Hallo,
IK heb hier een Mercedes-Benz E220 CDI E211 staan met het volgende probleem. De motor ging niet meer rond (accu leeg) dus de auto een start hulp gegeven. Vervolgens de laadspanning gemeten en deze was 12.30Volt. Dat lijkt mij dus te weinig dus dynamo defect. Echter voordat ik een nieuwe dynamo wil plaatsen even dit. Als ik de auto start en direct op de volt meter kijk zie ik de spanning vlak (paar seconde) na de start oplopen tot een nette 14 volt. Ook zie je de binnen verlichting enz feller oplichten. Een paar seconde later zakt de spanning weer naar 12V. De dynamo lijkt dus even te werken. Wat kan hier voor een verklaring zijn? Zijn er bij deze auto nog special procedures nodig of iets dergelijks al je een nieuwe accu monteert? ( zoals bij nieuwe Audi's dat hij in geleerd moet worden oid)?
Alvast bedankt,
Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je na een starthulp met een lege accu zomaar 12,3 V meet is dit best hoog of heb je de accu eerst opgeladen?
De lege was ook tgv een defecte dynamo? Zou best kunnen dat de regelaar defect is.
Meet je met de 14V ook een fors amperage? Het gaat tenslotte om het laadvermogen en niet alleen om de laadspanning.
Alle zekeringen ok? Wat is de spanning op de dynamo plus?
Je weet dat je niet "zomaar" een starthulp kan geven?
Hy marcel bedankt voor je antwoord.
Met starthulp geven bedoel ik dat ik een geladen accu in de auto heb gemonteerd en hem zo heb gestart. De gemeten stroom op de accu was ook ongeveer gelijk met draaiende motor en als de motor uit was. Hoe de accu in eerste instantie leeg was gegaan weet ik niet. De klant heeft gezegd dat deze geen verlichting heeft laten branden oid. Laadstroom zal ik nog gaan meten en de laad stroom/spaning direct op de dynamo.
Ik vond het gewoon raar dat spanning voor een paar seconde goed was en daar na instorten.
Bedankt,
Roy
Laadstroom kan je wel meten, maar daar kan je niet echt vanuit gaan. Die is namelijk ook afhankelijk van factoren die je niet ff snel kan meten of controleren. Heb je geen verdere foutmeldingen op het display in de auto of tijdens uitlezen? Wat is de spanning op de accu bij het inschakelen van grote verbruikers zoals grootlicht, aanjager op hoogste stand e.d.?
Hy jarno,
Dat ben ik vergeten te vermelden. Als je de aanjager op de hoogste stand zet blaast deze niet hard ook geeft de auto een fout met het ESP systeem. Deze zullen dan waarschijnlijk worden uitgeschakeld worden als de boordspanning te laag word?
Roy
Bij een te lage boordspanning kunnen idd verbruikers uitgeschakeld worden. Krijg je ook een melding op het display mbt het bijladen / boordspanning? Is de auto ook al eens uitgelezen? Deze auto's hebben namelijk ook een batterijstuurapparaat die vaak kapot gingen.
Hy,
De auto geeft idd een melding dat er iets is met de boordspanning.
Als ik tijd heb ga ik de auto morgen uitlezen.
Ik laat het dan even weten.
Mvg Roy
Hy,
Vandaag de auto uit gelezen. Deze gaf geen fouten aan in het accu management systeem (behalve dat er verschillende functies uit geschakeld zijn I.V.M le lagen spanning. Ook heb ik de laadstroom uit kunnen lezen. Deze gaf -19.00 Ampère aan (ongeveer). Ik denk dat ik hier wel uit kan concluderen dat de dynamo stuk is?
Roy
hallo,ikheb ook zelfde probleem gehad,ik heb die dinamo weer vernieuwd,maar dinamo moet orgenel zijn.ander geeft altijd laad stroom. probleem.
mvg abdullah
13 jaar
is het een watergekoelde vervangen --bij een gewone
De dynamo is vervangen voor een nieuwe en het probleem is opgelost!
Bedankt voor de hulp.
Roy
bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar