Mercedes-Benz Vito: Geluid bij links bocht (2x)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108D

Ik had onlangs last van een steeds erger wordend geluid bij een linkse bocht. An het einde was het zelfs een hard krakend geluid bij elke wielomwentelling.

Uiteindelijk het wiellager vervangen en, ja hoor het geluid was weg...

Nu, na drie weken komt het geluid weer terug, maar dan nog erger dan eerst. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de naafmoer gewoon 'vast' heb gedraaid en niet met een momentsleutel. Ik ging er dus vanuit dat ik hem misshien 'te' vast heb gedraaid, waardoor het nieuwe lagen nu ook stuk is.

Nu blijkt dat je volgens mijn manual de wielnaafmoer met 46kgm vast moet draaien. Volgens mij is dat absurd vast en toen ik vanmiddag op zoek ben geweest naar een nieuwe momentsleutel, werdt dat vermoeden bevestigd, omdat er haast geen momentsleutels zijn onder de €600,- die zo vast kunnen.

Ik heb eigeblijk de volgende vragen:
Klopt het dat de naafmoer met een kracht van 46kgm (460NM) vast moet?
Kan er nog een andere oorzaak zijn behalve het wiellager?

Wie kan mij helpen?

remico

Geplaatst door remico (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jasoma (0), 16 jaar geleden

weet je zeker dat het dezelfde wielkant is , ik kan me indenken dat als je een wiellager vervangd gelijk L+R doen

een aanlopende schokdemper zou ook kunnen wanneer de wielen/banden niet meer origineel zijn

het meest onwaarschijnlijke een stuk metaal oid. in je wiel/ tubles band dat dan als rammelaar gaat fungeren

groeten Har.

remico (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie. Het is echt het geluid van een lager, schurend en krakend met de snelheid van de wielrotatie. Het is zeker weten dezelfde kant. Anders zou het bij een bocht naar rechts beter hoorbaar moeten zijn.

Ik was van plan de lagers L+R te vervangen, maar ik had geen tijd voor L. Gelukkig maar, want ik denk dat ik dit lager nodig ga hebben voor R.

Wat me ook opgevallen is, is dat er bij de lagers een naafmoer zat die niet paste. Ik heb de oude naafmoer weer teruggeplaatst, maar toch vreemd. Ik heb de leverancier gebeld om te vragen of er niet twee type lagers bestonden voor dit model (net als de remblokken) maar dat was niet zo en ik had het goed lager zij hij. Het lager paste verder ook goed en had dezelfe afmetingen als het lager dat eruit kwam.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.