Sinds een maand is de buitenthermometer in het dashboard defect. Het begon er mee dat de thermometer rond de 50C aangaf, daarna rond de 58C en nu is er helemaal geen uitlezing meer. Ik heb het werkplaatshandboek op CDROM, maar daar heb ik niet in kunnen vinden hoe het ding werkt.
Het werkplaatshandboek laat wel zien dat er het injectiesysteem een sensor heeft om de buitenluchttemperatuur te meten, ik neem aan dat dit niet dezelfde sensor is.
Enig idee hoe ik dit moet repareren?
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De sensor voor de buitenthemometer bevind zich in de voorbumper achter de nummerplaat.
Als je inplaats hiervan een weerstand van 4kohm gebruikt moet hij +/- 18 graden aangeven en is je display ok en de sensor kapot.
Zoniet display of bedrading kapot.
Aha, ik kreeg de indruk dat de sensor aan de linkerkant van de bumper onder de rubber stootstrip "naar buiten" keek. Kennelijk is dat wat anders.
Wat bedoel je precies met "achter de nummerplaat"? Is het voldoende om de nummerplaat er af te schroeven en is de sensor dan zichtbaar, of zit de sensor in de bumper en moet ik er van binnenuit bij?
Erik
19 jaar
Erik,
Je hoeft de nummerplaat niet af te schroeven.
Wat je zelf beschrijft klopt wel. Sensor is een zwart puntig ding die inderdaad naar buien kijkt. Je kunt het zo uit halen (draaien).
Dan is het simpel pluggetje los en weerstand plaatsen voor het testen.
succes
19 jaar
Net even gekeken: d'r loopt een kabel van die sensor naar de zekeringenkast, verder heb ik hem niet kunnen volgen. Ik heb helaas geen gereedschap bij de hand, maar het ziet er naar uit dat ik die sensor met een punttangetje er wel zou moeten kunnen uitdraaien. Ik hoop dat ik hem daarbij niet beschadig. Ondertussen een tweetal weerstanden van 3.3 en 4.7 kOhm gehaald om te kunnen testen. Binnenkort eens mee aan de slag.
Erik
19 jaar
Geen beweging in te krijgen. Met een punttang schraap ik het zwarte laagje er af en wordt ie mooi messingkleurig, dus daar ben ik maar niet te lang mee doorgegaan. Er zal wel 18 jaar stof en vuil in zitten, even inspuiten met kruipolie en morgen nog eens kijken.
Tunahan, weet je zeker dat de sensor gedraaid moet worden? Ik heb eens in het gat gekeken en ik kan niet zien dat je ergens een pijpsleutel ofzo op kan zetten en de sensor had ook geen beschadigingen van de montage. Als het toch draaien is: is het schroefdraad of een bajonet?
Erik
19 jaar
Update:
Van het weekend eens onder de auto gekropen, het zit anders in elkaar bij mijn auto. Aan de binnenkant van de bumper zit een rubber blok dat je eerst moet verwijderen. Als je dat hebt gedaan, komt onder lagen aangekoekt stof en zand de sensor tevoorschijn. Die zit ook weer met een schroef in de bumper vast. Vermoedelijk is het een parker met een kruiskop, maar helaas is ie helemaal verroest dus ik zal hem moeten uitboren.
De sensor zit niet met een plug vast, dus ik zal de sensor inclusief de kabel moeten vervangen. Er zit wel een stekker onder de zekeringkast, daar kom je bij door de schroef die het rek met de zekeringen vasthoud los te draaien en het rek uit de kast te tillen (wel even de accu losnemen).
Met de 3.3 en 4.7 kOhm weerstanden op die stekker geeft het display 14.5 of 23 C aan, dus het goede nieuws is dat het dashboard niet uit elkaar hoeft en dat ik alleen een nieuwe sensor nodig heb.
Erik
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar