auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz C-Klasse: C220D GAAT IN NOODLOOP (EDC)

Bouwjaar: 1995

Hoe het begon :
* Een diesel lek.
Stap 1 : Reinigen met doek van de ruimte rond de inspuitpomp + motorsteun + ...
Stap 2 : Testritje gemaakt om lekkage te kunnen detecteren. Toen ik na het ritje de motor wou stilleggen, bleef die gewoon verderdraaien voor +/- 4 seconden. De volgende start verliep moeilijk. (leek of alle diesel was opgebruikt door het na-draaien van de motor). EDC lampje brandt nog niet.
Stap 3 : Lek gevonden. Het bleken de dichtingen van de magneetventielen (2 stuks) bovenop de inspuitpomp te zijn. Deze liggen uiteraard niet zo standaard in elke woning te grijpen op een zondag. Geen probleem : Uithalen, reinigen, zacht insmeren en moteren. Lek gedicht.
Stap 4 : Motor gestart + testritje... EDC lampje brandt + verminderd vermogen waar te nemen. Motor draait nog altijd na voor 4 seconden. Start echter wel voortreffelijk. Rijdt ook uitstekend ! (behalve lager veermogen)

Enkele vraagjes :
1. Waarvoor dienen de 2 magneetventielen bovenop de inspuitpomp
2. Kunnen deze een reden zijn om door te draaien zonder sleutel
3. Het doordraaien gebeurde nog bij vóór het openen van de ventielen, bij het opkuisen van de motor. Kan ik hier iets hebben geraakt waardoor de motor blijft doordraaien ?
4. Heeft iemand een gedetailleerdere tekening, beschrijving, schema van de înspuitpomp... (vooral de functies van de verschillende magneetventielen)
5. Iemand een idee ?


Bedankt voor de hulp.


Christian.

Geplaatst door

Christian1698 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als lk het goed heb zit er opdepomp een soort klein schokbrekertje. die duwt de brandstof toevoer dicht. vervangen

mart-vervoort 0
badge

18 jaar

Ben er ondertussen achtergekomen dat de Delphi (Lucas) EPIC pomp is uitgerust met 4 magneetventielen.
1. Debiet +
2. Debiet -
3. Avance
4. Stop (om de motor te stoppen ?)

De vraag is nu, welk ventiel zit waar. Bovenop de pomp zitten 2 ventielen als paar bijeen.
Achteraan de pomp nog eens 2. Totaal 4 dus. Welk ventiel zit waar ?
Heeft iemand toevallig een schema/tekening/handleiding of andere informatie over deze pomp ?
Zou zeer handig zijn om de juiste denkrichting te zoeken.
Mij lijkt het weinig waarschijnlijk dat de pomp zelf stuk is, Gezien de wagen nog steeds zeer mooi start/rijdt/optrekt. Is blijkbaar enkel in toerental beperkt door EDC.


Bedankt.


Christian Lebegge

Christian1698 0

18 jaar

Heb ondertussen mogelijke oorzaak gevonden.
Magneetventiel voor het stoppen verschilt van de andere drie. De andere drie zijn regelventielen terwijl het stopventiel een on/off is. Ook de spoelen van de ventielen zijn verschillend.
Stopventiel meet 5 Ohm (duidt op hoger vermogen) terwijl de andere 33 Ohm weerstand meten.
De plunjer van het stop-electroventiel toont tekenen van grippage in het spoelhuis. Ook de rubber zitting die de diesel naar de verdeler aflsuit om te stoppen, is volledig verhard/versleten. Ook het veertje achter de plunjer was gebroken (voorlopig opgelost met stukje veer van balpen)
Heb nieuwe set besteld. Zien wel.


Christian.

Christian1698 0

18 jaar

Probleem opgelost.
Nieuwe plunjerset gemonteerd. Motor stopt nu onmiddelijk na sleutel omdraaien.
EDC lampje eveneens verdwenen. Volvermogen terug.


Christian.


Christian.

Christian1698 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.