Mercedes-Benz c 220D: Epc-lampje gaat branden

Bouwjaar: 1997

Klant komt vanmorgen met de auto langs want hij trekt niet meer en het EPC lampje brandde toen.Ik start de auto en natuurlijk geen EPC lampje dat brandt en ook loopt de auto als een zonnetje.Vanmiddag komt hij weer langs en meld dat het de hele dag is goedgegaan, maar dat het lampje weer brandt en de auto weer niet trekt.Epc geeft aan een fout in het inspuitsysteem.Maandag maar eens uitlezen, maar wellicht zijn er jongens die een idee hebben wat het probleem zou kunnen zijn.Moet erbij zeggen dat de klant 80 jaar is en altijd rustig rijdt met veel relatief korte stukjes.

sambijman

Geplaatst door sambijman (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

izzi (0) PRO, 19 jaar geleden

inspuitpomp defect ,je moet ook eerst eens kijken naar de plastieken brandstofleidingen of deze geen lucht trekken ,is te zien of er belletjes in de leidingen komen .maar waarschijnlijk is het de pomp .vrij kostelijke zaak eigenlijk.
veel succes

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt MB* voor je opinie.Maar de pomp stuk met maar 70.000 km op de teller?Of ligt de oorzaak dan toch in de korte stukjes met lage snelheden?Wordt morgen verder onderzocht en je hoort ervan.

izzi (0) PRO, 19 jaar geleden

de km speelt geen rol bij deze pompen .komt zeer vaak voor bij deze motoren .je kan hem ook eerst laten uitlezen bij de dealer dan weet je welke fouten er in zitten .

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

Zelf uitlezen geeft storing P 1228.Tester geeft daarbij aan "storing stopklep".De pomp is een elektronische en dealer heeft helaas pas donderdag tijd.Na wissen van de storingskode komt deze eerst niet meer terug, maar zal na een paar ritten wel weer verschijnen vrees ik.Wellicht zegt de kode jou iets MB*?

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Sam, bij deze storing kun je met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' stellen dat het de pomp is. De kwaliteit van deze pomp is van een dergelijk niveau dat je invloeden van buiten, waardoor hij defect zou zijn geraakt, uit kunt sluiten. De dealer kan zeker je probleem oplossen, maar wat voor prijskaartje hangt daaraan? Winkel eens rond is mijn advies. De pomp op een C220 is van Delphi, (vroeger Lucas-CAV) dus een Delphi vertegenwoordiger (zoals wij) kan dat klusje prima klaren...voor een kleiner prijskaartje...

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Sander blijft zo'n nieuwe pomp wel heel (gemodificeerd) of blijft het een gok hoe lang deze het blijft doen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja, als je de pomp vervangt voor een revisie-exemplaar of een nieuwe, zou die heel moeten blijven.... Maar je kunt het treffen dat het vervangingsexemplaar ook vroegtijdig kuren vertoont. Maar dan ben je zeker niet de eerste die dat meemaakt.

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt Sander voor je aanbod.Maar deze klant is altijd bij de dealer in onderhoud geweest en op zijn verzoek hebben we daar dus een afspraak gemaakt.Inderdaad was de conclusie van jullie juist van een defecte brandstofpomp.

koenvd (0), 19 jaar geleden

we hebben een mercedes 290td van '96. sinds het begin (30.000 km, maar waarschijnlijk meer...2e hands) hadden we juist hetzelfde probleem, met dezelfde foutcode.
nu 210.000 km later nog steeds. soms een week of 2 alles ok, soms een paar dagen tot een maand vermogenverlies. aangezien we met deze wagen geen snelweg doen geen probleem eigenlijk.
mag ik dus hetzelfde afleiden: een defecte inspuitpomp ? met deze km stand (247.000) waarschijnlijk de moeite niet meer om te laten herstellen ?

arnold690 (0) PRO, 19 jaar geleden

De 290 heeft er veel minder last van,zou de uitlaat[kat]eens doorspoelen

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het is een heel ander inspuitsysteem. Deze is van Bosch als het goed is. Met die foutcode vind ik het niet zo logisch om de kat door te spoelen. Jij (of wij) zullen eens moeten onderzoeken of de stopzetter functioneel is, en daarna passende (voorzorgs-)maatregelen nemen.

koenvd (0), 19 jaar geleden

kijk, en die stopzetter krijgt die soms signalen van het alarm (niet origineel) ? want in't begin, toen het alarm afging (door onze schuld wel), kregen we erna de epc code

Siem Bijman (160) PRO, 19 jaar geleden

Beste Koen, je moet als particulier zelf een nieuw onderwerp starten !!! En niet doorgaan op een bestaand topic.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan moet je kijken of de onderbreker op de stopklep zit, als dat zo is, moet je die onderbreking eerst maar eens ongedaan maken! Bij het alarm inbouwen bij een EDC systeem is de stopzetter onderbreken een zeer slechte keus.

koenvd (0), 19 jaar geleden

sorry siem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.