Mercedes-Benz B-klasse: Inhouden na 1e start, motor trekt niet vlot door

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 200 Turbo automaat CVT

Mercedes B-klasse 200 Turbo W 245 77.000 km.
Na 1e keer starten en wegrijden, wil auto niet vlot optrekken, (vooral op autoweg erg lastig). Betreft een 200 Turbo, 193 pk. Gevoelsmatig veel gas nodig. Is niet zoals het hoort. Zet je de auto op Cruise control, dan is het effect dat de auto steeds iets sneller wil en gelijk weer langzamer. Gebeurt in een fractie van seconde maar is erg hinderlijk. Je voelt het in je stoel en ziet het aan de toerentalmeter. Naald gaat op en neer. In km/h gaat de auto echter niet sneller of langzamer.
Na afzetten motor en even wachten, opnieuw starten en dan is het probleem over, auto trekt weer zeer snel op zoals ook verwacht mag worden van een 200 Turbo. Rijdt prima heel de dag. Ook op Cruise control. Ook rijden met caravan is dan geen probleem. Voldoende trekkracht. Motor start prima. In neutraalstand CVT kun je ook goed gas geven, toeren lopen snel op tot over 5000 rpm. Volgende dag 1e start: weer het zelfde probleem.
Motormanagement software is ge-updated bij MB-dealer na branden motorcontrolelampje. Storing was: vuile injectoren, zijn schoongemaakt. CVT-olie is bij 70.000 km. ververst. Probleem doet zich nog steeds voor. Als monteur er in rijdt, geen probleem, klopt want is dan niet meer de 1e start.

Wat kan de oorzaak zijn? Doet zich in feite voor bij 'koude' motor. Bij een oude auto zou je zeggen dat de (aut)-choke blijft hangen.

Watergeus

Geplaatst door Watergeus (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz B-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Het kan een turbodruk probleem zijn waardoor de auto in noodloop gaat en vermogen verliest, maar dan moet er haast ook wel een foutcode naar voren komen als de auto uitgelezen wordt.

Watergeus (0), 9 jaar geleden

Inmiddels is er een foutcode uitgelezen nadat het motormanagementlampje was gaan branden. Code 0068. Volgens universele garage zou dat met de luchtmassameter te maken hebben. Zelf las ik bij deze code op internet: Maf/Maf sensor in relatie tot gasklep? Storing heeft men niet gereset.
Lampje is vanzelf na enkele ritten uitgegaan probleem is er nog. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat kan vervuiling zijn in het gasklephuis, hierdoor correspondeert de luchtdoorstroming niet met de stand van de gasklep en ontstaat deze storingscode.
De luchtmassameter neemt dus waar dat de luchtdoorstroming kleiner is dan zou moeten bij de actuele stand van de gasklep.

Wat ook voorkomt is dat er tussen de luchtmassameter en het gasklephuis een lekkage zit waardoor er valse lucht in het system kan komen, dan is de luchtdoorstroming juist groter dan de door de luchtmassameter gemeten doorstroming.

*MAF sensor is trouwens de luchtmassameter. mass-air-flow

Watergeus (0), 9 jaar geleden

Inmiddels is de auto naar een Mercedes dealer geweest. Gasklephuis gereinigd en sensor luchtmassameter vervangen. Auto loopt nu weer als het bekende zonnetje, ook direct na de koude start. Probleem gelukkig opgelost! Allen dank voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz B-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.