Mercedes-Benz 0: heftruck met motor mercedes 180 aansluiten gloeibougies

Bouwjaar: 1964, Brandstof: Diesel, Motorcode: mercedesblok 180

hallo,
ik heb een oude heftruck van het jaar 1964 met mercedesmotor erin type 180

ik heb de gloeibougies uitgehaald om nieuwe erin te steken,ik heb de nieuwe al maar nu zit ik met een probleem

deze gloeibougies werken, op 0.9volt en daartvoor gebruikt men een, soort spoel
van die spoel loopt er een +draad naar de 1ste gloeibougie dan gebruikt men zulke overbruglatten (of hoe men dat ook kan noemen) naar de volgende verder naar de derde en dan de vierde
maar ik heb op de vierde gloeibougie een massadraad losgeschoefd die op de bougies zat
bij het afschroeven heb ik niet gelet wat er eerst op de schroefdraad zat gemonteerd(de overbruglat, porseleienen tussentstuk, massadraad,moer)
ik weet de volgorde niet meer ervan

dat is nog een oud systeem en heb nog nooit voorgehad dat ik een massadraad tegenkwam bij gloeibouigies

weet iemand in welke volgorde ik die massadraad moet plaatsen op de 4de gloeibougies en de +draad op de eerste bougies
mvg

Provoost

Geplaatst door Provoost (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

4cyl eerst overbruglat dan porselein dan massa en moer--alles staat in serie geschakelt

pulsejetrofiel (0), 14 jaar geleden

de "overbruglatten" zijn weerstanden , de buitenste twee bruggen zitten direct op de boegie, dan het porselein,
dan in het midden een brug, dan op de buitenste uiteinden , de plus, en de massa, dan de moertjes
(aanvulling op nicwil , die het ook bij het juiste eind had)

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Nicwil heeft gelijk en pulsjetrofiel niet.
De spoel die TS noemt is een voorschakelweerstand en de bruggen niet.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Die "spoel" is een zekering van 80 ampere en een reedcontact voor het controle lampje.....en de bruggen zijn weerstandbruggen.

maar dat maakt verder niet uit..het ging om de aansluitvolgorde.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Hans, wat ik me van deze 180D herinner, was deze 'spoel ' een voorschakelweerstand die in het dashbord zat.
Deze werd tijdens het gloeien ook roodheet en werkte zodoende als kontrolelampje.

Provoost (0), 14 jaar geleden

bedankt aan allen om zo spoedig te reageren,
ik heb het zo gedaan zoals hier beschreven en hij start prima nu

mijn oprechte dank

mvg Nico

pulsejetrofiel (0), 14 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Nicwil heeft gelijk en pulsjetrofiel niet.
De spoel die TS noemt is een voorschakelweerstand en de bruggen niet.[/quote]
ik zie niet in wat ik verkeerd gezegd heb...

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Dat van die bruggen.
Ik weet zeker dat dit geen weerstanden zijn.
De totale weerstand wordt gevormd door de serieschakeling van de kontrole-gloeispiraal en de de gloeispiralen in de cilinderkop.

pulsejetrofiel (0), 14 jaar geleden

afgezien van het feit dat gepokt en gemazelde mercedes bedrijven (zoals xxxxx in amsterdam)
toegeven dat het weerstanden zijn, en mede dat ze tijdens het gloeien behoorlijk heet worden
en er waarschijnlijk ook een behoorlijke spanningsval optreed tijdens het gloeien.. kan ik binnenkort wel eens meten voor de aardigheid..
moet ik toegeven dat in geen enkel om636 boek gesproken wordt over een weerstand van de bruggen.
was mij in iedergeval nog niet bekend.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Heeft ook niet zoveel zin om hier een punt van te maken en proberen elkaar vliegen af te vangen.
Het klopt wel, dat ze tamelijk warm kunnen worden doordat ze aan de dunne kant zijn.
Door die warmte-ontwikkeliing zul je ongetwijfeld ook enige spanningsverlies meten.
Maar dat verlies heeft alleen maar nadelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.