen gevonden (algemene garage dus ik denk met standaard OBD uitgelezen). Auto gaat nu binnenkort naar MB dealer alwaar ik hoop dat men wat dieper in de logs van de auto kan graven.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Het lijkt een soort noodloop van de bak.

De auto heeft slechts 34.000 km gedraaid. Bij voorbaat dank voor de reacties.

RV88Pur

Geplaatst door RV88Pur , lid sinds 2 weken geleden

2 Reacties

oldford PRO, 2 weken geleden

Ik neem aan dat je de auto bij een bedrijf gekocht hebt?
Je hebt sowieso recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.
Dat staat nog los van of je er b.v. Bovag garantie op hebt zitten of niet.

De verkoper moet zelf de auto naar de dealer toesturen, dan kan hij ook de rekening daarvoor betalen.

Gezien de hele lage kilometerstand verwacht ik problemen met het regenereren van het roetfilter.
Tegenwoordige diesels kunnen niet tegen al die korte ritten. Dan is er geen tijd om te regenereren.
Hou je oliepeil in de gaten. Als dat stijgt dan is er een probleem met het roetfilter.
Je kunt een half uurtje op de snelweg gaan rijden (liefst in een lagere versnelling) en dan kijken of het probleem weg is. Zo ja, dan is het roetfilter in dat half uurtje geregenereerd.

    Dank voor je opmerking. Het was dit weekend juist na een rit van Amsterdam naar weert. Op de terugweg na een bakkie bij Eindhoven. Vandaag wel na een relatief korte rit. Het autobedrijf gaat het ook oplossen als het goed is, maar wilde zelf ook wat onderzoek doen. Dank voor deze optie!! - RV88Pur, 2 weken geleden
    Mogelijk is de auto tijdens deze periode aan het regenereren en is daardoor het toerental beperkt. Het minimum toerental voor regeneratie is volgens vele handleidingen 2000 rpm/min. Misschien helpt de bak je daarbij. Het is dan niet verstandig om het contact uit te zetten. Dat levert weer problemen met het roetfilter op. - oldford PRO, 2 weken geleden
    Heel hartelijk dank voor dit inzicht, ik denk dat je gelijk hebt. Terugdenkend viel het me namelijk ook op dat het start-stopsysteem bijzonder weinig beschikbaar is (dat zie je op het dashboard), wat zou onderschrijven dat hij wil regenereren of aan het regenereren is. De pest met 100km/h max is natuurlijk dat ik wel van Weert naar Amsterdam kan rijden, maar dat het toerental de 2000 rpm dan niet of nauwelijks overschrijdt. Het bijzondere is alleen wel dat dit niet tijdens een rit gebeurt, maar direct bij aanvang van een rit. Maar ik laat de MB dealer er naar kijken! Dank voor de reactie nogmaals. - RV88Pur, 2 weken geleden

Heino4267, 2 weken geleden

Kan je niet handmatig 1 versnelling terugschakelen?

    Nee, terug niet, opschakelen gaat handmatig wel maar alleen tussen de 2200 en 2800 tpm - RV88Pur, 1 week geleden
    Tja, dan maar na 19.00 uur een stukje rijden. Mag je 120 of 130. Of je gaat een keer naar Duitsland, dat is ook niet zo ver van Weert. Kun je gelijk goedkoop tanken. - oldford PRO, 1 week geleden
    Dit weekend in Dld geweest, maar wat lost dat op? Ding loopt moeiteloos 190 km/h. Maar dan staat ie weer even stil voor een koffiestop en daarna is het weer zover, bak doet weer raar.... Volgende morgen weer niets aan de hand. - RV88Pur, 1 week geleden
    Tja, dan begint het meer op een bak-probleem te lijken als op een regeneratie probleem. - oldford PRO, 1 week geleden
    Morgen staat hij bij de MB dealer, ik hoop dat men wat vind en zal de uitkomst dan even delen - RV88Pur, 1 week geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.