Mercedes-Benz Vito 1998: (Foto) Dringend hulp gevr. ivm aansluiten dynamo/alternator vito

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2300td 110D

Dringend hulp gevraagd ivm het aansluiten van een dynamo/alternator van een Merc. Vito 110D

ik heb het motorblok omgelegd van de ene vito naar een andere, alles werkt behalve de accu laad niet meer bij...
het motorblok heeft altijd goed gewerkt en heeft niet stil gelegen dus het zou straf zijn dat de alternator ineens stuk zou zijn.
ik wou daarom de koolstofborsteltjes eens wisselen maar zie plots dat er op één fiche geen kabeltje zit. ik ben er zo goed als zeker van dat ik bij het demonteren van de blok uit de wagen maar 2 kabels heb losgemaakt maar nu vraag ik mij dus af of er toch geen fiche gezeten heeft op het 3de aansluitpunt? zie foto

alvast bedankt!

yvesw1

Geplaatst door yvesw1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij is dat een optionele aansluiting voor een toerenteller. Vaak aangeduid met een "W" .

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

thx!

joma124 (0) PRO, 12 jaar geleden

hier zit normaal niets op aan gesloten

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

ik heb de koolstofborsteltjes vervangen maar laad nog steeds niks bij...

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Yves, waarom plaats je dan de originele dynamo niet terug ?? Die werkte tenslotte wel.

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

het is de originele die er op zit..
ik heb een ongeval gehad met mijn 110d dus heb ik een 108d met motorschade gekocht
daar heb ik de blok uitgehaald en de blok uit mijn schade 110d ingebouwd in de 108d
het enige verschil is dat deze een turbodiesel is en de 108d een gewone 2300diesel
de dynamo heb ik gewoon op de blok laten zitten van de 110d... ofwel scheeld er iets met de kabelboom van de 108d waar de blok nu in ligt ofwel is de dynamo echt stuk gegaan wat ik sterk betwijfel. Ik kan de andere wel even erop schroeven maar het probleem bij vito is dat je er niet bij kunt, de dynamo zit helemaal achter het spatbord in.

iemand een idee waar de kabelboom ergens uitkomt bij de accu? zodat ik een eventuele onderbreking van de kabel kan meten of iemand een ander idee want snap er niks meer van

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

ah en omdat de originele dynamo niet werkte heb ik enkel de koolstofborsteltjes verwisseld maar ook dit maakte niks uit...

joma124 (0) PRO, 12 jaar geleden

volgens mij gaat de + van de dynamo via de startmotor naar de accu.
is deze verbinding goed miss een kabel vergeten??

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

een kabel vergeten denk ik niet maar zou natuurlijk altijd kunnen
ik vond het ook al vreemd dat ik de gloeimodule moest omwisselen omdat de gloeibougies niet wilden voorgloeien met de module in de 108D.
nogthans staat er juist dezelfde nummer op als op die van uit mijn 110D??
en de 108D heeft nog gedraaid net voor deze blok eruit gehaald werd en deze gloeide wel mooi voor...
de enige reden waarom ik de blokken heb verwisselt was omdat de 108D een lekke koppakking had en omdat de 110D een turbodiesel was waar op zich niks aan was...

zou de kabelboom dan misschien verschillend zijn tussen een 108D en een 110D?
zou me toch zeer straf lijken, het zijn identieke simpele dieselblokken zonder computer, de ene met turbo, de andere niet

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

@yvesw1:

Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoordt direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

heb net de kabels gevolgd en één ervan gaat naar de gloeimodule die ik heb moeten wisselen...zou het probleem misschien daar kunnen zitten dan?

en @ mod: ok ik zal er op letten

joma124 (0) PRO, 12 jaar geleden

volgens mij is de + van het gloeirelais apart afgezekerd en komt dus niet van de dynamo of startmotor af

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

heb het nog eens nagegaan en zou goed moeten zitten maar toch blijf ik maar 11.5V meten bij een draaende motor...
ik snap er niks meer van?

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1
gr

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

dat was inderdaad ook mijn volgende stap...
ik kan met de vito tot aan de gagarist rijden denk ik? of moet de alternator gedemonteerd zijn hiervoor

joma124 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou je dynamo demonteren en los laten testen

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1.

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1
gr

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

op de kleine aan sluiting moet ook een draadje zitten waar jij de ???? bij hebt staan dit is nl een + die via het contr lampje loopt zo komt er nl spanning op je veld anders zou hij nooit goed stroom opwekken
gr andre

joma124 (0) PRO, 12 jaar geleden

en is het probleem al opgelost????

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

neen, heb met even weg te gaan tussen het sleutelen door, spijtig genoeg een zwaar ongeval met de motor gehad waardoor ik mijn beide polsen over heb met platen erin... dus sleutelen kan ik even niet maar toevallig komt mijn vader vanavond helpen zodat hij klaar is als ik over enkele weken terug kan auto rijden...

Hij wilde voor te beginnen het asje van de losse dynamo (waar de riem loopt) hier in de draaibank laten draaien en meten of de dynamo dan ergens stroom opwekt...zou dit gaan? of moet er zowieso eerst iets aangesloten zijn op de dynamo?

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

lees net ratdraaier zijn reactie... klopt dit? want bovenaan de topic zeiden ze dat op deze fishe niets aangesloten moest?

als hier dan toch iets op moet dan gaat deze kabel appart bijgelegd moeten worden vrees ik, want er is geen kabel meer te zien aan de blok.
waar moet deze dan op aangesloten worden als ik deze appart zou moeten bijleggen?

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1

yvesw1 (0), 12 jaar geleden

ok, in dat geval ben ik er zo goed als zeker van dat alles correct is aangesloten, het probleem is dat ik met mijn gebroken polsen zelf niets meer kan doen, dus moet wachten tot mijn vader mij savonds na zijn werk 2 uurtjes kan komen helpen :)
we gaan de koolstofborsteltjes nog eens bekijken, en eventuele kabelbreuk proberen te meten en als dat geen resultaat geeft, de alternator er onderuit en laten doormeten bij een alternatordienst...

ik denk ook net, onder aan de blok zit een dikke platte massa kabel van de blok naar het chassis, ik weet dat deze toen ook niks meer waard was (helemaal uitgerafelt langs de zijkanten) dus bij het switchen van de blok heb ik deze maar vervangen in 2x 380V phase kabels die ik aan elkaar heb gemaakt, deze geven wel massa anders kon ik hem niet starten maar zijn wel altijd een pak dunner dan de orginele massakabel die versleten was... dit kan er normaal toch ook niks mee te maken hebben denk ik hé?


ik laat altijd nog even weten wat het geweest is zo snel als het opgelost is
mijn vader heeft vorig jaar op zijn werk nog een alternator van een vito moeten vervangen, daarom weet ik dat het zoveel werk is, deze zit juist achter de wielkas, hij heeft toen de cardan enzo moeten demonteren om er bij te kunnen, anders had ik hem er al lang onderuit gehaald, dit wil ik daarom dus als laatste optie behouden

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

.

1

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

[quote=yvesw1]lees net ratdraaier zijn reactie... klopt dit? want bovenaan de topic zeiden ze dat op deze fishe niets aangesloten moest?

als hier dan toch iets op moet dan gaat deze kabel appart bijgelegd moeten worden vrees ik, want er is geen kabel meer te zien aan de blok.
waar moet deze dan op aangesloten worden als ik deze appart zou moeten bijleggen?[/quote]
ja sorry deze hoeft idd niet ik zag dat de kleine aansluiting aan voor een grote M8 schroef vandaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.