Als ik de auto start, dan start hij gewoon, maar als ik de eerste 100 a 200 meter rijd hoor ik een vreemd geluid, lijkt wel een hoog stofzuiger geluid. En als ik dan weg rijd pakt hij de automatische versnelling ook veel later, dus ik blijf die eerste paar honderd meter in een hoge versnelling rijden. Daarna is het probleem weg en hoor ik heel de dag niets meer tot de volgende ochtend als hij weer afgekoeld is, heel vreemd.
Iemand die dit herkend en of het ernstig is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is normaal.
Wat je hoort is de secundaire luchtpomp: in de koudloopfase is je katalysator koud en de motor verbruikt dan veel benzine (direct na het starten). De secundaire lucht ventilator blaast extra lucht van buiten de motor in je uitlaat en samen met het overschot aan benzine warmt dat je katalysator versneld op zodat die snel op de temperatuur komt die nodig is om de uitlaatgassen te kunnen reinigen. Om te zorgen dat die temperatuur snel wordt bereikt zit in de motorcomputer software die direct na een koude start het motortoerental kunstmatig hoog houdt door het doorschakelen naar de hogere versnelling tegen te houden. Dit is zo ontworpen om ook meteen na een koude start aan de huidige milieueisen te kunnen voldoen.
Mijn auto (een C200 Compressor van 2006) doet al zolang ik hem heb exact hetzelfde als wat jij beschrijft.
en ik heb ook een automaat ...
7 maanden
Klopt helemaal...mijn auto ook (E-klasse- automaat)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
7 maanden