Eerdaags zouden we een 307 Diesel binnen krijgen met het verzoek om de pomp af te stellen. De auto trekt niet goed meer en hoewel we nog niet hebben gekeken wat daar de oorzaak van kan zijn (filters bv) heeft de klant verzocht om de pomptiming af te stellen.
Geen ervaring mee, maar heb begrepen dat het niet moeilijk is.
Iemand een goeie beschrijving hoe dit moet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weinig "oldtimers" hier op de site???
Siem, ik heb wel wat info over personenauto diesels uit die periode.
(Vraagbaak W123 serie 1976-1986)
Wat voor motor zit er in en weet je ook wat voor type pomp?
M-pomp met pneumatische regelaat of MW- en MRSF type met mechanische regelaar?
Hans, ik heb de auto hier niet staan, maar er zit een zgn. lijnpomp op. Motor heeft geloof ik iets van 50 pk.
Siem, ik heb je een pdf. bestandje gestuurd.
mvg,
Hans.
In deze bestelbus zit normaal een 616 240Dmotor in en ik denk dat er met de pomptiming weinig fout zal zijn,of er moet een verkeerde afstelling gebeurd zijn,maar de kleppen stellen kan wonderen doen bij deze motoren en natuurlijk zorgen dat diesel+luchtfilter in orde zijn inlaatkleppen 0,10mm en uitlaat 0,30mm bij koude motor, succes!
15 jaar
leiding op pomp los halenof aan verstuiver
in data staat de tijdstip dacht 23 graden voor
dan pomp lossen en motor terug draaien tot zeg 20 graden terug
dan langzaam in draairichting tot er vloeistof uit de leiding druppelt(eventueel met handpompje helpen)
dan tijdstip aflezen
terug draaien en op tijd zetten
dan de pomp verdraaien (weer met hulp pomje pompen) en draaien in de richting van tijdstip
als ie te laat stond tegen anders met klok mee van af voor gezien
vast zetten
2 slagen rond en op tijd draaien en kijken of ie op tijd druppelt
pfffffffff
verhaal is meer tijd als t werk
en ik ben geen oldtimer
maar een vroeg opgeleide leerling
MOTOR 615912 EN 616 EN 617 IS pomptiming 24° voor BDP met zwanenhals uitvlooiing ( persklep gedemonteerd ) na 8 a 10 tellen de druppel valt (op punt --timing juist) of met drukpomp ( handpompje) brandstof juist stop met lopen aan zwanenhals = ( stuk gebogenleiding op pomp 1STE cilinder pomp geplaatst)
PS::inspuitpomp op vol opbrengst (gas)zetten bij afstellen
motor 615913 is het 26° voor BDP --- EEN GOEDE RAAD--- de kleppen best na stellen met cilinderlek tester verdraaien tot dat er het minste verlies is -- dit omdat bij kleppen stellen de klep iets verdraaid en niet op dezelfde plaats op de zitting zal afsluiten( gevolg= minder compressie en start slechter als voor de werkzaamhede smorgens)
succes
is toch jammer dat ze zoveel kennis op school niet meer mee geven
zoals diesellijn pomp of contact puntjes of kleppen stellen.
geen wonder dat we tot 67j moeten blijven werken.
groetjes ferdiv
Hartelijk dank, moet lukken zo.
Als de auto hier is zullen we ook de filters en kleppen eens controleren. Probleem was nl. "topsnelheid werd minder, kon nauwelijks de viaducten nemen" en toen heeft men zelf getracht de pomp te verzetten, wat niet lukte. ( Dit werd geprobeerd omdat er iemand was geweest die had aangegeven dat de ketting rekt waardoor de timing verloopt?).
Nu was de vraag aan ons of wij dit eens wilden checken. Vandaar de vraag hier. Maar filters kan natuurlijk ook best de oorzaak zijn en als de pomp niet is verdraait, zal ie nog wel op tijd staan lijkt mij.
We zullen zien.
Siem
Kijk of je ergens een stroboscoop met Piëzo opnemer kunt lenen. Op deze manier kun je het snelst zien of de pomp nog op tijd staat.
Groeten Marcel
Het gasstangenstelsel ook even nazien (slijtage)of de pomp wel op vol debiet kan getrapt worden.
Voorfiltertje aan voedingpompje zeker niet vergeten
Die rek op de ketting dat kan maar dan moet je ook de pomp stellen maar ook het nokkenastandwiel hiervoor zijn verstelspieen te verkrijgen waardoor het nokkenastandwiel juist kan afgesteld worden door middel van een micrometer,maar hiervoor gebruik je best bv.een vraagbaak van olieslagers ofzo hier wordt alles perfect uitgelegd hoe je de kleptiming kan afstellen!
15 jaar
ketting rek bij diesels NOOIT maar dan ook NOOIT met verstelspieen werken een oplossing ketting vervangen dan .
--------verstelspieen dienen om een nokkenas timing te vervroegen of veranderen MAAR NOOIT OM REK ( is slijtage) op te vangen
Roger10 --U heeft nog niet het kostenplaatje gezien van een rekketting breuk vermoed ik
[quote=willy9]ketting rek bij diesels NOOIT maar dan ook NOOIT met verstelspieen werken een oplossing ketting vervangen dan .
--------verstelspieen dienen om een nokkenas timing te vervroegen of veranderen MAAR NOOIT OM REK ( is slijtage) op te vangen
Roger10 --U heeft nog niet het kostenplaatje gezien van een rekketting breuk vermoed ik[/quote]
Jawel, maar het kan ook zijn dat er ooit niet originele ketting geleiders+spanner gebruikt zijn en dan heb je deze verstelspieen wel nodig,maar ik denk dat in dit geval wel niet nodig zal zijn en dat het gewenste resultaat er wel zal zijn na kleppen stellen en brandstoffilters te wisselen
15 jaar
[quote=Roger10][quote=willy9]ketting rek bij diesels NOOIT maar dan ook NOOIT met verstelspieen werken een oplossing ketting vervangen dan .
--------verstelspieen dienen om een nokkenas timing te vervroegen of veranderen MAAR NOOIT OM REK ( is slijtage) op te vangen
Roger10 --U heeft nog niet het kostenplaatje gezien van een rekketting breuk vermoed ik[/quote]
Jawel, maar het kan ook zijn dat er ooit niet originele ketting geleiders+spanner gebruikt zijn en dan heb je deze verstelspieen wel nodig,maar ik denk dat in dit geval wel niet nodig zal zijn en dat het gewenste resultaat er wel zal zijn na kleppen stellen en brandstoffilters te wisselen[/quote]
We lezen niets meer,probleem opgelost ofwat?
15 jaar
ja
en dat van de beheerdr die ons verzoekt om feedback
snik.snik
Jerry - Siem: 1 - 0
hee
effe wagten
laat siem 1rst eens reageren
misschien is de auto nog niet klaar
Lijkt me sterk Jerry maar we wachten af :)
Komt as dinsdag hier bij ons. Zal de bevindingen wel laten weten.
Zie, we hadden allemaal weer veel te veel lawaai ;)
dat bedoel ik
hij is er nie eens aan begonne
Vandaag eerst begonnen met het vervangen van het brandstoffilter. Liep toen al weer wat sneller en we vonden een ouderwetse canvasslang onder de auto die doorzweette, dus poreus was. Deze vervangen en de auto liep weer netjes tegen de 95 km/h. Donderdag gaan we de timing voor de zekerheid nog controleren.
Kijk das mooi wark :)
We hebben er even naar gekeken, maar uiteindelijk toch een specialst ingeschakeld die na onderzoek advies gaf om een nieuwe ketting te monteren omdat de ketting zodanig gerekt was dat er tussen de nokkenas en krukas een halve tand speling zit. Weet niet hoe ernstig dat is en of het inderdaad wijsheid is om dat te doen. Maar kostenplaatje liegt er niet om, dus moet klant zelf maar beslissen.
(Waarschijnlijk een leuke klus voor de echte sleutelaars, maar geef ons toch maar de iets modernere techniek..)
een halve tand, klink voor een benzine idd niet veel, maar voor een diesel is 5 graden verkeerd al funest. Niet zozeer voor de kleptiming, maar voor het inspuitmoment. het betekent dan dat hij zijn vervroeging voor optrekken/vermogen leveren bijna geheel moet opgeven aan het opheffen van de speling in de ketting.
Dan is het idd niet zo gek dat hij zo traag wordt als een slak onder invloed van kalmeringsmiddelen.
Groeten Marcel
[quote=Siem Bijman]We hebben er even naar gekeken, maar uiteindelijk toch een specialst ingeschakeld die na onderzoek advies gaf om een nieuwe ketting te monteren omdat de ketting zodanig gerekt was dat er tussen de nokkenas en krukas een halve tand speling zit. Weet niet hoe ernstig dat is en of het inderdaad wijsheid is om dat te doen. Maar kostenplaatje liegt er niet om, dus moet klant zelf maar beslissen.
(Waarschijnlijk een leuke klus voor de echte sleutelaars, maar geef ons toch maar de iets modernere techniek..)[/quote]
De nieuwe ketting word aan de oude vastgemaakt enzo in de draairichting er door getrokken en terug aaneen vastgemaakt zo simpel is dat!Nadien terug de timing checken en eventueel de nokkenas op punt stellen met een verstelspie!
15 jaar
en hoe controleer je dan de slijtage van de tanden???
als je met een verstelspie moet werken duidt dat er al op dat er iets anders als alleen de ketting versleten is
net als bij een motorfiets moet je dit als set vervangen en niet met lapmiddelen alleen een bijna niet slijtende ketting vervangen
en kom niet dat de ketting door imi iets ruimer op de tanden ligt
dan slijt de ketting nog sneller en dien je weer en na nog kortere tijd de ketting EN de tandwielen te vervangen of het risico van vervroegde breuk te nemen
Heren om de pomptiming te controleren is het dan niet gemakkelijker om met een capulair pijpje te werken.
Hoef je het persklepje niet te demonteren en ook het speciale ringetje onder de persklephouder.
15 jaar
tim
lees #7# even door
Jerry wat staat daar over een capulair pijpje? Zie alleen maar zwanenhalsje.
15 jaar
[quote=CARS&MOTORS]en hoe controleer je dan de slijtage van de tanden???
als je met een verstelspie moet werken duidt dat er al op dat er iets anders als alleen de ketting versleten is
net als bij een motorfiets moet je dit als set vervangen en niet met lapmiddelen alleen een bijna niet slijtende ketting vervangen
en kom niet dat de ketting door imi iets ruimer op de tanden ligt
dan slijt de ketting nog sneller en dien je weer en na nog kortere tijd de ketting EN de tandwielen te vervangen of het risico van vervroegde breuk te nemen[/quote]
Het is zelden of nooit dat het probleem zich voordoet in de tandwielen maar het kan ,het nokkenastandwiel kan je zo kontroleren,wil je het krukastandwiel+dieselpomptandwiel kontroleren dan moet de hele motor uitmekaar ,maar aan de toestand van het nokkenastandwiel kan je al veel zeggen!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar