auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz E-Klasse: Functie afschalt ventiel/noodklep.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: e220 cdi

Beste mensen,

Graag advies voor het volgende:


Al een tijdje rijd ik rond met een EPC storing, hierdoor komt de motor in noodloop en is niet vooruit te branden. Start overigens wel normaal, slaat niet af tijdens rijden enz... Tijdens uitlezen bij de garage komt p1622 naar boven, een probleem dus met de afschalt/stopklep zou je denken. Het gekke is echter, als de stekker van deze 'schakelaar'/stopklep eraf is en je draait het contact uit dan stopt de motor ook? Terwijl ik zou verwachten dat hij, omdat de stekker er naast hangt, de motor toch door zou moeten lopen?!

De vraag is dan ook: wat doet die stop/klep nu precies? Zorgt ie soms ook voor een variabele doorlaat van diesel of is het gewoon dicht en open? Klopt het dat de motor evengoed afslaat als de stekker van deze klep eruit is?

Kan ik deze klep evt doormeten? En de stekker van deze klep, staat daar, als het contact aan staat, soms 12v op?

Tevens heb ik al veel topics gelezen over noodloop, hoge druk-pompen etc.. Wat betreft het laatste, aan de linkerkant (kant van de stopklep), zit een plastic pijpje van 6 cm, als ik deze en de stopklep verwijder kan je met een beetje gymnastiek in de pomp kijken. Daar zie je een klepje of plaatje? Moet deze met een schroevendraaier oid in te drukken zijn?

Als laatste: klopt het dat de storing: Electronic Power Control alleen met een warme motor te resetten is?

Mijn dank voor de reacties is bij voorbaat groot,

Met vriendelijke groet,

Edward Ent

Geplaatst door

Rudolf12 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foutcode die jij op je wagen hebt kan enkel gewist worden boven de 80 gr motertemperatuur .
Het probleem zit in je HD pomp , als je aan het zwarte buisje in de hd pomp kijkt zie je een klepje zitten en DIT klepje zal in jou geval vastzitten .
Probeer het los te krijgen , er is een revisiesetje beschikbaar om je pomp te reviseren. suc6

frans49 0
badge

13 jaar

Hoi Frans49,

Ok, dat zou goed kunnen, in december nl heb o-ringetjes vervangen van 1 brandstof leiding aan die kant en het complete plastic pijpje, toen heb ik ook al geprobeerd om dat "klepje" in te drukken, want ik begreep niet zo goed waar die brandstof nou doorheen moest.. Enfin, dat klepje kon ik meen ik, niet echt indrukken, het gekke is, daarna heb ik zeker 1 a 2 weken normaal kunnen rijden, zonder problemen..

Ik tank vaak bij tango, kan het met slechte diesel te maken hebben? En zo'n rivisie-setje, is dat voor een redelijk hanidge sleutelaar te doen? Daarvoor moet vast de pomp er eerst af, is dat slechts alle brandstof-leidingen enz losmaken en de bouten los, of komt daar nog meer bij kijken?

Weer bedankt voor de reactie,

Morgen ga ik de boel losmaken, je hoort nader..

Kan ik met een drevel, oid zachtjes tikken op dat klepje? Inspuiten met kruip-olie ?

Groet,

Edward Ent

Rudolf12 0

13 jaar

Deze pompen van de eerste reeks CDI zijn gevoelig voor brandstof van lage of slechte kwaliteit . Goedkope brandstof tanken kan bij deze type's dus zeer duur worden . Haal de HD pomp eraf ( moet niets afgesteld worden ) en haal de dekseltjes eraf , dan zal je zien wat de oorzaak is van het vastzitten van de klep (roest of vervuiling in de pomp) . Alles moet zeer proper en juist op koppel gemonteerd worden of de brandstof spuit er gewoon uit . suc6

frans49 0
badge

13 jaar

Ik heb hetzelfde probleem met een mercedes met dezelfde motor, code p1622.
Na demontage van de HD pomp constateer ik het volgende. In de ingang van de pomp (waar het 'zwarte buisje' op aansluit), daar zit enkel een segering, die verder niets op zijn plek houdt, geen klep oid, niets. Ik zien enkel twee kleine gaatjes die naar het binneste van de pomp lopen. Zou hier dan een onderdeel missen?
Wie hier meer over weet, bij voorbaat bedankt.

HIM 0
badge

13 jaar

Bij navraag over dit onderwerp bij een gerenomeerd brandstofpompenrevisiebedrijf werd ik eigenlijk gewoon uitgelachen: ' al stop je de diesel met een gieter in de pomp, als die pomp maar aan zijn druk komt' en 'jij zoekt gewoon helemaal verkeerd, heeft er allemaal niets mee te maken'. De missende onderdelen wilde hij ook niet leveren. Ik kon enkel de pomp laten reviseren.
Uiteindelijk een 2de handse pomp bij een sloperij gescoord. Hier hield de segering wel iets van een klepje op zijn plek. Na montage tijdens proefrit geen verandering. Direct daarna contact uit/aan..en, jawel: EPC lampje uit..wtf!

Daarna auto uitgelezen, geen actuele storing meer, P1622 gewist. Wel bleek de uitlaat ook nog verstopt te zijn. Wellicht het gevolg van alle km´s die gemaakt zijn in noodloop. De logica ontbreekt voor mij wel, de wagen heeft ook een hele tijd rondgereden zonder EPC met diezelfde 'foute' brandstofpomp.

Feit is dat de wagen nu rijdt als nooit tevoren, hoeft niet geëxporteerd te worden naar Afrika (http://www.motor-talk.de/forum/epc-leuch...

Conclusie: solch ein scheissfehler, P1622

HIM 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.