close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 0: bobine

Bouwjaar: 2006

Hallo

Ik ben bezig met de HBO studie (autotechniek). In ben bezig met de elektro verslagen die te maken hebben met de ontstekingsystemen bij auto`s.
Ik heb de weerstand van een bobine gemeten: primaire 1ohm secundaire 5,1kohm
Er wordt gevraagd naar de maximale primaire stroom.
Ik denk dus gewoon 12V / 1ohm = 12A
Maar daarna vragen ze naar de verklaring waarom deze waarde van de stroom in de praktijk meestal niet wordt gehaald. Ik kan het nergens vinden.

Ik dacht dus wat is een betere plek om deze vraag te stellen dan bij de problemcar mensen op de forum.
Als iemand dit weet graag een reactie aub.

Witek

Geplaatst door

Witek12275 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, welke stroom wordt hier bedoeld? De gemiddelde stroom zal altijd lager zijn omdat de bobine niet kontinue ingeschakeld is.
De bobine wordt namelijk voor iedere onstekingspuls even uit en weer ingeschakeld.
De spanning is echter tijdens het rijden altijd hoger nl. ca. 14V. Dan heb je ook nog te maken met het feit dat wanneer je spanning
op een spoel zet de stroom niet direkt maximaal is. De stroom zal na het inschakelen "langzaam" oplopen todat de spoel in verzadiging is.
Tijdens het draaien van de motor zal de bobine warm worden door de stroom die er door heen loopt. Hierdoor zal de primaire weerstand
hoger worden waardoor de stroom ook weer afneemt.
Zoals je ziet zijn er meerdere manieren om deze vraag te beantwoorden, maar ik vraag me af wat er nu precies word bedoeld.
met vr. gr. Arie

ahavelaar 0

18 jaar

Oude ontsteking systemen werken op een lagere spanning en worden tijdens het starten direct met de startdraad verbonden om de spanningsval op Klem 30 op te vangen want tijdens het starten zakt de klemspanning tot wel 9 volt en met een 12v systeem werkt dit dan zwaar onder de maat en de motor start dan slecht zeker in de winter dus let op de onsteking spanning ,zit er een voorschakelweerstand tussen?

succes marcel.

spanbandje 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.