ik ben op zoek naar de verhouding in diameter van de riemschijven van de alternator en de krukas om de maximum laadstroom in functie van het toerental van een 318 sprinter te kunnen berekenen. Het is ivm een studie voor mijn werkgever (VRT) om de 220v voeding van een nog te bouwen ( en te kopen ) satellietwagen. Als iemand me kan helpen om de karakteristieken van alternators te bekomen dan zou ik zeer dankbaar zijn. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een tweede alternator op een dergelijke motor ? iedere info is welkom
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor een alternator wordt meestal een minimum toerental opgegeven wat nodig is om de maximale laadstroom te bereiken.
I.v.m. koeling is het beter om de alternator op een hoger toerental te laten draaien. (maximaal ca 2 keer het minimum toerental)
mvg. Arie
dankje wel, bedoeling is deze wagen te gebruiken als mobiele studio bij ervaring weten we dat 1000 1/min van de mercedes motor het maximum aanvaardbare is ivm geluid. Dan zitten we vermoedelijk ergens tussen de twee in. Ik heb al de karakteristiek van de 10E alternator (200A) maar vermits ik de verhouding tussen motor- en alternator toerental niet ken kan ik ook niks omrekenen, vandaar de vraag.
17 jaar
dus, als ik het goed begrijp, wil je de dynamo meer spanning laten leveren, door hem hogere toerenlatten te laten draaien. DAT ZAL NIET GAAN. een dynamo heeft een afgeregelde spanning, en dit zal je moeten veranderen, verder moet je het wattage van de dynamo berekenen, en dit omzetten in de door jou gevraagde 220 wisselspanning. dan hou je een stroom over, die alle moeite van het berekenen NIET waard is.
wat je beter kunt doen in jouw geval, is contact opnemen met een leverancier van transportkoeling, zoals Carrier ofzo. die hebben dynamo's en rekenschema's waarmee je zelfs een 380 generator op je sprinter kunt zetten. kompleet met poulieverhoudingen riembreedtes, over te brengen krachte etc....
Dus waarom zou je het wiel dan opnieuw willen uitvinden.
Groeten Marcel
het is zeker niet de bedoeling de spanning op te drijven, er worden immers batterijen mee opgeladen. Iedere alternator heeft een karakteristiek die aangeeft bij welk toerental je bij 14V ( 13,5) je een bepaald stroom mag afnemen. Het is net die karakteristiek die ik wil kennen om te bepalen hoeveel stroom ik op een veilige manier kan verbruiken bij een bepaald toerental van de motor. Normaal krijg je zelfs verschillende karakteristieken naargelang de omgevingstemperatuur ( 25°C en 80°C) Maar alvast bedankt voor je antwoord, ik surf zo dadelijk naar de site van Carrier. Het is inderdaad een beetje dom om het warm water opnieuw uit te vinden.
17 jaar
200 ampere laden als de motor 1000 toeren maakt gaat niet lukken. Je moet dan zo'n grote overbrengingsverhouding maken om de dynamo
genoeg toeren te laten maken dat de motor het niet meer trekt. Tevens krijg je dan het probleem dat de dynamo veel te veel toeren draait
als de motor op een hoger toerental draait. Ik vraag me af of het niet eenvoudiger is om met een klein geluidgedempt aggregaatje te
werken. mvg. Arie
17 jaar
ondertussen heb ik contact met een vriendelijke Mercedes dealer, als er een 318 binnenkomt gaat men de diameters noteren. Het is niet de bedoeling 200A te laden maar via een Victron omvormer 220V te voorzien. Deze nederlandse wondertoestellen laten toe toch redelijke vermogens te voorzien met batterijen. Iedere nacht worden deze opgeladen via het net, overdag moet de alternator in staat zijn ongeveer 7A 220V te leveren. Dat komt overeen met ongeveer 150A 12V. De 3liter 6 cilinder motor is best in staat om +- 5pk te leveren bij 1000 1/min. Blijkbaar verbruikt deze motor op leegloop al 70 ampère 12V om te draaien ( gloeikaarsen ? ) De laatste tijd is er een revolutie geweest op gebied van alternators, wat er nu kan geleverd worden was 5jaar geleden ondenkbaar.
Een aggregaatje komt jammer genoeg niet in aanmerking vanwege veiligheidsvoorschriften binnen het bedrijf
Toch bedankt voor je advies, ik ben nu nog op zoek naar karakteristieken van alternators.
groetjes Bart
17 jaar
voor de geïnteresseerde: diameter riemschijf krukas 140mm riemschijf alternator 50mm
17 jaar
hoeveel ampere kan een gemiddelde alternator geven?
160?
Een gewone starter ( bekrachtigd door accu ) kan schijnt al 150 A slikken..
17 jaar
de maximum stroom die een startmotor kan opnemen, wordt enkel begrensd door het startvermogen dat door de accu geleverd kan worden.
een blokkeerstroom van de starter is in principe oneindig, afgezien van het gevaar van doorbranden van de spoelen.
Maar ik snap NIET wat deze vraag in dit topic doet.
Groeten Marcel
P.S een gemiddelde luxewagendynamo zal rond de 60 A liggen.
De omvormer heeft ook verliezen welke gecompenseerd moeten worden, dus een hogere amperage aan 12 voltzijde.
Dan de transport verliezen van de bron - accu - naar omvormer.
De dynamo levert pas maximale amperage als de accu spanning laag is, de regelaar in de dynamo bewaakt de spanning en levert meer amperage als dat gevraagd wordt door een lagere accuspanning als teken dat deze leger wordt.
Bij een langduriger gebruik van 230 volt zou een aparte generator zijn aan te bevelen, het is niet economisch een automotor te laten lopen om langdurig zo stroom te leveren.
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar