Beste,
Betreft een W124 E-klasse coupé, 110 KW, motor M111.960, 204.000 km. Staat al +/- 100.000 km op LPG
LPG-installatie: BIGAS SGISN
Ben onlangs met wagen naar garagist geweest omdat hij zeer slecht reed op lpg en nog slechter op benzine. Moet ook al +/- een jaar lang zeker 3 seconden starten als motor warm heeft. koud start hij onmiddellijk.
Bougiekabels en bougies werden vervangen.
Ook druktest uitgevoerd. Op één cilinder (dichtste bij het stuur) was er een drukverlies. Garagist zegt dat hij nu op 3,5 cilinders draait bij wijze van spreken.
volgens garagist zijn de kleppen ingeslagen. De koppakking zou afgehaald moeten worden om te herstellen, maar aangezien dit veel werk is (lees: duur), raadt hij een occasie motor aan.
Momenteel draait de motor lichtjes vierkant in neutraal en rijdt nu goed en zeker boven de 2000rpm.
Wat is jullie advies voor het geval ik zeker nog 5 jaar met deze wagen wil rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvg,
S.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of de kleppen zijn ingeslagen kun je pas goed beoordelen nadat de kop eraf is.
Komt er een tikkend geluid uit de kop?
Ik zou als blok verder fris is een ruilkop monteren ipv het hele blok eruit lepelen, is heel wat sneller en goedkoper gepiept dan de kop vervangen...
Kosten van de kop natuurlijk even buiten beschouwing gelaten.
Laat een lektest uitvoeren om te zien of ie daadwerkelijk bij een van de kleppen lekt !
En compressie
Gaat goed zo christiaan of niet?
Christiaan is een beetje in de war....
Er komt geen tikkend geluid uit de kop.
Motor draait vierkant en in de lage toeren schokt de wagen.
Ik kan de 2 vorige berichten niet goed volgen?
12 jaar
[quote=C.Jonker]Ik zou als blok verder fris is een ruilkop monteren ipv het hele blok eruit lepelen, is heel wat sneller en goedkoper gepiept dan de kop vervangen...[/quote]
Christiaan bedoeld: Ik zou als blok verder fris is een ruilkop monteren ipv het hele blok eruit lepelen, is heel wat sneller en goedkoper gepiept dan [b]het blok[/b] vervangen...
Ik ben niet in de war en ik stel een vraag waar niks vreemd aan is....
Drukverlies wil niet zeggen dat er iets met de kleppen is...net als ingeslagen kleppen bij deze motoren bijna niet van buiten waar zijn te nemen..
Ik zeg een lektest geen compressiemeting !!
En idd geen ruilblok als het alleen de kop betreft, daarom weer die lektest, Dat was natuurlijk een typfoutje... pffff jullie zijn goed wakker.
Ik ben niet in de war maar er word niet gelezen en meteen geantwoord...:) gaan elkaar niet pesten he..ik ben tenslotte ook altijd erg bescheiden ha ha
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Volgens een kenner is het bij deze motor eigenlijk onmogelijk om ingeslagen kleppen te hebben. Zelfs op LPG.
Wat ik nu recent gemerkt heb, is dat ik 100% zeker benzine verbruik als ik op LPG rijd. Dit is mogelijks een kapotte injector?
De wagen geeft mij constant een "verzopen" gevoel. Tenzij ik boven de 4000rpm ga. Dan rijdt hij super.
Het vacuüm membraam is getest, en daar is er geen benzine verlies.
Sedert kort merk ik ook lichte knallen in de uitlaat als ik afrem op de motor.
Misschien dus inderdaad beter een "lektest" uitvoeren (heb eigenlijk geen idee hoe dit praktisch in zijn werk gaat) en eventueel een kapotte injector opsporen?
12 jaar
Niks aan de hand cristiaan , was bedoeld om tekijken of iedereen nog scherp is ,begon al aardig laat teworden.
Gr. Ferrie
Als de auto op gas loopt , heb je dan een mogelijkheid om de brandstoftoevoer/benzine te stoppen, zoja als je een lekkende verstuiver zou hebben gaat de motor anders lopen.
Knallen in de uitlaat kan overbrande brandstof zijn in combinatie met een lekke uitlaat.
Heb inderdaad sedert kort een scheur(tje) in de uitlaat.
Door dat benzineverbruik/-lek is m'n tank bijna leeg. Ben van plan om er nog even mee door te rijden tot de benzine helemaal op is en dan zien we of hij anders draait.
Sedert gisteren is er nu nog een probleem bijgekomen :-( De automaat "bonkt" bij het schakelen en schakelt precies veel sneller dan anders. Met sneller bedoel ik dat die geleidelijke overgang er niet meer is. (Precies een formule 1-wagen).
12 jaar
Dat "bonken" doet hij in alle versnellingen, zowel met koude als warme motor. Enkel bij opschakelen.
Bij afremmen lijkt alles normaal.
12 jaar
Heb daarnet even het oliepeil automaat gemeten. (draaiende motor in P-stand).
Staat een stuk onder het minimumpeil! Zal ik dus zo spoedig mogelijk bijvullen.
12 jaar
Oeps... bijhouden he, van automaatreparties word een mens niet vrolijk.
Even een update...
Het "bonken" komt van de achterwielen. Garagist heeft wat olie bijgevuld in de "pont". Volgens hem kan dit niets met de automaat te maken hebben. Het is lichtjes verbeterd, maar dus nog niet opgelost. Ook is het volgens hem niet zo eenvoudig om het oliepeil van de automaat te controleren.
Ondertussen is m'n benzinetank leeg. De motor draait momenteel perfect op LPG. Een LPG-specialist zei mij dat ingeslagen kleppen bij deze motoren eigenlijk niet voorkomt. (Tenzij je een "moordenaar op de weg" bent -> lange afstanden aan 170-180km/u)
Wat kan nu de oorzaak zijn? lekkende benzine-injector? Een bepaalde schakelaar die het signaal benzine of LPG regelt?
Binnenkort doe ik de volgende test:
-> LPG-kraan dichtdraaien en benzine in de tank. Zo kan ik zien of de motor goed of slecht loopt op benzine alleen.
Verder stel ik mij vragen bij die compressietest aangezien motor weer mooi loopt. Kan die test onbetrouwbaar zijn als het brandstofmengsel te rijk is op een bepaalde cilinder?
12 jaar
-1 een goede garage zoeken --2 een goede diagnose laten stellen - compressie meten enz en eerst en vooral moet hij op benzinze perfekt lopen en dan pas op lpg ..indien dit niet wordt gedaan blijft u sukkelen en nutteloze kosten doen.
suc6
Beste willy,
Mijn garagist is in mijn ogen een goede garagist, doch niemand kan alles weten natuurlijk. Bovendien zijn er heel wat garagisten die probleemloos 45 EUR/u vragen (of meer). Ik denk dat het de bedoeling van dit forum is om van gedachten te wisselen en op die manier op een goedkopere manier tot een oplossing te kunnen komen.
Zoals ik al vermeldde heeft mijn garagist een compressietest gedaan (zie mijn eerste posting). Ik stel mij nu de vraag of die test onbetrouwbaar kan zijn als het brandstofmengsel te rijk is op een cilinder?
Hij moet inderdaad eerst op benzine perfekt lopen. Dat wordt nu verder bekeken. verstuiver? elektronisch probleem?
12 jaar
compressietest ----indien hier vrij grote verschillen mee zijn is verder werken nutteloos en zinloos -
gr
Heb 1 liter transmissie-olie bijgevuld en de automaat doet het weer goed.
Betreffende probleem van vierkant draaien: de benzinedrukregelaar (zit op de injectorrail) was lek, waardoor de vierde cilinder teveel benzine kreeg.
De wagen is weer OK nu. Hoe dat nu zat met die compressietest, het blijft een raadsel. Heb aan een andere garagist een compressietest gevraagd na reparatie, maar heeft hij niet willen doen omdat de motor zo mooi liep.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar