Mercedes-Benz C 200 CDI: cdi w203 start slecht zowel bij koude als warme motor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM611, Motorinhoud (cc): 2148, Vermogen (kw): 85

Hallo probleemverhelpers,

Volgende euvel:

Om de motor aan te laten slaan moet ik de sleutel de laaste weken langer dan normaal omgedraaid houden waarop de auto meestal wel aanslaat en dan ook meteen goed loopt. Maar normaal was het gewoon sleutel kort omdraaien en meteen lopen.
Het vreemde vind ik dat bij warme motor de auto ook slecht start! Lijkt zelf slechter te zijn dan bij koud, maar durf dat niet met 100% zekerheid te stellen. Mogelijk hou ik onbewust bij koudere motot de contactsleutel van nature al iets langer gedraaid.
Vaak slaat auto nu af als ik bij de eerste poging niet meteen lekker lang doorstart. Uiteidnelikm rijden dus, maar ik beul zo de accu en startmotor af en zo kan het niet goed blijven gaan.
Accu is jaar oud en geeft minimaal 12.4 Volt aan en bij lopende motor staat er rond de 14.4V op.
Wie o wie kan mij helpen diagnose te stellen?

Voor de duidelijkheid, als de auto eenmaal loopt is het ook goed. Mooi egaal, geen gehaper of gestotter ofzo. Loopt meteen goed, alleen het starten an sich begint een ramp te worden en blijft mij iets te spannend. Ik hoop niet dat het moment komt dat het ding helemaal niet meer wil.
Oja, de startmotor lijk gewoon, voor zover ik bepalen kan, als vanouds te draaien. Moet alleen wat langer laten doordraaien dus om de motor lopende te krijgen.
Luchtfilter is net nieuw, brandstoffilter zou wel eens vernieuwd mogen worden na ruim 2 jaar en 60.000 km verder, maar als die de probleemveroorzaker zou zijn verwacht ik niet dat nadat de motor aanslaat de motor meteen netjes loopt. Dan zou na het starten ook gedoe moeten zijn. Auto houdt ook op topsnelheden verder niet in.

Groetjes Daniel

Daniel000002

Geplaatst door Daniel000002 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

De krukassensor is nu hoofdverdachte na een lektest van de verstuivers die goed is afgelopen.
Ik weet nu waar die zou moeten zitten, achter de motor rechts onder einde van de rail, enigzins de diepte in, Ik heb net gekeken, je ziet van boven niet eens wat en dat lag niet aan de zaklamp. Ruimte voor een hand is er ook niet.
Wie weet meer over locatie krukassensor? En hoe te vervangen? Van onder? Is het zelf überhaupt te doen of beter garage?

willy9 (0) PRO, 7 jaar geleden

O-ringen op mazout leidingen vervangen ,ingevolgen ouderdom hard ,daardoor komt er lucht bij met gevolg slecht starten (aanslaan) kan zowel koud als warm motor , krukas sensor is hier geen verdachte . vervang nu ook terwijl de mazoutfilter normaal alle 40dkm en opgelost
suc6

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

O-ringen en leidingen allen anderhalf jaar terug vervangen. Toen koude startproblemen doordat na uren stilstand er vlakbij de pomp lucht in leiding kwam.
Ik zie nu na het aanslaan geen luchtbellen door de leidingen schieten. Denk dat er geen lucht getrokken wordt door lekke koppelingen. Kan het zijn dat door een kapot ventiel bij pomp of brandstoffilter diesel terugloopt en de raildruk te laag wordt? Maar waarom.dan geen probleem bij koude start na uren stilstand?
Oké, misschien omdat de computer voor koude start sowieso meer raildruk bouwt en veel rijker mengsel in de cilinderruimte spuit...

Sensor voor krukas had ik al besteld. Kost nagenoeg niets en wordt erg vaak genoemd op vooral mercedes fora. Helaas geen DHZ-klus bij dit model auto. Van boven noch van onderen fatsoenlijk bij te komen. Torx 8 met lang verlengstuk gaat net niet door een vervelende hoek. Stekker is met de hand ook niet te verwijderen... Ik hoop dat een garage het wel lukt.
Hopelijk kan ik gauw melden waardoor het probleem is opgelost. Of meldt zich nog iemand met goede raad:-)

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

hallo Daniel

ik heb ook zo iets dacht dat het de accu was ? ga maandag de massa kabel bij de startmotor controleren ,soms heb ik er geen last van ,kan ook de start motor zijn volgens de garage

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

ps. motor draait ook dan langzaam

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Bij de startmotor zit geen massakabel...de startmotor is op het motorblok gemonteerd en krijgt daar z`n massa van.

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

oké ik zit met een probleem met starten van me auto motor slaat langzaam aan ,dacht zelf me accu zit er al 5 jaar in accu
vervangen stuk gereden maar nog steeds het zelfde ,als ik de auto aan start draait de motor gewoon heel zachtjes ,de ene keer sneller dan de andere
keer accu laat goed bij ! zou de startmotor stuk zijn ,of aarde wie kan me helpen auto heeft 350000 gereden ,woon in nieuw vennep

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

nu heb ik hem wel 10 keer gestart en doet hij het goed soms draait de motor heel zachtjes rond
heb hem nu even niet op slot gezet even kijken

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Rij anders even bij de Mercedes dealer langs en laat een monteur even luisteren...

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

hallo heb hem nu 20 keer gestart niets aan de hand ,start goed ,denk ga even een stukje rijden 6 km komt thuis zet de auto uit
start hem opnieuw en weer start hij langzaam denk als je toeren maakt dat hij ontlaad of zoiets ,

bij Mercedes moet je tegenwoordig een afspraak maken ,zal even hier bij een garage langs rijden ,
was hier al bij de garage geweest en op hun advies een accu gekocht maar dat was voor niets !

willy9 (0) PRO, 7 jaar geleden

de raildruk met star diagnose bekijken bij starten dat deze hoog genoeg is en de terugloop van de injecteurs zowel warm als koud nazien of dit niet te veel verschilt

willy9 (0) PRO, 7 jaar geleden

robbie1962 @

nazien --massakabel onderaan versnellingsbak en chassis goed is -- u kan een massakabel van batterij min naar motor en zien of het dan beter is ---- hoeveel volt meet u op de batterij als het probleem zich voordoet--de batterij moet min 74Ah 680En -----zijn lading alternator amp nazien

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

Bij mij sluit ik de startmotor uit omdat bij wsrme motor de auto wel start als ik meteen weer start. Na 1 minuut gaat aanslaan al moeizamer, na 5 minuten moet ik 10 pogingen doen om de motor aan de praat te krijgen. Pas bij volledig afgekoelde motor start de auto weer.

Robbie, jij moet eens kijken of je contactslot niet gammel is.
Ooit heb ik die hele handel vervangen. Begon met smdan wel en dan.niet starten weken later niks meer. Bleek contactslot te zijn. Sleutel met zware sleutelbos eraan was boosdoender.
Brandstoffilter nu hier. Morgen eens installeren.

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

bedankt voor het advies, allemaal ga maandag verder eerst de massakabel van batterij min naar motor controleren
de jongen van de garage had met de multimeter de spanning gemeten van de accu lichten aan alles aan zag dat de spanning van de accu terug liep zodoende [niet veel] nieuwe accu gekocht ,net weer gestart start ,gisteren avond voor het laats 11,00 uur
start nu redelijk tot goed ,maar als ik weer een paar kilometers gereden heb start hij weer slecht ?

ga alles nalopen morgen ,bedankt voor het advies hou jullie op de hoogte ,als er nog meer tips zijn hoor ik het graag

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

ps.de type auto van mijn is een c klasse w 203 cdi combi van 2003 met 350000 op de teller

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

ps willy9 als de --de batterij moet min 74Ah 680En als dat niet goed ?

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

350.000. Net warm gelopen dus.

Maar jouw startmotor draait dus vaak goed en soms wat slapjes waardoor de motor niet (meteen) aanslaat?
En alleen bij warme motor? Of ook bij totaal afgekoelde?
Hoe heter mijn auto gereden des te moeilijker slaat deze aan. Herken jij dat?

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

ja precies vaak goed en soms wat slapjes maar slaat altijd wel aan ,maar als ik wat gereden heb meestal slapjes maar ook wel bij een koude motor net of de accu dan wat leeg is ,maar dat is niet zo ,ja lijkt me ook bij heter motor slapjes aanslaan maar als ik
4/5 keer gestart heb doet hij het weer goed ,heb nog niet echt veel km gereden sinds het probleem ongeveer 6/8 km

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

gisteren wel 20 keer gestart deed het goed tot ik ging rijden 6 km zet de auto neer doe de motor uit start opnieuw weer slapjes starten net of ik ga rijden dat er stroom weg gaat ,ben bang als ik ver moet rijden dat ik helemaal geen stroom meer heb ?

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

Na 20x starten wel even verder rijden. Dan laadt je accu weer op.
Geen idee wat het bij jou kan zijn. Hopelijk weten de profi's je verder te helpen. Beschrijf je symptomen duidelijk, dan kom je verder.
Ik heb net nieuwe filter geïnstalleerd.
Of dat het oplost weten we straks, maar was sowieso de hoogste tijd.

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

oké morgen even op de brug nazien --massakabel onderaan versnellingsbak en chassis goed is
hou je op de hoogte

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

Dieselfilter was het niet. Toch geen 8 of 10/pogingen meer nodig. 3x starten en hij sloeg met nog warme motor weer aan. Ook daarna nog eens gestopt bij een winkel. De auto starte toen ook bij poging 3.
Opgelost dus niet, maar lijkt me een teken dat de brandstoffilter echt dringend aan vervanging nodig was. De symptomen zijn al minder.
Hopelijk kan morgen iemand die krukassensor monteren. Ik hoop dat het dat dan was en anders kan ik niets anders meer bedenken dan brandstofpomp of hogedrukpomp...

Ik ga maar een rondje fietsen. Zon schijnt nog volop en 26°.

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

klote is dat he ,heb alles al na geplozen op internet misschien vacuüm slang lek ergens ,of toch iets van startmotor massa !
heb al aardig wat Mercedese gehad heb dit nog nooit bij de hand gehad ,ben benieuw hoe het met die van mij afloopt
hou je op de hoogte

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

hallo allemaal startmotor vervangen ,auto is weer 100% goed 70 euro startmotor 50 euro plaatsen probleem opgelost
bedankt voor het meedenken

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

Daniel misschien is het bij jou ook je startmotor

Daniel000002 (0), 7 jaar geleden

Hallo Robbie,

Nieuwe krukassensor geplaatst en omdat ALLES los moest om erbij te komen is mij geadviseerd meteen de uitgebouwde startmotor te laten reviseren.
Start nu meteen. Koud fractie sneller dan voorheen, met hete motor nu meteen bij een keer draaien zonder gezeur.
Ik kom er nu niet zeker weten achter of het startmotor was of sensor. De monteur, die een erg goede is, zei 99% zeker weten die sensor. Ook niks aparts bij een Mercedes C klasse uit 2001 met 325.000 km.
Wanneer kreeg ik klachten? Ik moest naar de APK en deed het in mijn broek voor de roetmeting die de voorgaande keer op het randje was. Ik flink doorblazen op de Autobahn. Goed doortrekken en in de 4de versnelling een stuk 140 gereden. Sindsdien begonnen ook de startproblemen die met de dag iets erger werden.
Mijn advies is bij warme startproblemen een lektest van de verstuivers uit te voeren (aquariumslangen en duct tape en net zo veel flesjes/maatbekertjes als cylinders) Sensors kosten nagenoeg niks. Die kun je eventueel zonder veel na te denken vervangen onder mom van baat het niet, schaadt het niet. Helaas kan de krukassensor zo ver en onmogelijk weggestopt zitten dat je het moet uitbesteden. Brandstoffilter vervangen hielp bij mij niet maar als je die er al 2 jaar in hebt zitten of ruim 40.000 km meer hebt verreden gewoon vervangen. Koste me een tientje en een half uur werk.
Daarna zou ik pas naar startmotor of brandstofpomp (laten) kijken en eventueel hogedrukpomp.
Ik heb op internet verhalen gelezen waar garages begonnen met 4 nieuwe verstuivers, een nieuwe HD pomp en startmotor en dat het probleem dan nog niet opgelost was... mogelijk schaamte dat die mensen niet de oplossing melden als het een 15 euro sensor bleek te zijn? Of kopen die mensen gewoon een nieuwe auto??
Anyway, deze en Robbie's auto rijden weer en de oplossingen zijn teruggekoppeld.
Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren. Tot het volgende probleem (niet te gauw graag!)

Daniel
Oja; vandaag was de schade 205 euro waarvan €75 sleutelwerk. De sensor van € 12 had ik al eerder gekocht.

robbie1962 (0), 7 jaar geleden

oké bedankt voor je bericht

met vriendelijke groet
rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.