De klant had een panne bij het rijden. Plots begaf de koppeling het en ging de wagen niet meer voor- of achteruit. Schakeling ok maar geen beweging. Genoeg olie in de bak, geen druk op het systeem. Na demontage van de bak liet ik de koppelomvormer reviseren. Bij vervanging van de filter vond ik metaalstukjes in de filter, dus ik keek verder en vond het tandwiel van de pomp gebroken. Nieuwe pomp gemonteerd. Na montage van de bak kon ik enkele meters achteruit rijden, toen ik opnieuw vooruit wilde rijden deed hij niks meer. Alles gecontroleerd en vastgesteld dat er geen druk op het systeem zat. Opnieuw gedemonteerd. De meeneempennen van de pomp, die in de uitsparing van de koppelomvormer passen, waren afgebroken. In garantie een nieuwe pomp gestoken en opnieuw gemonteerd. 8 liter olie bijgevuld en proefgereden. Alles ging goed de eerste kilometers. Als de motor warm word, gaat het verklikkerlicht van de versnellingsbak branden (uiterst rechts) en begint de koppeling te slippen alsof er geen olie in het systeem zit. Motor afgezet en even gewacht. Na 10 minuten kan je weer eventjes rijden vooraleer terug langs de kant te staan. Er zit genoeg olie in en de druk lijkt goed. Als je de leiding van de koeler aan de radiator losmaakt, spuit het olie eruit als de motor draait. Bij koude motor schijnt alles eventjes in orde te zijn.
Graag tips.........
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan best wezen dat er meetaal slijpsel in de valveboddy is gekomen of dat dit in een koppeling is gekomen ...
dus het kan meerdere oorzaken hebben een proefrit wijst het juiste uit
Gr jan
Wat is een drum en wat doet die?
Kan mijn probleem hierdoor veroorzaakt worden?
Knap als je zelf de bak wil en kan repareren. Vaak is het gewoon moeilijk om superschoon te werken.
Ik gebruikte vaak als voorzorg een extern filter bv in de oliekoelerleiding. Zou er dan toch wat slijpsel zijn achtergebleven?
Of dat er toch meer schade in de bak zit?
succes.
Heb intussen de olie opnieuw vervangen en laten uitlezen.
Resultaat:
Geen foutcodes
Na de start blijft hij in eerste versnelling. Als je dan eventjes in N schakelt en dan terug in D, voel je hem de tweede versnelling overslaan en doorschakelen om te blijven hangen in derde.
Heb er vandaag 70 kilometer mee gereden, zelfs op de snelweg. Het lampje brandt van zodra je de kickdown gebruikt en blijft branden tot het contact wordt afgezet. Optrekken in derde valt niet mee, maar verder rijd hij behoorlijk. Geen geluidjes of geurtjes, eens gelanceerd kan hij mee met alle verkeer en accelereert hij ook, zelfs zonder de kickdown.
Blijft dus het probleem dat hij niet op- of afschakelt. Mijn gevoel zegt me dat het lampje uitblijft, als hij eenmaal opnieuw vanzelf schakelt.
toerental sensor geeft die zijn toerental weer op de stardiagnose
Toerentalsensor is ok
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar