Ik heb sinds enkele maanden een Mercedes 250D (w124). Bij het proefrijden was er gedreun in de auto bij lage toerentallen. Dat zouden de motorsteunen zijn. Daarop de auto gekocht echter de motorsteunen waren niet de oplossing. Achterste subframe gecontroleerd en de voorste steunen van het achterste subframe bleken versleten te zijn. Die zijn ook vervangen. Gedreun niet weg. Later bleek het subframe niet zo vast te zitten aan de carrosserie. Laswerk was nodig en is uitgevoerd. Geen verbetering gedreun. Daarna bleek de rubber ophanging van het tussenlager kapot te zijn. Dat is vervangen inclusief de hardy schijf aan de versnellingsbakzijde. Iets minder gedreun maar in mijn belevering nog veel te veel. Dat gedreun is alleen bij lage toerentallen en met name in de eerste 4 versnellingen. In de 3e versnelling moet ik tot 65 doortrekken om zonder gedreun in de 4e versnelling te schakelen. Zestig km in de 4 e is onmogelijk dan dreunt het vooral vanuit de achterkant van de carrosserie. Er zijn al vele oplossingen aangedragen zoals koppeling of versnellingsbak of differentieel vervangen. Ik heb ook in een identieke auto van een bekende gereden en daar is slechts een lichte en acceptabele dreun te horen.
Een ander (kleiner) probleem is een af en toe tikkend geluid uit het motorblok. Vermoedelijk een hydraulische klepstoter?
Wie o wie heeft een oplossing?
mvg jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt 1 van de eerste serie 250d (met de kleine bagetten op de deur). Deze hadden geen 2-massavliegwiel en hadden bij rijden met laag toerental bijna allemaal een storend gedreun . Bij steeds hoog in de toeren rijden was dit niet .De ene heeft het meer dan de andere , maar 100 procent wegkrijgen vergeet het maar. Ik ga er wel vanuit dat alles in orde is van rubbers e.d.wat blijkbaar bij je aankoop niet het geval was .
Koop ook originele stukken want als je van die namaak van www.taxiteile.de zal je zeker blijven dreunen .Heb je geen garantie ? Of heb je particulier gekocht ? suc6
bedankt jurgen voor je snelle reactie
het klinkt alsof de cardan tegen het subframe aankomt bij lagere toerentallen.het is meer een trilling /resonantie .het geluid komt dan ook van achteren. als ik de koppeling dan intrap is het geluid meteen verdwenen. wat ik niet in mijn verhaal heb verteld, is dat de twee ophangrubbers van de cardan ook al waren vervangen. die hadden ook hun beste tijd gehad.....hebben verder alle rubbers gecontroleerd en goed bevonden,maar heb wel het idee dat het in de aandrijving zit.
kun je me vertellen of de geluiden horen bij het vliegwielprobleem,en kan ik deze vervangen voor een 2-massa vliegwiel? en vanaf welke bouwjaren worden deze gebruikt?
de auto bij een handelaar gekocht dus garantie ho maar......
mvg jan
14 jaar
Jan.
je schrijft in je verhaal dat het dreunen weggaat als je de koppeling intrapt, dus als de spanning in de aandrijflijn weg is, je hebt het niet over de km stand.
misschien is er een kruisstuk van de aandrijfas defect dus tussen differentieel en wiel als er een kogel kapot is zal de as tijdens belasten uit de hartlijn gaan en knoepen. het beste is de wagen op de brug zetten achteras omhoog, en de wagen in de juiste versnelling zetten en laten draaien en met een stetoscoop luisteren waar het niet goed zit ook kan je gelijk zien waar iets te veel trilt.
succes Marcel.
marcel
bedankt voor je reactie,maar kan me niet voorstellen dat het geluid van een aandrijfas afkomstig is.
als er onbalans in de aandrijfas zou zitten,zou de resonantie bij hogere snelheden nog erger zijn en dat is niet het geval. bij 65km/h in zn vier loopt ie als een trein en zijn de resonanties verdwenen.
hij resoneert alleen in de derde en vierde versnelling bij lage toeren. de opmerking van frans dat het de koppeling zou zijn ben ik ook niet zo zeker van omdat ik geen resonantie in de eerste en tweede versnelling heb bij lage toerentallen............
graag een reactie op mijn verhaal.
mvg jan
14 jaar
hallo
Ik heb hierboven niet gemeld dat het aan de koppeling ligt , maar aan het feit dat je GEEN 2 massavliegwiel hebt .
Het kan ook zijn dat de kruiskoppeling van de kardanas versleten is of droog gedraait is ofdat het schuifstuk speling heeft en volledig droog is,dit kan losgenomen worden en iets bijgesteld met die grote moer,hoeveel km heeft deze wagen?
14 jaar
(twijfel of dit bij dit type ook is)als je achterop je diff kijkt zie je 2 rubbers te zitten deze willen graag verslijten
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar