👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een 6 cilinder diesel met een tikkende klep stoter.
Die zou ik wel willen vervangen, maar ik kan niet vinden welke het is (volgens mij is het er maar een)
Volgens de vraagbaak moet je, na het warm draaien, proberen de stoters in te drukken, nou ik weet niet of Goliath dat boek heeft geschreven, maar ik kan er geneen indrukken.
Is er iemand die weet hoe je op een goede manier kunt ontdekken welke klepstoter er tikt (lek is)?
Als er 1 tikt moet je ze allemaal vervangen. Je hebt er 1 vervangen en volgende week tikt de volgende. Tikken kan overigens geen kwaad. Ik rijd met mijn 200D al een flinke tijd met 1 tikkende stoter bij koude motor. Na ca. 5 minuten rijden is hij weer stil en bij warme motor stationair hoor je hem ook enigszins. Zolang hij bij warme motor op toeren niet tikt doe ik er niets aan.
Groeten,
Paul
(ps olie verversen wil ook nog wel eens helpen en als je de spanner ook hoort dan is vaak de koppakking lek waardoor de kop te weinig oliedruk krijgt met als resultaat rammelende stoters)
Luister maar eens bij een willekeurige taxistandplaats, vrijwel alle W124 diesels tikken bij stationair toerental. Stoters is een zwak punt, vaak al na 100000 km begint het tikken. Nieuwe stoters zijn overigens niet zo heel erg goedkoop, ca. EUR 20 ex per stuk.
Paul
Het komt ook vaak voor dat de olie kanalen met de jaren vervuilt raken, reinig de motor vanbinnen eens goed met een motorflush, dan is de kans groot dat het tikken van de klepstoter weg is.
Hallo,
Wat is dat: motorflush?
Ik weet dat het niet eenvoudig is om een vloeistof door het blok te schudden, het is zo zwaar(haha) Maar goed, is dat een additief voor je olie ofzo?
21 jaar
Toch van de week de stoters van mijn 200D vervangen, je kent de motor niet meer terug. Geen getik meer bij koude motor en warm loopt hij stationair een stuk rustiger.
8 stoters kosten netto EUR 140 ex.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
Olie verversen was het eerste ja, dat hielp niet. Heb er al een nieuwe distr.b. kettingspanner ingezet, omdat werd verteld dat dat ook wel eens olie druk verminering zou opleveren; hielp dus ook niet echt.
Overigens tikt hij warm net zo als koud, bij meer toeren is het geloof ik wel weg ja...
In ieder geval bedankt voor de reaktie, als er meer gaan tikken dan zal ik ze eens allemaal vervangen.
Rudy.
21 jaar