Dag mensen,
Ik wou gister de distributieketting spannen van mijn mercedes,
nou was de vraag of je daar speciaal gereedschap voor moet hebben.
Aan de zijkant zit een beschermmoer en daarachter een of ander ding met 2 kleine gaatjes.
Moet ik die los maken of verder aandraaien?
PS in mijn vraagbaak staat een gewone bout afgebeeld maar die kan ik niet vinden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij kun je die helemaal niet naspannen. Die ketting wordt hydrolisch gespannen. Als de ketting toch lawaai maakt, is dat een teken dat deze te lang is geworden door slijtage en vervangen moet worden. Een bekend verschijnsel bij MB.
Kan op 2 manieren: de motor slopen of de ketting doorhalen en de nieuwe aan de oude haken en dan rondtrekken. Nadien weer klinken of met een losse schakel verbinden. Vereist wel de nodige voorzichtigheid en kunde.
Succes.
spanner wordt dmv olie druk gespannen, ook je glijschoen kan versleten zijn, of je spanner is kaduuk.
Die zijn makkelijk te controleren, ander is inderdaad je ketting versleten, er zijn reparatiekettingen voor.
principe is hetzelfde als een fietsketting
15 jaar
Distributie is niet te spannen. Is hydrolisch. Werkt op de oliedruk van de motor. Wat heel vaak voorkomt is dat de koppakking lekt vanuit de compressie naar het olie kanaal en dan komt er lucht in het oliekanaal. Spanner werkt niet meer en klepstoters gaan klepperen.
15 jaar
[quote=wqjk45]Wat heel vaak voorkomt is dat de koppakking lekt vanuit de compressie naar het olie kanaal en dan komt er lucht in het oliekanaal. Spanner werkt niet meer en klepstoters gaan klepperen.[/quote]
Dat is bij de modernere motoren bv. 601 602 603 deze heeft daar geen last van heeft ook nog geen hydraulische stoters.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar